STADSONTWIKKELING

Goede stadsontwikkeling kan van Antwerpen een nog aangenamere plek maken om te wonen, te werken, te leven en elkaar te ontmoeten. Maar dit stadsbestuur gaf de sleutels aan de projectontwikkelaars. In achterkamers bepalen zij wat en waar er gebouwd wordt en de prijs ervan. Wij willen een geplande, democratische stadsontwikkeling. Daar zet de stad de lijnen uit en pakt ze de uitdagingen van morgen aan. Zo kan de stad betaalbaar en ook klimaatbestendig worden. Dan zijn we voorbereid op hete zomers en op overvloedige regenval. We investeren in alle buurten van de stad. We streven naar integrale wijken waar dagelijkse voorzieningen op wandelafstand aanwezig zijn en zorgen ervoor dat alle stadsdelen bereikbaar zijn met een goed openbaar vervoer.

Wat wij willen

Een. Een ambitieuze, wervende en globale visie om Antwerpen te ontwikkelen op maat van zijn inwoners

• Bij stadsontwikkeling vormen het openbaar vervoer, de beplante zones, de zones voor werkgelegenheid en industrie en de publieke voorzieningen de stevige ruggengraat.
  • We zetten ons in voor het collectieve belang van de stad. De private belangen van ontwikkelaars mogen nooit de bovenhand krijgen.
  • We moedigen participatie aan. De mening van de inwoners is belangrijk en richtinggevend voor projecten van publieke ruimte en publieke gebouwen.
  • We richten een autonoom stadsbedrijf in dat waakt over de stedenbouwkundige kwaliteit en als tussenschot dient tussen schepencollege en ontwikkelaars.

Meer achtergrondinformatie

Twee. De stad als motor van haar ontwikkeling

• We voeren een actieve grondpolitiek en proberen systematisch gronden te verkrijgen zodat de stad de belangrijkste speler wordt. We stoppen met de uitverkoop van publieke grond.
  • We gaan voor een breed woningaanbod met ook betaalbare woningen. We tekenen een groeipad uit om naar minstens twintig procent sociale woningen te gaan. Via doordachte planning, regels voor ontwikkelaars en eigen projecten willen we het aantal betaalbare huur- en koopwoningen snel doen stijgen.
  • We respecteren de ruimtelijke regels. Bij vergunningen maken we geen uitzonderingen voor de wensen van de ontwikkelaars. De mogelijkheid voor ontwikkelaars om tegen betaling zelf een ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken zetten we stop.
  • We stoppen de landmarkpolitiek: geen Trumptowers in Antwerpen met Huts, Gheysens en Cordeel.
  • We herschrijven de bouwcode zodat die leesbaar wordt. We voeren de hoogbouwnota weer in en maken voor grote projecten advies van de Gecoro en de welstandscommissie verplicht.
  • We onderzoeken hoe we een deel van de winst van private niet-residentiële bouwprojecten terug naar de stad kunnen laten vloeien via een specifieke heffing. Dat geld investeren we in een aangename stad.
  • We waken niet alleen over de ruimtelijke regels, ook milieu- en arbeidsvoorwaarden zijn voor ons een aandachtspunt.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Een leefbare wijk met alles wat je nodig hebt in de buurt

• We plannen de stad zodat alle functies, zoals scholen, crèches, stadsloketten, buurtwinkels, bakkers en horeca dicht bij elkaar liggen en alles vlot bereikbaar is.
  • We werken ernaartoe dat iedere wijk een gevarieerde mix van wonen, handel en openbare diensten heeft. Dat noemen we ‘integrale wijken’.
  • Leegstaande terreinen en panden geven we tijdelijk gemeenschapsgebruik tot er een permanente invulling is gevonden naar de noden van de buurt.
  • We willen voorzieningen in de buurt zodat je minder ver moet. We realiseren een modal shift zodat de auto minder nodig is bij verplaatsingen.
  • We streven voor natuur en beplanting, met zitbanken en speeltuigen, op maximaal 300 meter van iedere woning.
  • Straten, parken en pleinen leggen we zo aan, dat iedereen er zich veilig voelt.
  • We herbekijken de parkeernorm. We willen meer buurtparkings met betaalbare parkeerplaatsen voor bewoners.
  • Bij de stadsontwikkeling vertrekken we van de noden van de bewoners. We houden daarbij ook specifiek rekening met de noden van vrouwen, jongeren en ouderen.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Inspraak en participatie zijn het fundament voor de ontwikkeling van onze stad

• Bij de opstart van nieuwe projecten vertrekken we van de inwoners zodat we alle behoeften vanaf het begin kunnen meenemen. Tijdens het project garanderen we reële inspraak en participatie.
  • We stoppen de draaideurpolitiek en trekken een duidelijke grens tussen politiek en de vastgoedbaronnen.
  • We herstellen de onafhankelijke positie van de stadsbouwmeester. Hij moet plannen van projectontwikkelaars vrij kunnen beoordelen.
  • We geven  bottom-up initiatief, waarbij inwoners aangeven waar hun buurt nood aan heeft, alle kansen. Zo kunnen projecten groeien die zich opwerken naar de districten en raden.
  • In de Gecoro, de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, willen we vertegenwoordigers van het middenveld en academici. We weren de projectontwikkelaars en respecteren de adviezen van deze commissie.