KLIMAATNEUTRALE STAD OP MENSENMAAT
We moeten nu veranderen, voordat het klimaat alles verandert. Een stad met gratis openbaar vervoer. Een stad met een duurzame industriecluster van wereldfaam. Een stad met propere lucht en met ruimte om te wonen, te leven en te werken. We zijn ervan overtuigd: het is mogelijk en nodig dat Antwerpen zo’n stad kan worden. Op voorwaarde dat de stad de klimaatverandering serieus neemt en het heft zelf in handen neemt. Door als stad zelf duurzame energie op te wekken. Door een sturende rol op te nemen in de haven om de omslag te maken naar een circulaire toekomstgerichte industrie. En door de woningen in de stad in hoog tempo te renoveren. Zo zorgen we voor een klimaatneutrale stad op mensenmaat.
Achtergrond
Ook Antwerpen krijgt meer en meer te maken met de uitdagingen die de opwarming van de aarde stelt. Sinds de industriële revolutie in de negentiende eeuw groeit de uitstoot van koolstofdioxide in de atmosfeer door de verbranding van kolen, olie en gas – de ‘fossiele’ brandstoffen. De impact daarvan is rampzalig: door het broeikaseffect lopen de temperaturen op, veranderen weerpatronen en stijgt de zeespiegel. Klimaatverandering treft vandaag steeds meer mensen, ook in onze stad. Overal langs de Schelde en in de stad zijn werken nodig om de effecten van de stijgende zeespiegel op te vangen. Op meer en meer hittedagen warmt de dichtbebouwde stad snel op en blijft de hitte ’s nachts hangen door het vele asfalt en beton. De stadsriolering kan de almaar fellere regenbuien soms nauwelijks aan.
We weten al lang dat investeringen nodig zijn om de klimaatverandering aan te pakken en de gevolgen ervan in te dijken, ook lokaal. Hoe we die investeringen gaan waarmaken, waar welke windmolen best komt, welke wijken we best als eerste renoveren, hoe we openbaar vervoer op het terrein best aanpakken… het zijn allemaal vragen waar een lokale visie en aanpak van belang zijn. Zo kunnen we ook effectief vooruitgang boeken en een draagvlak opbouwen om ervoor te zorgen dat niemand uit de boot valt.
Antwerpen heeft alle troeven in handen om een voortrekkersrol te spelen in de strijd voor een duurzame toekomst. Met de op een na grootste haven en de grootste petrochemische cluster van Europa op ons grondgebied, liggen de kansen voor het grijpen. Antwerpen kan een voortrekker worden – economisch, sociaal en ecologisch – als het vandaag van start gaat met sociale klimaatactie. De PVDA wil de lat hoog leggen. We moeten nu veranderen, voordat het klimaat alles verandert. Om te slagen, moet ons klimaatbeleid tegelijk ambitieus en sociaal rechtvaardig zijn.
Bijna 80 procent van de Antwerpse emissies van broeikasgassen komt uit het havengebied, dat de op een na grootste petrochemische cluster van de wereld huisvest en jaarlijks door wel vijftienduizend van de allergrootste zeeschepen wordt aangedaan. Een Antwerps klimaatbeleid dat alleen focust op het reduceren van de uitstoot van bewoners kan onmogelijk zoden aan de dijk brengen. Onze haven is net zo goed een deel van Antwerpen als de Seefhoek, het Zuid of het Eilandje. De meeste bedrijfsterreinen zijn zelfs eigendom van de stad. Enkel een stadsbestuur dat de oogkleppen afzet en onze haven in een ambitieus klimaatbeleid opneemt, kan hoop bieden voor een leefbare toekomst.
Ook in de stad zelf is er natuurlijk werk aan de winkel. Daar heeft het stadsbestuur wel plannen voor opgesteld en nemen de stadsdiensten positieve initiatieven. Er worden bijvoorbeeld eerste stappen gezet om een warmtenet uit te rollen die bedrijven met warmte overschot verbindt met woonwijken in de stad. Er is een plan opgesteld om vijf wijken van de stad op die manier van warmte te voorzien. Ook worden in verschillende districten stappen gezet om het openbaar domein te ontharden en nemen heel veel burgers ook zelf initiatieven om de buurt te vergroenen.
