JONGE STAD

Antwerpen is jong en divers. Jongeren gaan hier naar school, ze werken, ze studeren. Ze amuseren zich, ze ontspannen en ontwikkelen zich. Ze zijn op zoek naar ruimte en plaats in de stad en ze bouwen mee aan de stad van morgen. Het stadsbestuur bespaart op die troef: het snoeit in het jeugdwerk, het jaagt jongeren weg uit de publieke ruimte en het verhoogt de drempels voor sport en cultuur. Wij zien dat helemaal anders: jongeren, met al hun diversiteit en enthousiasme, zijn een kracht. Ze zijn de experts van hun leefwereld. Wij vertrekken daarvan om van Antwerpen de stad te maken waar alle jongeren een plaats hebben.

Wat wij willen

Een. Jongeren tellen volledig mee

• We creëren meer plaatsen waar jongeren kunnen groeien, dromen en zich ontwikkelen: laagdrempelige ontmoetingsplekken, jeugdhuizen, jeugdcentra en creatieve werkplaatsen zoals FabLab.
  • We investeren in meer fitnessplaatsen in openlucht zoals aan de Kaaien en ook in skateparken en skateproof infrastructuur, klimmuren, voetbalpleinen en pannakooien.
  • We streven ernaar dat de publieke ruimte en parken uitgerust worden met openbare toiletten, drinkwaterfonteintjes en ruime zitbanken.
  • We investeren in cultuur en creativiteit waarmee alle jongeren een plek kunnen vinden. Daarvoor zetten we openluchttheaters, evenementenruimtes en ambitieuze streetart projecten op poten.
  • We geven het nachtleven weer zijn plaats in het stadscentrum.
  • We bevragen jaarlijks de Antwerpse jongeren over hun ideeën en noden, via scholen en sociale media.
  • We voorzien gratis snelle wifi op alle openbare plaatsen.
  • We zorgen voor groen en open ruimte is op wandelafstand. We betrekken jongeren bij het vormgeven van die groene ruimtes.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Toegang tot cultuur en sport voor alle jongeren

• We nemen initiatieven om de prijzen voor lidmaatschap van sport- en dansclubs te verlagen.
  • We investeren in sportterreinen en zwembaden zodat elke jongere voldoende aanbod in de buurt heeft.
  • We richten openbare fitnessruimtes in waar jongeren goedkoop kunnen trainen onder begeleiding van Sporting A.
  • We geven elke jongere tussen 15 en 24 jaar een Jongeren Cultuur Pas, voor concerten, voorstellingen, museabezoek enz.
  • We pleiten maximumprijzen voor filmtickets in grote commerciële cinema’s.
  • Elk cultuurhuis krijgt een jongerenprogrammator om het aanbod van het huis af te stemmen op jongeren zodat het evenredig is met hun aandeel in de bevolking.
  • We richten fuifzalen in beheer van de stad in onder het motto: ‘betaalbaar en bereikbaar’.

Meer achtergrondinformatie

Drie. De diversiteit van jongeren als troef inzetten

• Ons jeugdbeleid vertrekt van de jongeren en beschouwt diversiteit als een troef. We stimuleren initiatieven om jongeren samen te brengen, over alle verschillen heen: buurtevenementen, festivals zoals het DiverCity-festival en nieuwe initiatieven.
  • We stoppen iedere vorm van etnische profilering en voeren daarvoor controles en rapporteringsopdrachten in. Bij pasjescontrole krijgen de jongeren een bewijs ervan met vermelding van de reden ervoor.
  • We zorgen in het stedelijk onderwijs voor kritische duiding van het koloniaal verleden, voor inzicht in de geschiedenis van de migratie en van de strijd tegen het racisme.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Investeren in onze mentale gezondheid

• We zetten meer in op betaalbare en laagdrempelige psychologische hulp.
  • We breiden de werking van de OverKop-huizen uit over heel de stad.
  • We investeren om toegankelijke en betaalbare psychologische hulpverlening te verankeren in het jeugdwerk.

Vijf. Het Antwerpse jeugdwerk verbreden en verbinden

• We organiseren jeugdwerk in alle wijken van de stad en we breiden het aanbod uit
  • We breiden het project van de PleinPatrons en PleinPatrona’s uit in heel de stad.
  • Met een financiële tegemoetkoming zorgen we ervoor dat elke jongere de kans krijgt zich aan te sluiten bij een jeugdvereniging of jeugdbeweging.
  • We maken stedelijke jeugdactiviteiten gratis en schaffen verplichte inschrijving af.
  • We zetten extra in op diversiteit in het jeugdwerk en houden dat voor ogen bij de opleiding van vrijwilligers: we willen een socio-culturele mix waarin ook vrouwen hun plaats vinden.
  • We investeren in meer, deftige en uitgeruste lokalen zoals huiswerkklasjes, repetitieruimtes en zalen voor jeugdbewegingen.
  • We helpen scholen hun gebouwen open te stellen dankzij extra middelen en ondersteuning. Door activiteiten in de scholen te organiseren kunnen we meer jongeren bereiken en nieuwe animatoren vinden.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Een bruisende en betaalbare studentenstad

• We roepen de prijsstijgingen voor koten een halt toe. De Universiteit Antwerpen en de hogescholen van de stad nemen weer studentenwoningen in eigen beheer. Samen met hen investeren we als overheid in betaalbare koten.
  • We zetten in op betaalbare, gezonde warme maaltijden op de campussen van hogescholen en universiteiten.
  • We brengen jongerenvertegenwoordigers van de universiteit, de hogescholen en studentenhuis Gate15 samen om de Antwerpse studentenbuurt nieuw leven in te blazen.
  • In de studentenbuurten binnen en buiten de Ring zorgen we voor feestzalen die de studenten zelf uitbaten.