ONDERWIJZENDE STAD

Ieder kind heeft het in zich wetenschappelijke, technische, artistieke en taalkundige vaardigheden te ontwikkelen. Ons onderwijs kan al dat talent doen schitteren en de sociale ongelijkheid bestrijden. Maar vandaag staat het op springen: lerarentekort, financiële problemen, hoge schooluitval… In het buitengewoon onderwijs in Antwerpen is er voor bijna 700 kinderen geen plek. Tijd voor verandering. We willen excellent onderwijs voor iedereen. We zorgen voor meer handen in de klas en hebben aandacht voor de ontplooiing van elke jongere in onze stad.

Wat wij willen

Een. Werk de ongelijkheid weg

• Een op de vier jongeren verlaat de school zonder diploma. Onaanvaardbaar! We laten geen enkele jongere zomaar los.
  • We gaan in tegen het ‘watervalsysteem’ waarbij jongeren ‘afzakken’ van ASO-richtingen naar technische. We spreken niet meer over ‘A- en B-leerlingen’. We tonen respect voor jongeren die een stiel leren.
  • We streven naar kleinere klassen waar er meer aandacht kan gaan naar individuele leerlingen. Dit is goed voor leerkracht en leerling.
  • We zetten in op samenwerking met ouders, jeugdorganisaties en welzijnspartners om spijbelgedrag en ontmoediging tegen te gaan.
  • We schaffen de kosten voor middagtoezicht (de boterhammentaks) af.
  • We willen gratis gezonde warme maaltijden op school voor alle leerlingen. We investeren in extra mensen en middelen zodat dit niet als extra last bij het onderwijzend personeel terechtkomt.
  • We schaffen de kosten voor de voor- en nabewaking af zodat gezinnen daar niet meer op te hoge financiële drempels botsen.
  • We bewaken de maximumfactuur in het secundair stedelijk onderwijs en helpen de scholen om de schoolkosten voor leerlingen te drukken.
  • We zorgen dat op elke school hygiëneproducten gratis en toegankelijk zijn.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Pak het lerarentekort aan: kleinere klassen en meer leerkrachten

• Verlaag de werkdruk! We streven naar kleinere klassen van maximaal 15 leerlingen tot het tweede leerjaar en maximum 20 in de volgende jaren.
  • We zetten in op begeleiding van startende leerkrachten doormiddel van junior-seniorprojecten en geven hen tijd om zich voor te bereiden dankzij een ‘inwerkjaar’. Het verlaagt de werkdruk voor oudere leerkrachten en de startende leerkrachten kunnen steunen op de ervaring van meer ervaren collega’s.
  • Voldoende zorgleerkrachten geven individuele leerlingen ondersteuning met specifieke problemen of noden en ontlasten op die manier ook de klasleerkracht.
  • We zetten de Antwerpse lerarenopleidingen in de kijker en sporen actief Antwerpse jongeren en zij-instromers aan om in het onderwijs te stappen.
  • We rekenen af met omslachtig, tijdrovend en overbodig papierwerk en nutteloze vergaderingen, zodat leerkrachten meer tijd kunnen besteden aan lesgeven.
  • We heffen het verbod op levensbeschouwelijke tekens op zodat heel wat jonge leerkrachten eindelijk hun talent kunnen inzetten.

Drie . Geef jongeren een stem op school

• We verlenen scholen ondersteuning om de leerlingenraad te begeleiden en om ook andere vormen van leerlingenparticipatie te organiseren.
  • Scholen vragen steeds advies aan de leerlingenraad rond leefregels, kledijregels en schooluitstappen.
  • Directies motiveren hun antwoord bij elk advies of elke vraag van de leerlingenraad.
  • We ondersteunen de scholen om een meldpunt in te richten waar jongeren in vertrouwen terechtkunnen wanneer ze discriminatie, racisme of seksisme ervaren in of rond de school.
  • We ondersteunen initiatieven van leerlingen die zich organiseren om op hun school en in de buurt op te komen tegen maatschappelijke problemen zoals racisme en alle vormen van discriminatie.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Investeer in de renovatie en nieuwbouw van scholen

• We zetten de financiële inspanningen verder om de renovatie van het verloederde patrimonium aan te pakken.
  • Bij de nieuwbouw van scholen houden we de sleutels in handen van de stad. We werken niet met vormen van privaat-publieke samenwerking en rekenen er niet op dat de stad door ‘stedelijke ontwikkelingskosten’ aan te rekenen aan grote bouwpromotoren de achterstand zal inhalen.
  • We nemen initiatieven om het tekort aan plaatsen in het stedelijk secundair onderwijs aan te pakken.
  • We zetten prioritair in op het capaciteitstekort in technische secundaire scholen, het buitengewoon onderwijs en het aanbod voor anderstalige nieuwkomers.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Onderwijs is een zaak van samenwerking, niet van concurrentie

• Elke school krijgt weer een conciërge en onderhoudspersoneel in een vast statutair contract.
  • We stoppen raamcontracten met de goedkoopste firma’s aan de laagste lonen. We investeren weer in mensen, in kwaliteit en in zorg.
  • We zien onderwijs niet als een concurrentiële markt tussen de verschillende onderwijsnetten. We bevorderen alles wat de samenwerking tussen de onderwijsnetten kan verbeteren op stadsniveau.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Maak onderwijs voor hoofd, hart en handen

• We maken het schoolzwemmen opnieuw haalbaar voor alle jaren van de lagere school door meer zwemwater te voorzien, het gratis te maken en vervoer naar en van het zwembad voor de schoolbesturen te organiseren.
  • We herinvesteren in openluchtverblijven zodat stadskinderen kunnen proeven van het buitenleven.
  • We stimuleren samenwerkingen tussen de school en de sport- en cultuurverenigingen uit de buurt. Zo verlagen we de drempels voor deeltijds kunstonderwijs zodat alle leerlingen de kans krijgen om hun talenten verder uit te diepen.
  • We nemen voorbeeld aan de brede scholen in andere steden en helpen scholen een netwerk uit te bouwen met organisaties uit de buurt.

Zeven. Maak van Antwerpen een echte studentenstad

• We blazen het studentenleven opnieuw leven in en stimuleren een brede diversiteit aan activiteiten en verenigingen zodat iedere student zijn of haar gading vindt.
  • We investeren in publieke betaalbare koten en stimuleren renovaties van versleten koten. We controleren streng op huisjesmelkerij en begrenzen de kotprijzen.
  • We openen meer studieruimtes voor studenten die tijdens examenperiodes op zoek zijn naar een rustige plaats om zich te kunnen voorbereiden.
  • We herinvesteren in stadsinfrastructuur zoals de uitleendienst zodat studentenverenigingen gratis gebruik kunnen maken van deze faciliteiten voor hun activiteiten.
  • We breiden de werking van Gate 15 uit om meer jongeren te bereiken en te helpen bij hun studies.
  • We dringen aan op een verlaging van de inschrijvingskosten zodat iedereen toegang krijgt tot het hoger onderwijs.