Antwerpen engageerde zich om tegen 2030 de helft minder broeikasgassen uit te stoten dan in 2005. Sinds deze legislatuur volgt de klimaatregisseur het traject nauwgezet op. Die opvolging is goed, maar het maakt ook duidelijk dat de stad haar eigen doelen helemaal niet haalt. Antwerpen heeft zonder bijsturing al drie jaar vertraging opgelopen. Dat brengt ook de ambitie om klimaatneutraal te worden tegen 2050 in gevaar. Hoe men die ambitie in de praktijk wil brengen, is momenteel nog niets geweten. Maar ieder jaar vertraging die we nu oplopen, maakt inhalen extra moeilijk.
Wanneer het openbaar vervoer in de stad kapot wordt bespaard, de energietransitie tergend traag verloopt en de renovatiegraad van de woningen veel te laag ligt, is het niet te verwonderen dat we achterlopen. De stappen die in het kader van het klimaatplan zijn gezet tonen aan wat technisch mogelijk is, maar voor de uitvoering we moeten als stad durven eigen initiatief te nemen.
We hebben een switch nodig in ons klimaatbeleid, een switch waarbij de stad het heft zelf in handen neemt. Met een stedelijk energiebedrijf dat zelf investeert in goedkope en hernieuwbare energie voor de inwoners. Met een stad die haar hefbomen voor het vergroenen van de industrie en het verankeren van de werkgelegenheid in de haven maximaal gebruikt. Met een warmte- en isolatieplan om de verwarming van gebouwen te verduurzamen. Met forse investeringen in gratis, performanter en comfortabeler openbaar vervoer. Met een ruimtelijke ordening die zoveel mogelijk verplaatsingen overbodig maakt. Met een duidelijke visie en pad naar klimaatneutrale haven en industrie van de toekomst. Ja, met duidelijke en realistische plannen wordt de stad een actor in plaats van een toeschouwer.
Een klimaatneutrale stad rekent op haar inwoners om de verandering mee in gang te zetten. Maar ze plaatst daar ook een eigen engagement tegenover: deze switch maken we samen. We kiezen niet voor een beleid van nieuwe groene taksen, boetes en verplichtingen, maar zorgen ervoor dat iedereen mee kan.
Die klimaatneutrale stad zal er anders uitzien dan het Antwerpen van vandaag. Onze inspanningen zullen niet alleen renderen voor een leefbare planeet, onze energiefactuur zal ook dalen en het leven in onze stad wordt er beter van: gezonder, rustiger, groener en socialer.
Wat wij willen
Een. Energie in handen van de stad
- We onderzoeken hoe we een Antwerps gemeentelijk energiebedrijf kunnen oprichten. Een publiek energiebedrijf van ons allemaal. Het levert hernieuwbare energie aan betaalbare prijzen.
- Op de daken die volgens de zonnekaart interessant zijn, legt het energiebedrijf zonnepanelen. Zowel op publieke gebouwen, bedrijven, magazijnen in de haven, als op de daken van particulieren.
- We streven naar een verdubbeling van het aantal windmolens in de Antwerpse haven om betaalbare prijzen te garanderen.
- We nemen initiatief om wijk per wijk, straat per straat, huis per huis woningen te renoveren en de energiefactuur te verlagen. De renovaties gebeuren via renteloze leningen, die terugbetaald worden met een deel van de besparing op de energiefactuur.
- De raad van bestuur van dit gemeentelijk energiebedrijf bestaat voor minstens een derde uit gewone Antwerpenaren en voor een derde uit werknemers van het bedrijf. Hij werkt participatief en democratisch.
- We voeren een ambitieuze strijd tegen energiearmoede. We versterken het Ecohuis met voldoende personeel dat mensen kan ondersteunen en begeleiden.
Meer achtergrondinformatie
We richten een Antwerps gemeentelijk energiebedrijf op. Een publiek energiebedrijf van ons allemaal met twee doelen voor ogen: het leveren van goedkope en propere energie en het isoleren van alle gebouwen in de stad. Met een publiek energiebedrijf schakelen we de verstikkende winstlogica uit die de energiesector vandaag zo verlamt, en gaan we volop voor duurzame energie. Kopenhagen, Stuttgart en München doen het ons al voor. Hun stedelijke energiebedrijven produceren duurzame stroom aan betaalbare prijzen. Ook bij ons is dat mogelijk: Ebem, een energiebedrijf dat volledig in handen is van de gemeente Merksplas, investeert volop in hernieuwbare energie.
