PVDA vraagt schepen Kennis om zijn cruise-voluntarisme te laten varen

De stad Antwerpen bouwt aan een ponton voor cruiseschepen. De werken zullen vermoedelijk 17 miljoen euro kosten aan de stadskas. Schepen voor toerisme, Koen Kennis (N-VA), doet er alles aan om de timing van de werken op koers te houden. PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens stelt voor om de pauzeknop in te drukken gezien de mogelijkheid reëel is dat de cruisesector de corona-crisis niet overleeft. “We riskeren een enorm duur en lelijk ponton te maken voor niets”.

‘Het coronavirus kan de cruise-sector doen zinken’ kopt The Economist. Ook Marc Buelens, Professor-emeritus aan de Vlerick Business School, vreest dat er na corona niet meer gecruised zal worden. De sector leidt miljardenverliezen. De voornaamste klanten zijn senioren die op een gemakkelijke manier de wereld willen zien.

Afgelopen weken bleken de schepen ideale broeihaarden voor het coronavirus en werden ze luxe-gevangenissen op de zee. Zo is er het beruchte schip, de “Ruby princess”, met 49 besmette personeelsleden. Het liet haar 2.700 passagiers zonder uitgebreide controle aan wal in Sydney. Het schip wordt in verband gebracht met meer dan 600 corona-besmettingen en 16 overlijdens. De Ruby princess is zo de grootste bron van COVID-19-patiënten in Australië. Het is niet duidelijk of de sector van haar imago zal herstellen en of ze een nieuw publiek zal aantrekken.

Schepen Kennis zou volgens Mertens deze berichten beter au serieux nemen. “We weten al langer dat meneer Kennis koste wat kost de rode loper voor de cruiseschepen wil uitrollen, maar met deze mega-investering riskeren we ook een mega-kater. Wat als we straks een ponton hebben, maar geen cruiseschepen?”, vraagt Mertens.

Op 30 maart kondigde de stad Antwerpen nog aan dat de heiwerken voor het ponton, het boren van betonnen palen in de bodem van de Schelde, hervat zouden worden na twee weken stilstand door de lockdown. “Het zegt veel over het voluntarisme van dit stadsbestuur dat er alles aan doet om deze werken zo snel mogelijk af te ronden. Niet alleen de kade wordt verder afgewerkt, ook de verschillende onderdelen van het ponton worden verder afgewerkt in de ateliers”, zegt Mertens.

Op de komende gemeenteraad zal Peter Mertens de stand van zaken van de werken vragen. “Ik wil weten of schepen Kennis contact heeft genomen met de cruisesector en wat zijn inschattingen zijn. Maar belangrijker zijn de consequenties: welke werken hebben er plaatsgevonden voor het ponton en wat kan er nog on hold gezet worden? Dit moet dan onmiddellijk gebeuren.”

PVDA is vanaf dag één gekant tegen dit dure pontonproject omdat er zoveel socialen noden zijn in de stad die niet beantwoord worden, denk maar aan betaalbaar wonen. De rode loper wordt uitgerold voor de super-vervuilende schepen die zomaar de lage-emissiezone in mogen terwijl de Antwerpenaar met een dieseltje zich blauw betaald. “Maar nu wordt het wel al te gek. Het is alsof het gemeentebestuur van Leeuwarden een gloednieuwe tribune laat bouwen voor de Elfstedentocht, terwijl die door de klimaatopwarming steeds minder kans heeft om door te gaan.”

Perscontact:

Peter Mertens