WERKENDE STAD

Willen we een stad op mensenmaat, dan hebben we bij de stad nog duizenden werkende handen nodig. We hebben meer begeleidsters nodig in de kinderopvang, extra straatvegers om de stad proper te houden, leerkrachten voor kleinere klassen, meer zorgpersoneel… Er is zoveel te doen. Toch kent Antwerpen al jaren de hoogste werkloosheidscijfers van Vlaanderen, dubbel zoveel als het gemiddelde. Maar het stadsbestuur mist ambitie als het om tewerkstelling gaat. Wij willen een trendbreuk. De stad op mensenmaat is een werkende stad.

Wat wij willen

Een. Investeer in de stad

• We willen een stedelijk masterplan dat uitgaat van de sociale noden en zorgt voor nieuwe, volwaardige jobs.
  • De diensten met grote personeelstekorten zoals het stedelijk onderwijs, de stadscrèches, de ouderenzorg, de loketten en de stadsreiniging versterken we, zodat ze weer goed functioneren.
  • We investeren in toekomstjobs, bijvoorbeeld bij een Antwerps stedelijk energiebedrijf dat investeert in zonnepanelen, windmolens en betere isolatie van woningen en gebouwen.
  • Met onze plannen voor een betaalbare en kwaliteitsvolle woonstad maken we van Antwerpen een magneet voor kwaliteitsvolle jobs in de bouwsector.
  • We werken een toekomstplan uit voor de industrie in de haven dat duurzame tewerkstelling garandeert.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Waardig werk en respect voor het stadspersoneel

• Wij tonen respect voor de medewerkers van de stadsdiensten. Sterke publieke diensten staan of vallen met gemotiveerde medewerkers. De Antwerpenaren willen menselijk contact met hun lokaal bestuur.
  • Het nijpend tekort aan redders in de zwembaden, aan loketpersoneel, stadstoezichters en maatschappelijk werkers… is het gevolg van povere werkvoorwaarden. Wij verbeteren die.
  • We streven naar een minimumloon van 17 euro bruto per uur bij de stadsdiensten.
  • 1 op de 6 werknemers bij de stad is langdurig ziek. De werkbelasting bij de stadsdiensten kan heel hoog zijn. Voor de diensten met de hoogste ziektecijfers maken we werk van extra aanwervingen.
  • We willen nieuwe bakens uitzetten voor het welzijn van het stadspersoneel. We experimenteren met de 30-urenweek en volgen daarbij het voorbeeld van experimenten in het buitenland.
  • We betrekken het stadspersoneel en nemen hun expertise ernstig. We verspillen geen geld aan dure consultancybureaus.
  • We draaien de privatiseringen en de sluipende uitbesteding van taken terug. Zo roepen we een halt toe aan de stijgende prijskaartjes en de dalende kwaliteit van de dienstverlening.
  • We zetten de waarden van menselijkheid, waardering en autonomie voorop. De stad is een sociale werkgever en houdt zich ver van een doorgedreven managementcultuur en toxisch leiderschap.

Drie. Nultolerantie voor sociale dumping

• Wij willen dat de stad voor de overheidsopdrachten die ze toekent, sociale normen oplegt en sociale dumping en mensenhandel uitsluit.
  • Wij dienen als stad in te staan voor de opvolging en inspectie van onze bouwwerven.
  • Wij zetten ons in voor kwaliteitsvolle huisvesting van buitenlandse werknemers die onze huizen en fabrieken komen bouwen.
  • Het stadsbestuur dient actief de verdediging op te nemen van de wet-Major tegen elke aanval op het statuut van de dokwerkers.
  • We draaien de liberalisering van de taxisector terug, die zorgde voor een ongeziene concurrentieslag en daling van de lonen van de chauffeurs.

Vier. Werkzoekenden versterken, niet bestraffen

• Voor mensen die werk zoeken bij de stad opteren wij voor begeleidingsprojecten van humane activering. Voor langdurige projecten kiezen we voor organisaties uit de social profit.
  • We draaien de verplichte gemeenschapsdienst terug. We starten als alternatief met een project ‘buurt zonder langdurige werkloosheid’.
  • Sociale tewerkstelling en het 'artikel 60'-systeem mogen geen stabiele jobs vernietigen. Wij laten ze alleen toe in de non-profit.
  • Onze prioriteit bij begeleiding is: jongeren helpen werk te vinden. Bij het uitschrijven van overheidsopdrachten vermelden we dat ook kortgeschoolde jongeren kans moeten krijgen.
  • De stad zet zich in om knelpuntberoepen van andere overheden zoals buschauffeurs bij De Lijn, kinderopvang … mee in te vullen.
  • Als grootste werkgever in Antwerpen toont de stad het voorbeeld in een divers personeelsbeleid. Mensen met een beperking geven we kansen op een job op maat.
  • De stad organiseert proactieve praktijktesten om discriminatie bij aanwervingen en promoties op te sporen en aan te pakken.