Het energiebedrijf kijkt de kat niet uit de boom, maar ondersteunt Antwerpenaren, verenigingen, coöperaties en bedrijven die in hernieuwbare energie willen investeren. Wie de middelen niet heeft om zonnepanelen aan te schaffen, helpt het een handje via een derdebetalersysteem waarbij het de kosten van de installatie voorschiet. Door die installatie van zonnepanelen dalen de energiekosten van de eigenaar. Met een deel van dat verschil wordt de investering afbetaald. Als die volledig vergoed is, daalt de factuur naar het echte, lagere niveau en kan de eigenaar genieten van gratis hernieuwbare energie.
Het investeert ook zelf in hernieuwbare energie. In zonnepanelen op de gebouwen van de stadsdiensten, op de immense magazijnen in de haven en op de uitgestrekte daken van de stad. Door de magazijnen in de haven met zonnepanelen te bedekken, kunnen we bijna alle Antwerpse gezinnen van zonnestroom voorzien. Het stadsbedrijf investeert ook in de uitbreiding van het windmolenpark in de haven. We verdubbelen het aantal windmolens dat vandaag in de haven staat. Het energiebedrijf kiest ervoor die investeringen zelf te doen en rekent niet op privépartners. Zo worden betaalbare prijzen verzekerd en stromen de opbrengsten terug naar de Antwerpenaar.
Het Antwerpse energiebedrijf versnelt ook de investeringen in het stedelijk warmtenet dat de industriële restwarmte uit de haven verbindt met de warmtevraag in de stad. Vandaag werkt Fluvius een warmtenet uit in enkele pilootzones in de stad volgens haar Roadmap 2030. Ze willen hierbij grote gebouwen bedienen en tegen 2030 zo’n 10% van de Antwerpse warmtevraag via het warmtenet opvangen. Dat wil ze bereiken door zo’n 30.000 aansluitingen te hebben.
De afgelopen legislatuur heeft het stadsbestuur met dit plan een eerste stap gezet. Dat is goed, maar we zijn er nog lang niet. Ter vergelijking: Rotterdam, die andere havenstad, heeft vandaag al meer dan 60.000 aansluitingen. Volgens het rapport van de klimaatregisseur dreigt dit project haar eigen gestelde ambities niet te halen. Ze vraagt van de stad een sterke regierol. Het Antwerps energiebedrijf kan deze rol perfect opnemen en tegelijk ook instaan voor het leveren van goedkope warmte aan de verbruikers. Bovendien kan het energiebedrijf ook zelf investeren om de uitrol van de warmtenetten te versnellen en veel meer Antwerpenaren te bedienen.
Goedkope warmte is cruciaal om van het warmtenet een succes te maken. Vandaag voorziet de stad in maximumprijzen voor de warmte die via het net voorzien wordt. Dat lijkt goed, maar die prijzen zijn verbonden met de elektriciteitsprijs. In tijden van hoge prijzen, kunnen de warmtetarieven dus ook de pan uitswingen.
Het huidige stadsbestuur is aan de andere kant niet transparant in de deals die met de warmteleveranciers gesloten worden. Ze weigert ze publiek te maken. Daardoor riskeren inwoners veel te veel te betalen voor de warmte van het warmtenet. We verzetten ons tegen deze geheime deals en maken alle contracten voor het leveren van warmte publiek.
Bij de werken aan de overkapping van de Ring leggen we een ringweg van warm water aan. We zorgen daarbij voor goedkope warmtetarieven zodat meer de Antwerpse bewoners kunnen profiteren van het warmtenet.
Voor het isoleren van alle gebouwen in de stad halen we inspiratie uit het buitenland. In de stad Wenen kunnen eigenaars aanspraak maken op renteloze leningen van de stad om hun woning energiezuinig te maken. Goed voor de bewoners, goed voor het woningbestand van de stad, goed voor het klimaat. Dat systeem werkt veel beter dan premies, omdat deze laatste enkel interessant zijn voor wie al het geld, de tijd en de knowhow heeft om aan renovatiewerken te beginnen. In Duitsland is het de overheid die advies geeft over welke renovaties nodig en haalbaar zijn en die het volledige bedrag aan de bouwfirma betaalt. De eigenaar moet achteraf gewoon het voorgeschoten bedrag terugbetalen met het geld dat zij of hij bespaart op de energierekening. Wie kiest voor extra energiezuinige renovaties of voor het plaatsen van een warmtepomp, krijgt zelfs korting op de afbetaling. Nadat de lening is afbetaald, geniet de eigenaar voorgoed van een lage energiefactuur.
Samen met AG Vespa neemt het stedelijk energie bedrijf renovatiegolven in de stad in handen. Wijk per wijk, straat per straat, huis per huis: specialisten komen langs, berekenen welke werken er dringend nodig zijn en even later komt het bouwbedrijf langs om die werken uit te voeren. Na enkele jaren genieten de huiseigenaars van lagere facturen zonder dat ze daar zelf één extra euro aan uitgegeven hebben.
