STADSDISTRICTEN

Antwerpen telt binnenkort tien districten. Ze zijn het bestuursniveau dat het dichtst bij de mensen staat met een eigen verkozen districtsraad en -bestuur. Ze zouden de ideale plek kunnen zijn om mensen te betrekken bij het stadsbeleid, om lokale initiatieven op te zetten, om de aanleg van straten en pleinen af te stemmen en om verenigingen zich ten volle te laten ontwikkelen. Maar dit stadsbestuur geeft veel te weinig middelen en negeert adviezen als ze niet in haar kraam passen. Wij willen sterke districten met meer slagkracht en met sociale bevoegdheden. We verwachten meer respect vanuit ’t Schoon Verdiep.

Wat wij willen

Een. We versterken de inspraak en de democratische werking van de districten

• De districten organiseren op regelmatige basis een brede volksbevraging. Zo geven we alle Antwerpenaren inspraak in het stedelijk en districtsbeleid.
  • We stimuleren inwoners volksraadplegingen (referenda) op het niveau van het district te organiseren.
  • We voeren een laagdrempelig vragenkwartiertje van het publiek in op alle districtsraden.
  • Burgers kunnen zelf punten op de districtsraad agenderen na het verzamelen van steun bij minimum 1 procent van de inwoners.
  • De vergaderingen van de districtsraden worden gefilmd en uitgezonden.
  • We maken de adviezen vanuit de districtsraden aan de stad bindend. Ze kunnen gaan over al wat op het grondgebied ervan betrekking heeft.
  • Stedelijke diensten zoals het Zorgbedrijf, SportingA, buurttoezicht, stadsreiniging en de politie gaan elk jaar met de districtsraad in gesprek over hun werking en prioriteiten.
  • We herstellen de senioren- en jeugdraden in alle districten. We onderzoeken allerlei manieren om het diverse en brede lokale middenveld structureel bij het beleid te betrekken.
  • We stimuleren de districten om samen met burgers projecten uit te werken, mensen bij elkaar te brengen en inspraak concreet te maken.
  • De districten informeren alle bewoners op een laagdrempelige manier over hun beslissingen en die van de stad. We voeren terug een driemaandelijks stedelijk huis-aan-huisblad in met voldoende ruimte voor districtsnieuws.
  • We betrekken de buurtbewoners vanaf de start bij de heraanleg van straten en pleinen, nog voor de eerste plannen getekend worden.

Meer achtergrondinformatie

Twee. We versterken de slagkracht van de districten met meer middelen en mensen

• We verdubbelen de dotatie aan de districten. Nu gaat slechts 2 procent van de stedelijke begroting naar de districten, een peulschil.
  • Ook het personeelsbestand versterken we.
  • We houden bij de verdeling van de districtsmiddelen ook rekening met de sociaaleconomische samenstelling van de districten. Districten met meer armoede krijgen meer middelen.
  • We brengen de lonen van de districtsburgemeester en -schepenen terug naar 50 procent van het referentie-inkomen van een gemeente met hetzelfde aantal inwoners.
  • We brengen de zitpenningen van de districtsraadsleden, geïndexeerd terug naar het niveau van voor 2019.
  • Minimum 30 procent van het districtsbudget reserveren we voor eigen activiteiten en ondersteuning van verenigingen. Maximum 70 procent mag gaan naar de heraanleg van pleinen en straten.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Districten zijn sociaal en verbindend, we zorgen ervoor dat ze die rol ook kunnen opnemen

• We geven districten ook bevoegdheden in lokaal sociaal beleid zoals armoedebestrijding, samenleven en welzijn.
  • In alle districtshuizen zijn de stadsloketten elke dag open. In de grote districten voeren we opnieuw wijkloketten in.
  • We maken van de districtshuizen open huizen met sociale dienstverlening waar kan te weten komen op welke tegemoetkomingen en dienstverlening je recht hebt.
  • We voorzien districtsconsulenten voor sociale zaken die samen met de stedelijke diensten en lokale verenigingen en sociale organisaties een lokale aanpak organiseren.
  • We stimuleren districten om sociaal te innoveren. Goede praktijken delen we met andere districten.
  • We geven de districten inspraak in het lokale beleid met betrekking tot seniorenzorg. Op deze manier versterken we de band tussen de dienstencentra van het Zorgbedrijf en de wijken.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Districten garanderen een laagdrempelig en betaalbaar sport-, jeugd-, cultuur- en ouderenbeleid.

• We zorgen dat activiteiten georganiseerd door de districten gratis en laagdrempelig zijn. We zorgen dat ze inspelen op de lokale noden.
  • We ondersteunen verenigingen structureel in hun werking, stimuleren samenwerkingen en helpen hen drempels weg te werken zodat ze openstaan voor iedereen.
  • We maken van de districtshuizen een open huis waar alle inwoners zich thuis voelen. We organiseren er regelmatig jeugd, cultuur, sport en seniorenactiviteiten.
  • We begeleiden jongeren om zelf hun eigen activiteiten en projecten op te zetten. In ieder district organiseren we een jaarlijks festival voor en door jongeren.
  • We ondersteunen buurtgroepen om alle buren te bereiken en te betrekken bij hun activiteiten.
  • In alle districten organiseren we samen met de lokale verenigingen feesten die de buurtbewoners met elkaar verbinden.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. We geven de districten een sterker middenstandsbeleid

• De districten krijgen eigen middenstandsconsulenten die handelaarsverenigingen ondersteunen.
  • We voeren een actief middenstandsbeleid dat alle handelaars betrekt en dat leegstand van handelspanden tegengaat.
  • We stimuleren de organisatie van verbindende stadsfestivals waarin lokale middenstanders een centrale rol spelen.
  • De districten gaan samen met de stad op zoek naar panden en aanbieders om te garanderen dat in alle wijken alles te vinden is.
  • We promoten kunstprojecten die de vitrines van leegstaande winkelruimtes openstellen voor lokale kunstenaars.