FINANCIEEL GEZONDE STAD

Een begroting maken is keuzes maken. Het stadsbestuur koos er de afgelopen jaren te vaak voor het geld bij de gewone Antwerpenaar te halen. De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis... de mensen kregen telkens de rekening gepresenteerd: het stedelijk personeel, het middenveld, de districten. Wij willen een financieel beleid dat de sterkste schouders de zwaarste lasten doet dragen. Een beleid dat investeert in mensen in plaats van in blingbling prestigeprojecten.

Wat wij willen

Een. Een eerlijke taks shift

• We maken de belasting op vestiging eerlijker en eenvoudiger. Op die manier dragen alleen de allergrootsten wat meer bij en ontzien we de kleintjes.
  • Van de opbrengsten uit deze taks shift, gebruiken we een deel om pesttaksen en retributieverhogingen af te schaffen.
  • We pleiten ervoor de belasting op drijfkracht te harmoniseren met de buurgemeenten.
  • We verbieden miljoenencadeaus aan grote bedrijven.
  • We recupereren het verlies aan inkomsten uit de opcentiemen op de onroerende voorheffing op materieel en outillage.
  • Bij de federale overheid dringen we aan op een herziening van de berekening van de personenbelasting zodat de fiscus ook rekening houdt met de inkomens uit vermogen.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een sociaal en bottom-up beleid is veel goedkoper.

• We starten stedelijke bouwprojecten vanaf dag één met participatie van alle betrokkenen en buurtbewoners zodat het draagvlak sterk genoeg is nog voor de bouw start.
  • We stellen prioriteiten. We investeren in een sociale stad met een sterk middenveld en degelijke dienstverlening in plaats van in prestigeprojecten.
  • We investeren in eigen stedelijke expertise inzake stedenbouw, digitale transformatie, administratie... in plaats van hiervoor af te hangen van dure consultants.

Drie. Kostenverhogingen en pesttaksen afbouwen

• We maken containerparken opnieuw kosteloos.
  • We draaien de kostenverhogingen voor stedelijke producten en diensten terug.
  • Water is een basisrecht. We verlagen de riooltaks (saneringsbijdrage) naar het niveau van 2013.
  • We schaffen de bijdragen voor materiaalgebruik voor niet-commerciële activiteiten opnieuw af.
  • We schaffen de ‘imago verlagende belasting’ voor nachtwinkels en de ‘vreemdelingentaks’ af. Die pesttaksen viseren bepaalde groepen mensen en leveren nauwelijks inkomsten op voor de stad.
  • We schaffen de lage-emissiezone af.
  • Parkeren in de binnenstad wordt kosteloos voor mensen die er moeten zijn om hun beroep uit te oefenen, zoals verpleegkundigen, loodgieters, cultuurmedewerkers, etc.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Behoud van de stedelijke tewerkstelling

• We streven ernaar weer meer ambtenaren te benoemen. Dat is de beste garantie voor een volwaardig pensioen voor het stadspersoneel en het vermindert onze afhankelijkheid van dure consultancybureaus.
  • Personeelsleden van wie de taken door de digitalisering van de dienstverlening onnodig zijn geworden, zetten we in om burgers die niet met computers overweg kunnen, te helpen en mee te krijgen.
  • We nemen de hefbomen voor een coherent sociaal beleid weer in handen. We stoppen met de privaat-publieke samenwerkingen en met het vermarkten van publieke initiatieven.
  • We schaffen het zogenaamde “Loket op Maat” af, en zorgen ervoor dat je weer voltijds terechtkan bij een stadsloket in je eigen district.
  • We stoppen de privatisering van en de besparingen op onze stadsdiensten.

Vijf. Minstens 15 procent extra middelen naar het Gemeentefonds

• We dringen er bij de Vlaamse overheid op aan de dotatie voor het Gemeentefonds met 15 procent op te trekken.
  • We staan erop dat de indexering van de subsidies aan steden en gemeenten volledig is en niet slechts 3,5 procent.