We voeren een ambitieuze strijd tegen energiearmoede. Zelfs voor de energiecrisis leefde 1 op de 5 gezinnen in energiearmoede. We creëren een toegankelijk energieloket met voldoende personeel, waar iedereen met betalingsproblemen terechtkan voor ondersteuning en begeleiding. Naar het voorbeeld van de gemeente Glabbeek richten we ook een noodfonds op voor inwoners die hun factuur niet meer kunnen betalen.
Twee. De haven is essentieel voor een klimaatneutrale stad
- We versnellen de investeringen in het warmtenet dat industriële restwarmte uit de haven levert aan gezinnen en bedrijven. We zorgen voor goedkope warmtetarieven, los van de energiemarkt, zodat de burgers profiteren van het warmtenet.
- De stad neemt een voortrekkersrol op om de toekomst van een duurzame chemische industrie in de haven te garanderen. We nemen hiervoor de touwtjes in handen in plaats van te zwaaien met peperdure subsidies.
- We pleiten ervoor dat vrachtvervoer van de Antwerpse haven maximaal via het spoor en het water verloopt.
- We democratiseren het bestuur van het Havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges met een raad van bestuur met publieke vergaderingen. Ze bestaat voor minstens een derde uit vertegenwoordigers van werknemers van de haven en een derde uit omwonenden.
Meer achtergrondinformatie
De uitstoot van broeikasgassen per eenheid product is in het havengebied al enkele jaren niet meer gedaald. Veel bedrijven hebben geïnvesteerd in ‘quick wins’, voor de hand liggende maatregelen die ook voor een daling van hun energiekosten zorgden. Maar verdere noodzakelijke investeringen om de uitstoot te verminderen, dreigen voor de bedrijven meer te kosten dan ze kunnen opbrengen.
Het Antwerpse havengebied hoeft nochtans helemaal niet in de weg te staan van een klimaatneutrale stad. Vandaag wordt in het havengebied meer dan twee keer zoveel restwarmte geproduceerd als de bewoners nodig hebben. Samen met het gemeentelijk energiebedrijf willen we de aanleg van warmtenetten gevoelig versnellen om deze warmte bij de Antwerpenaren te krijgen.
Er is een sturende overheid nodig om dat recht te trekken en de transitie van de haven in goede banen te leiden: goed voor onze jobs en goed voor de planeet. De stad heeft hefbomen in handen om te wegen op het klimaatbeleid van de havenbedrijven. We doen dat samen met de werknemers en vakbonden van de betrokken bedrijven, de omwonenden en de milieubeweging.
De PVDA is voor industriële investeringen in de haven. De chemische industrie kan een partner worden in de strijd tegen klimaatopwarming op voorwaarde dat er nieuwe installaties komen met de nieuwste technologie en we zo de klimaatdoelstellingen voor 2030 respecteren. De technologie voor een emissievrije productie bestaat. In plaats van schaliegas te willen kraken, kan bijvoorbeeld Ineos een synthese-installatie bouwen die vertrekt van de reactie van CO2 en waterstof. Men kan met andere bedrijven samenwerken om voldoende CO2 af te vangen in de haven.
Vandaag legt de stad bijna geen voorwaarden op aan de bedrijven in de haven. “Toen ik dat op de gemeenteraad van februari aankaartte bleek hoe zwak de duurzaamheidsvoorwaarden van de stad zijn. Als Ineos het lekke emissiehandelssysteem volgt, dan is het voor dit stadsbestuur in orde. Nochtans heeft de stad met het Havenbedrijf, dat eigenaar is van de grond, een hefboom om Ineos op duurzame gedachten te brengen. De PVDA zal zich blijven inzetten voor een duurzame en innoverende industrie,” zegt PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders.
Inderdaad, de chemische multinationals gaan de nodige investeringen niet vanzelf doen, al zijn ze mogelijk. Daarvoor is druk nodig van onderuit, van burgerbewegingen en vakbonden, maar ook sturing van de overheden.
Dat kan alleen maar als overheden de touwtjes in handen nemen voor de uitrol van een netwerk voor wind- en zonne-energie. Net zoals in de jaren vijftig en zestig van vorige eeuw de chemiecluster in de Antwerpse haven werd ontwikkeld met grote overheidsinvesteringen. Als we de energieprijzen drastisch willen verlagen, een stabiel groeiend aanbod willen en de switch naar hernieuwbare energie willen maken, is er maar één oplossing: de energiesector weer in publieke handen nemen. Vertraging in de ontwikkeling van de energiesector door de grillen van de vrije markt kunnen we ons niet veroorloven.
