KINDVRIENDELIJKE STAD

De stad telt 81.000 kinderen jonger dan twaalf jaar. Dat is bijna een op de zes inwoners. We maken van Antwerpen een kindvriendelijke stad die hen omarmt als volwaardige medeburgers. Kinderen hebben recht op de stad. Niet alleen later, als volwassenen, maar nu. Wij willen een stad waar de overheid kinderopvang van kwaliteit uitbouwt. Een stad waar de publieke ruimte en infrastructuur kindvriendelijk zijn en waar kinderen daar zelfstandig gebruik van kunnen maken. Een stad ook met een divers en laagdrempelig vrijetijdsaanbod. In zo’n stad is er constant dialoog tussen beleidsmakers, het middenveld en de kinderen zelf en zorgt kinderparticipatie voor een voortdurende stroom van signalen, ideeën en meningen.

Wat wij willen

Een. Maak van publieke kinderopvang opnieuw de norm

• We garanderen voor elke baby en peuter het recht op een plaats in een kinderopvang op een redelijke afstand van thuis en waar de dagprijs afhankelijk is van het gezinsinkomen.
  • In de stedelijke kinderopvang werken we naar een kindratio van één begeleid(st)er per vijf kinderen, in plaats van de negen kinderen vandaag.
  • We bouwen een sterke stedelijke kinderopvang uit. Met voldoende personeel en een goede infrastructuur.
  • We maken de job van kinderbegeleider aantrekkelijker door betere arbeidsvoorwaarden en een betere verloning.
  • Het systeem inzake snipperdagen in de opvang schaffen we af. Voor gewettigde afwezigheden en bij voorafgaande verwittiging rekenen we de kosten niet aan.
  • We weren grote commerciële initiatieven uit de sector. We zeggen nee tegen een ‘baby business’. Met het opvangen van baby’s en peuters moet je geen winsten gaan maken.

Twee. Vrije tijd voor kinderen

• In de speeltuinen van de stad zorgen we voor voldoende aanbod voor zowel peuters, kleuters als grotere kinderen. We spreiden het aanbod volgens leeftijdsgroep.
  • We zorgen voor een breed, laagdrempelig speelaanbod voor kinderen op de pleinen in de stad: gratis en zonder inschrijvingen.
  • We investeren in Brede scholen: een samenwerkingsverband van een of meer scholen met organisaties uit allerlei sectoren voor de optimale ontwikkeling van het kind in zijn vrije tijd.
  • We voorzien in de schoolvakanties meer laagdrempelige dagkampen voor kinderen, waar elk kind een plaatsje krijgt.
  • We maken naschoolse opvang betaalbaar voor iedereen zodat ouders niet moeten thuis blijven, of minder moeten gaan werken, om voor hun kinderen te zorgen. We voorzien voldoende en vlot bereikbare opvangplaatsen     .
  • We maken initiatieven zoals de thuisoppas voor zieke kindjes meer bekend.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Publieke ruimte voor de jeugd

• We willen voldoende speelruimte in de districten en wijken. Alle kinderen hebben recht op een speelterrein op maximaal 300 meter van thuis.
  • Bij de inrichting van straten houden we zoveel mogelijk rekening met ‘speelaanleidingen’, dat zijn objecten of situaties die kinderen aanzetten tot spelen zonder dat ze per se speeltuigen zijn.
  • We zorgen voor veilige, rustige straten rondom scholen zodat kinderen veilig naar school kunnen.
  • Kinderen houden van natuur. We zorgen voor meer groen in de stad, bij de heraanleg van pleinen en straten houden we daar rekening mee.
  • Publieke ruimte moet toegankelijk zijn. We willen buggy-vriendelijke straten, parken en openbaar vervoer.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Informatie en inspraak voor kinderen en jongeren

• We maken werk van laagdrempelige communicatie naar en van kinderen, via diverse kanalen. We bieden kinderen verschillende mogelijkheden om hun mening te geven.
  • We investeren in kinder- en jeugdorganisaties. Zij bieden kinderen en jongeren een tweede thuis, een veilige omgeving om zichzelf te zijn, om problemen te bespreken en nieuwe dingen te ontdekken.
  • Voor iedereen die betrokken is bij het jeugdwerk en de kinderopvang,      voorzien we regelmatig bijscholing, vorming en omkadering.
  • Het mentaal welzijn van kinderen en jongeren staat onder druk. We maken de laagdrempelige initiatieven voor hulpverlening meer bekend en nemen initiatieven om de wachtlijsten tegen te gaan.