SLIMME STAD

Antwerpen zou een ‘sociaal slimme’ stad kunnen zijn. Een stad waar iedereen kan rekenen op gebruiksvriendelijke stadsdiensten van topkwaliteit, vrij kan discussiëren en beslissen over de toekomst van de stad en inzicht kan krijgen in wat de overheid allemaal uitvoert. Helaas kiest het stadsbestuur daar niet voor. Het ziet in nieuwe technologie vooral een kans om bij stadsdiensten te besparen, al worden mensen daardoor uitgesloten. Een kans ook om burgers te controleren en om uit te pakken met een blingblingbeleid. Dat roer moet om. Wij willen de mogelijkheden van de ‘slimme’ technologieën gebruiken om het dagelijks leven van de Antwerpenaren te verbeteren en om ieders stem vrij te laten weerklinken.

Wat wij willen

Een. Digitaal de democratische werking van de stad versterken

• We geven de burger inkijk in de beslissingen van de stad door de stedelijke prioriteiten in de stadsbegroting helder en duidelijk te visualiseren, en de informatie erachter toegankelijk beschikbaar te stellen.
  • We zorgen voor een digitale ethische mailbox waarin alle Antwerpenaren anoniem melding kunnen doen van fraude.
  • Met toegankelijke digitale referenda over concrete beleidspunten zetten we in op reële participatie. Burgers kunnen ook zelf onderwerpen en vragen voor referenda voorstellen.
  • We richten een breed ‘democratie-platform’ op waar burgers voorstellen kunnen doen, erover kunnen discussiëren en erop stemmen.
  • We geven jongeren op een aangepaste manier inspraak. Ook laten we hen op school kennismaken met digitale participatie in de wijk en op schoolniveau.
  • We zorgen voor transparantie in de manier waarop camerabeelden geanalyseerd en gebruikt worden.

Twee. Slimme klantvriendelijke stadsdiensten

• We heropenen alle stadsloketten. We gebruiken digitale technologie om de dienstverlening menselijker, toegankelijker en transparanter te maken. Alle dienstverlening van de stad moet je ook fysiek kunnen krijgen.
  • We gebruiken de door digitalisering vrijgekomen tijd om de bevolking beter bij te staan en de dienstverlening toegankelijker te maken.
  • We verbinden de stedelijke databases om op te sporen wie recht heeft op ondersteuning en zorgen voor automatische rechtentoekenning.
  • Zoveel mogelijk schakelen we de stadsdiensten over op open source software van de hoogste kwaliteit.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Onze informatie in eigen handen houden

• Cyberveiligheid van stedelijke diensten is een topprioriteit. We houden ze in publieke handen in plaats van uitsluitend een beroep te doen op Big Tech bedrijven.
  • Bij het verzamelen van data op publieke plaatsen, garanderen we privacy en veiligheid. We installeren alleen technologie opgebouwd rond het principe ‘privacy by design’, open source, open architectuur en open data.
  • Omdat deze publieke data van ons allemaal zijn, nemen we ze op in publieke databanken. Zo zien we erop toe dat het gebruik ervan transparant verloopt en dataverzameling tot een minimum beperkt blijft.
  • Alle software die de stad ontwikkelt of laat ontwikkelen, wordt open source beschikbaar gesteld.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Een sociale samenleving in de stad, zonder digitale kloof

• We rollen een netwerk van gratis snelle wifi uit naar alle pleinen en publieke plaatsen in Antwerpen.
  • In het stedelijk onderwijs zorgen we ervoor dat jongeren al vroeg hun technologische creativiteit kunnen ontplooien.
  • We organiseren samen met sociale, jeugd-, en ouderenorganisaties toegankelijke sessies over het gebruik van de digitale stadsdiensten en technologie. Dan is iedereen mee om de digitale rechten voluit te benutten.
  • We ondersteunen organisaties uit de stad om hun werking te innoveren met gepaste technologische oplossingen.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. De stad als sociale innovator

• We versterken de technologische knowhow bij de stadsdiensten en verminderen de afhankelijkheid van externe consultants.
  • Bij nieuwe projecten vertrekken we vanuit de noden van burgers en in dat kader beslissen we welke hightech of lowtech oplossingen het geschiktst zijn. De privacy van de gebruikers is hierbij een belangrijk criterium.
  • We onderzoeken hoe we een verhuurplatform met alle Antwerpse huurwoningen kunnen ontwikkelen. Daar kunnen huurders de maximumhuurprijzen van het A-Raster zien, informatie over het pand krijgen, contact leggen met de eigenaars en woningen beoordelen.
  • We stimuleren de ontwikkeling van innovatieve sociale ‘fablabs’ waar coöperatieve organisaties experimenteren met nieuwe vormen van duurzame en lokale productie.
  • We reglementeren digitale marktplaatsen voor de verhuur van privé-accommodaties en stellen maximumquota op voor platforms als Airbnb.
  • We transformeren de stad richting een sociale slimme stad. We zorgen dat Antwerpen een voorloper wordt in sociale digitale innovatie en ontwikkelen samen met andere steden digitale oplossingen op maat.