Het stadsbestuur dient de voortrekker te worden van een publieke toekomstvisie op de chemische industrie in de haven. Die visie berust op drie pijlers: publieke energie, niet-fossiele grondstoffen en publiek wetenschappelijk onderzoek.
De energiesector moet in publieke handen komen om de elektrificatie van de industrie te versnellen. Hoe we dat zien? Een publiek Europees initiatief voorziet in de ontwikkeling van wind- en zonne-energie om de beschikbaarheid en betaalbaarheid van groene stroom te waarborgen. De prijs van de stroom wordt democratisch bepaald op basis van de productiekost, zo houden we de energiekosten, zowel van de industrie als van de stad en haar bewoners, onder controle. Ons Antwerps energiebedrijf is dan de schakel tussen de lokale verenigingen en coöperaties die hernieuwbare energie produceren en het publieke elektriciteitsnet.
Om de toekomst voor de chemische cluster in Antwerpen te verzekeren komt het erop aan nieuwe processen en installaties te ontwikkelen om er hoogwaardige en veilige producten mee te vervaardigen. Groene waterstof, die je door elektrolyse van water met hernieuwbare elektriciteit kan maken, is de sleutel om de industrie klimaatneutraal te maken. Je kunt er CO₂ mee omvormen tot methanol, dat als groene grondstof een alternatief kan bieden voor de fossiele petrochemische industrie. Ook de staal- en de cementsector hebben groene waterstof nodig om de klimaattransitie in te zetten. De lokale ontwikkeling van waterstoftechnologie is dan ook cruciaal voor de klimaattransitie. Maar de productie van groene waterstof is zeer energie-intensief. We reserveren haar dan ook alleen voor gebruik in de zware industrie, het zwaar transport en seizoensopslag.
In plaats van subsidies te geven aan grote multinationals voor fossiele investeringen, kan de overheid – en dus ook de stad – haar middelen beter besteden aan publieke infrastructuur en aan een wetenschappelijk onderzoekscentrum voor de industriële klimaattransitie. De resultaten van dat onderzoek blijven in het publieke domein, zonder patenten, zodat iedereen ongehinderd gebruik kan maken van de beste beschikbare technologieën. De Antwerpse knowhow is een troef: de stad kan een voortrekker worden in het uitbouwen van een propere, klimaatneutrale haven.
De haven van Antwerpen is natuurlijk ook een vervoersknooppunt voor de omslag van containers en goederen uit heel de wereld. Vandaag is de aan- en afvoer van deze goederen nog te veel gebaseerd op transport over de weg. Met verkeersopstoppingen tot gevolg. We willen vervoer via spoor of water verplichten waar dat mogelijk is. We pleiten er daarom voor om ook een tweede spoorontsluiting van de haven te realiseren om veel meer transport via spoor mogelijk te maken.
Havenbedrijf Port of Antwerp-Bruges heeft een cruciale rol te spelen bij de klimaatomslag van de haven. Daarom is het nodig dat het een democratisch overheidsorgaan wordt en dat de bevolking zijn werking kan controleren. We zorgen er daarom voor dat de raad van bestuur voor minstens een derde uit vertegenwoordigers van werknemers van de haven en een derde uit omwonende Antwerpenaren bestaat. De vergaderingen zijn publiek en de raad van bestuur rapporteert elk jaar over de voortgang inzake klimaatbeleid en uitstootreductie.
Drie. Een stad op maat van het klimaat
- We scherpen de klimaatambities van de stad aan en sturen bij om de doelstellingen inzake uitstootreductie jaar na jaar effectief te halen.
- We voorzien de nodige middelen voor een ambitieus klimaatbeleid; ze ontbreken in het huidige klimaatplan van de stad.
- We bouwen continu aan draagvlak voor het klimaatbeleid door vakbonden, middenveld en burgers structureel te betrekken, van concept tot uitvoering van beleid. We hervormen de klimaatraad in deze zin.
- We gaan na of Antwerpen beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen of wapenhandel. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de stad daaruit terug en investeren het in lokale groene energieproductie.
- We investeren in beter openbaar vervoer en verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers wordt een topprioriteit. Tram en bus maken we gratis.
