Skip to content

Nieuwe ‘Huts-tower’ is het resultaat van doorgeschoten “landmark-politiek”

Nieuwe ‘Huts-tower’ is het resultaat van doorgeschoten “landmark-politiek”

Havenbaas, Fernand Huts, pakt op uit met een futuristische aanbouw op de Boerentoren. Met een glazen ‘kroon’ op en een dito lift- en trappenhal naast de historische wolkenkrabber, wil miljonair Huts zijn stempel drukken op de Antwerpse skyline. “Wie bepaalt er eigenlijk hoe de stad er in de toekomst moet uitzien?”, vraagt PVDA-fractieleider Peter Mertens. “Zijn dat de Hutsen van deze wereld of zijn dat de Antwerpenaren? En heeft dit stadsbestuur eigenlijk wel een eigen visie? Het lijkt erop dat elke miljonair zijn eigen toren moet krijgen in het centrum. We hebben de Hutstoren aan de Meir, de Gheysenstoren achter het station, de Cordeeltoren in de Pelikaanstraat … wie doet beter?”

“Stadsontwikkeling zou een heel democratische kwestie moeten zijn”, zegt Mertens. “Hoe moet de stad er komende eeuw uit zien? Wat wordt er gebouwd en voor wie? Dit stadsbestuur laat het plan over aan Big Business. Paul Gheysens, eigenaar van voetbalclub Royal Antwerp FC, mag dankzij het schepencollege 40% hoger bouwen op de Copernicussite. Bouwbedrijf Cordeel krijgt een toren van 100 meter en 1600 parkeerplaatsen pal naast het centraal station. Schepen De Ridder (N-VA) ziet geen enkel probleem met zes toren van rederij CMB in de Hobokense Polder. Mooie principes als ontharding, voldoende publieke ruimte en duurzame mobiliteit verdwijnen als sneeuw voor de zon wanneer de centen op tafel komen. Altijd is er dan weer nood aan een nieuw landmark waarmee Antwerpen zich nog meer op de internationale kaart zet.”

De verwaandheid van de havenbaas stoot Mertens tegen de borst. “Met erfgoed ga je omzichtig om. Je raadpleegt je de bevolking en gaat in overleg met de experten van de dienst erfgoed. Fernand Huts waant zichzelf heer en meester en zwiert op een persconferentie met futuristische plannen. Wie kan zich dat zomaar permitteren? Elk jaar krijgen burgers weigeringen van de dienst ruimtelijke ordening als ze een extra verdieping willen bouwen op hun huis of van de garage een leefruimte willen maken. Het debat is na de persconferentie volgens Huts nu aan de Antwerpenaar. Ok laten we dan maar een debat hebben over welke ruimtelijke ordening we willen hebben: over betaalbaarheid, over mobiliteit, over klimaat en over welke functies de stad moet hebben.”

Mertens verwacht weinig goeds van dit stadsbestuur. “Dit schepencollege gedraagt zich als de butler van het grote geld. Als ze maar investeren in de stad, dan zijn heel veel uitzonderingen op stedenbouwkundige regels mogelijk”, zegt Mertens. “Ook de Hutstoren is een uitgemaakte zaak. Schepen De Ridder liet al duidelijk weten in vorige debatten op de gemeenteraad dat deze toren er absoluut moet komen. Mogelijks wordt er nog hier en daar een detail veranderd, maar dit project moet en zal er komen.”