TOEGANKELIJKE STAD

Auditieve, visuele, motorische of verstandelijke beperkingen zijn een realiteit voor meer dan 70.000 inwoners van Antwerpen. Bovendien wordt de bevolking van de stad ouder. Toegankelijkheid is dan ook meer en meer van belang. We willen van Antwerpen een toegankelijke stad maken waar alle inwoners en bezoekers gelijkwaardig en onbelemmerd toegang hebben tot alles waar ze recht op hebben. Om onze doelstelling daadwerkelijk te realiseren vertrekken we van de inwoners met een beperking en we betrekken hen van A tot Z.

Achtergrond

Wat wij willen

Een. Echte toegankelijkheid dankzij de inzichten van ervaringsdeskundigen

  • Om de problemen in kaart te brengen, organiseren we een rondvraag bij middenveldorganisaties en personen met een beperking en hun zorgverleners. 
  • We richten een gespecialiseerd meldpunt op rond problemen inzake toegankelijkheid. 
  • We richten een Toegankelijkheidsfonds op zodat we prioritaire zaken qua toegankelijkheid meteen kunnen aanpakken.
  • We richten een eigen ATO (Adviesbureau Toegankelijke Omgeving) op in Antwerpen. We doen een beroep op mensen met corresponderende ervaring bij het plannen van aanpassingen en in de werking van het ATO.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Toegankelijke stadsdiensten en gebouwen

  • Hindernissen voor mensen met beperkingen gaan we verwijderen, vervangen of overbruggen in alle publieke gebouwen. 
  • We zorgen ervoor dat nodige hulpmiddelen er zijn om op de publieke diensten een beroep te kunnen doen. 
  • We passen de principes van Universal Design toe om gebouwen en omgevingen toegankelijk te maken voor iedereen. We doen toegankelijkheidscontroles van alle plannen en projecten van de stad.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Toegankelijke openbare ruimte

  • In iedere publieke ruimte vermijden en verwijderen we hindernissen. We letten op voldoende en gepaste fysieke indicatoren voor blinden en zorgen voor voldoende en goed toegankelijke openbare toiletten.
  • We moedigen winkels en horeca aan hun zaken maximaal toegankelijk te maken, ook de toiletten. 
  • We controleren dat terrassen, bouwwerven en andere zaken in de openbare ruimte de wettelijke bepalingen strikt naleven.
  • De stedenbouwkundige verordening voor toegankelijkheid in het vergunningenbeleid passen we strikt toe en we handhaven de regels ervan.
  • We versterken de expertise en controle. We ijveren daarom voor opleidingen voor professionals uit de bouwsector en voor internationale samenwerking.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Dienstverlening en zorg

  • We investeren in de vorming van het stadspersoneel over hoe vlot omgaan met mensen met een beperking.
  • We versterken het personeel in de stadsdiensten en -organisaties om mensen met een beperking te begeleiden.
  • Wij ondersteunen verenigingen financieel om de continuïteit van hun dienstverlening aan mensen met een beperking te verzekeren en barrières weg te werken.
  • We maken parkeren voor thuiszorgverleners tijdens hun werkuren gratis. 
  • We promoten het plakken van de zorgsticker op garagepoorten en de registratie om van die plekken gebruik te mogen maken.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Communicatie

  • We verwachten dat mensen met een beperking positief in beeld komen in de stadscommunicatie. We gaan hen ook meer in beeld laten komen.
  • De informatie van de stad moet toegankelijk zijn voor iedereen. We gebruiken klare taal. We bieden informatie in verschillende formats. 
  • De website van de stad moet voldoende informatie verstrekken over de toegankelijkheid van gebouwen, toiletten en diensten.
  • Communicatie vanuit de stadsdiensten naar blinden en slechtzienden gebeurt in een aangepast digitaal format in plaats van op papier.
  • Om onwennigheid tegenover mensen met een beperking weg te werken, zetten we in op brede sensibilisering. Het stedelijk personeel krijgt er de nodige opleidingen voor.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Onderwijs en tewerkstelling

  • We breiden het aantal plaatsen in het stedelijk buitengewoon onderwijs uit. 
  • We pleiten voor inclusief onderwijs in scholen die aangepast zijn. Dat veronderstelt goede toegankelijkheid maar ook extra ondersteuning voor leerkrachten, de aanwezigheid van de nodige faciliteiten voor zorg en welzijn van elk kind, met aandacht voor goed leerlingenvervoer.
  • De quota van tewerkstelling van mensen met een beperking in de stadsdiensten trekken we op naar minimum 5 procent. Met een goed diversiteitsplan krijgen kandidaten met een beperking kansen hun talent in dienst te stellen van de stad, op alle niveaus.
  • Wij willen dat de stad voldoende opdrachten toewijst aan maatwerkbedrijven. Dat mag niet gebeuren ten koste van reguliere tewerkstelling.

Meer achtergrondinformatie

Zeven. Mobiliteit

  • Mensen met een handicap moeten mobiel kunnen zijn, met de grootst mogelijke mate van zelfstandigheid.
  • We spreken De Lijn en de NMBS aan en verplichten hen betere dienstverlening te garanderen aan personen met een beperking. 
  • We zorgen voor een aangepaste inrichting van straten, stoepen en oversteekplaatsen. Bij werkzaamheden zorgen we voor een goed aangegeven, veilige doorgang op stoepen en oversteekplaatsen.
  • We willen dat stadsbezoekers met een parkeerkaart voor personen met een beperking mogen parkeren op alle reguliere plaatsen en niet enkel op de voorbehouden parkeerplaatsen. We controleren op misbruik.
  • We pleiten ervoor dat alle haltes toegankelijk zijn en streven ernaar dat alle trams en bussen volledig rolstoeltoegankelijk zijn.
  • We zorgen voor een aanbod van aangepast vervoer voor inwoners die het openbaar vervoer niet kunnen gebruiken.

Meer achtergrondinformatie

Acht. Evenementen

  • We streven ernaar alle door de stad georganiseerde evenementen maximaal toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. 
  • We zorgen voor een specifieke opleiding voor de medewerkers aan deze evenementen. 
  • We zoeken naar oplossingen voor de meerkosten van personen met een beperking die altijd een begeleider nodig hebben.

Meer achtergrondinformatie