- We willen een ruimtelijke ordening met integrale wijken waar alle diensten en voorzieningen aanwezig zijn, zodat mensen zich gemakkelijker en minder moeten verplaatsen.
- We bereiden de stad voor op de gevolgen van het veranderende klimaat. We zetten in op meer groene ruimte en open water om grote hoeveelheden neerslag te bufferen en de stad af te koelen.
- In de stad ondersteunen we initiatieven die een circulaire economie met korte ketens stimuleren: deelinitiatieven, repair cafés en lokale landbouwmarkten zoals de boerenmarkt uit Borgerhout.
Meer achtergrondinformatie
Een ambitieus klimaatplan vraagt voldoende middelen. Het huidige klimaatplan loopt achter op haar eigen ambities. Het is vaak een gebrek aan de nodige middelen, maar ook aan daadkracht vanwege de stad. Op deze manier gaan de maatregelen er ofwel nooit komen ofwel zal de factuur uiteindelijk bij de gewone Antwerpenaar terecht zal komen. We pleiten er daarom voor om de klimaatambities aan te scherpen en de opvolging serieus te nemen. Lopen we achter op de plannen, dan moeten meteen de zeilen bijgezet worden en indien nodig budgetten opgetrokken worden.
We voorzien ook meer inspraak en transparantie in het klimaatbeleid. We betrekken werknemers, middenveld en burgers structureel erbij. CEO’s van havenbedrijven en de vastgoedsector horen niet thuis in de Antwerpse klimaatraad.
We starten een online klimaatbarometer die aangeeft hoe ver Antwerpen staat op het pad naar klimaatneutraliteit. Deze barometer bevat tussentijdse objectieven en geeft aan wat al gerealiseerd is. Het stadsbestuur moet elk jaar publiek verantwoording afleggen over de voortgang. De laatste rapportering van de voortgang van de stad dateert van 2021, dat moet veel frequenter.
We gaan na of Antwerpen beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen of wapenhandel. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de stad daaruit terug en investeren het in groene energieproductie in Antwerpen.
Antwerpen klimaatneutraal maken draait om meer dan duurzame energie en een omschakeling in de industrie. Het gaat ook over anders omgaan met mobiliteit en met wonen. Het gaat over heel bewust omgaan met de publieke ruimte. Klimaatbeleid is geen eiland op zich: het loopt als een groene draad door alle beleidsdomeinen heen.
We maken van Antwerpen een stad waar de keuze voor het openbaar vervoer en de fiets gewoon voor de hand ligt. Het huidige stadsbestuur maakt die keuze niet. Met als resultaat dat de emissies door vervoer blijven stijgen en we samen stilstaan. Wij willen wél knopen doorhakken. We maken de bus en tram gratis en maken werk van voorfinanciering om het openbaar vervoer en de mobiliteit in de stad sterk te verbeteren. We maken van verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers een absolute prioriteit, onder andere door de aanleg van conflictvrije kruispunten. Ons mobiliteitsplan maakt de shift van de auto naar openbaar vervoer, fiets en wandelen. Zie daarvoor het hoofdstuk mobiliteit.
In de ruimtelijke planning van onze stad verleggen we de prioriteiten. In een klimaatneutrale stad krijgen de winsten van projectontwikkelaars geen voorrang. We richten de stad zo in dat mensen zich gemakkelijker en minder moeten verplaatsen. Dat wil zeggen dat in elke buurt basisvoorzieningen aanwezig zijn: winkels, diensten en medische centra, maar ook cultuurcentra, ontmoetingsplaatsen, en open en groene ruimte. We voorzien voldoende overdekte parkeerplaatsen voor fietsen.
We maken de stad ook klaar voor de gevolgen van een veranderend klimaat. We zetten in op meer groene ruimte en open water, om grote hoeveelheden neerslag te bufferen en de stad af te koelen. Betonnen woestijnen als Spoor Oost behoren tot het verleden. Bomenrijen in straten worden gekoesterd in plaats van gekapt en we zorgen voor meer begroeide bodem, die het water van zware stortbuien kan doorlaten en vasthouden. Zo maken we van de stad een plek die klaar is voor het veranderende klimaat en waar het gezond en aangenaam wonen is.
Tot slot stimuleren we initiatieven voor een circulaire economie: deelinitiatieven, repair café’s, lokale korte-ketenmarkten... In Borgerhout ondersteunde PVDA- schepen Ben Van Duppen de boerenmarkt, waar boeren hun producten rechtstreeks aan stadsbewoners verkopen. We stimuleren meer van zulke markten.