Skip to content

“Maak van de Tuinwijk geen spookwijk”

“Maak van de Tuinwijk geen spookwijk”

Volgens plannen van De Lijn zal tram 24 in de toekomst vlak voor de ring terug de stad in keren. Hierdoor sneuvelen twee tramhaltes in Borgerhout, net buiten de ring. “Nadat bus 31 uit onze wijk moest verdwijnen, omdat tram 24 toch reed, dreigen de bewoners opnieuw geraakt te worden. De PVDA roept op om tram 24 te behouden. Handen af van onze haltes, de wijk heeft deze nodig”, zegt PVDA-districtsraadslid en inwoonster van de wijk, Shayla Sharmin.

De plannen voor de organisatie van de bussen en trams vanaf december 2021, het zogenaamde Vervoersplan 2021, zijn woensdagavond eindelijk in detail toegelicht. Hieruit blijkt dat tram 24 volgens de huidige plannen de Antwerpse ring niet meer oversteekt, maar zou keren aan de Engelselei. Nadat tram 24 in 2019 al werd omgeleid naar het eilandje in plaats van de stad aan te doen, betekent dit weer een slag in het gezicht van de gebruikers van deze populaire lijn.

Maar met het inkorten van de tram verdwijnen ook twee veel gebruikte tramhaltes in Borgerhout: Joe English en Morckhoven. Na het verdwijnen van bus 31 twee jaar geleden, is dit een volgende kaakslag voor inwoners van de wijk rond de Collegelaan en Joe English, maar vooral voor de Tuinwijk in het noorden. “Bus 31 moest twee jaar geleden verdwijnen omdat ze de route van tram 24 volgde” zegt Shayla Sharmin (PVDA), districtsraadslid in Borgerhout en inwoonster van de wijk, “Nu willen ze ook onze tramhaltes weghalen. Veel buurtbewoners gaan nu een kilometer moeten stappen naar de dichtstbijzijnde bus of tramhalte. Dat is toch niet normaal in een stad?” De getroffen wijk telt zo’n 7500 inwoners, waaronder veel ouderen en een grote middelbare school, het Xaverius college. “Zeer veel buurtbewoners en leerlingen maken gebruik van de twee tramhaltes, ik begrijp echt niet waarom die nu nog eens moeten verdwijnen.”

De plannetjes zijn duidelijk, maar tijdens de toelichting van de plannen woensdagavond hield de regiomanager van De Lijn wel de deur open om de bediening van de haltes te behouden tot de onderliggende premetrostations in werking worden genomen. “Ik ben blij dat er nog mogelijkheid is om aanpassingen te maken en ik wil De Lijn en de stad oproepen om in dit geval tram 24 nog altijd tot Silsburg te laten rijden”, gaat Sharmin verder. “Met de buurtbewoners en de PVDA zullen we er alles aan doen om de haltes open te houden. Maak van de Tuinwijk geen spookwijk.”

 

Perscontact:

Shayla Sharmin

Ben Van Duppen