DEMOCRATISCHE STAD

We leven in Antwerpen met meer dan een half miljoen inwoners samen. De toekomst van onze stad is niet alleen een zaak van de burgemeester en tien schepenen, laat staan van enkele bevriende vastgoedmakelaars, maar wel van ons allemaal. Voor ons telt iedere Antwerpenaar. Hoe meer bewoners betrokken worden bij het beleid van onze stad, hoe groter de collectieve kennis, ervaring, capaciteit en draagkracht. Inspraak en participatie verbeteren het samenleven. Iedereen telt mee. Mensen uit alle lagen van de bevolking, ook zij die in de samenleving doorgaans onzichtbaar blijven, moeten opgezocht, geïnformeerd en betrokken zijn.

Wat wij willen

Een. Geen nieuwe projecten zonder echte inspraak

• Om de bezorgdheden en ideeën van burgers en buurtbewoners vanaf het begin mee te nemen, organiseren we een brede bevraging voor er aan de plannen van nieuwe projecten begonnen wordt.
  • We zetten maximaal in op transparantie en participatie. We maken een einde aan de achterkamerpolitiek.
  • We houden doorlopend een vinger aan de pols via een online inspraakplatform en via gerichte bevragingen en peilingen. Over grote beslissingen kunnen we ook stemmingen organiseren.
  • De stad heeft openbare ontmoetingsruimtes nodig, gericht op informatie, uitwisseling, inspraak en participatie.

Meer achtergrondinformatie

Twee. Een sterk middenveld doet de democratie leven

• We ondersteunen het middenveld en roepen het gebruik van subsidies als drukkingsmiddel een halt toe.
  • We bouwen de stad op van onderuit, met alle inwoners, waarbij mensen zich inzetten, samenwerken, participeren en, als het moet, actievoeren.
  • We draaien de besparingen op jeugd- en sociaal werk, op cultuur en op de werking van de districten terug. We indexeren de budgetten voor middenveldorganisaties volledig.
  • We geven middenveldorganisaties zekerheid door hun ondersteuning op lange termijn vast te leggen. We stoppen het jaar na jaar aanpassen van toelagen.
  • We geven alle adviesraden een echte functie op stedelijk niveau. We ondersteunen ze en geven ze een centrale rol in de besluitvorming.
  • We waarborgen het recht op protest in open dialoog met de organisatoren en nemen als stad een neutrale houding aan. Loutere deelname aan een protest kan nooit leiden tot sancties.
  • Vreedzaam protest moet ten alle tijden kunnen. Kennisgeving is hierbij voldoende. We heffen het verbod op betogen op de Grote Markt op.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Van de gemeenteraad weer een democratisch debat- en beslissingsorgaan maken

• De gemeenteraad moet ernstig genomen worden. We leggen het zwaartepunt van de besluitvorming in de stad terug bij de gemeenteraad. We draaien de verschuiving van bevoegdheden naar het schepencollege terug.
  • We stellen de gemeenteraad open voor vragen en adviezen uit andere raden en van burgers. Die kunnen en moeten daar ook toe uitgenodigd worden. We beginnen met het invoeren van een vragenmoment voor de burger.
  • Burgers krijgen weer rechtstreeks toegang tot de raadzaal.
  • Districtsraden kunnen punten op de agenda van de gemeenteraad zetten als die over stedelijke bevoegdheden gaan, maar betrekking hebben op hun grondgebied.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Maak alle informatie over het reilen en zeilen van de stad voor iedereen toegankelijk

• Inspraak en participatie beginnen met informatie. De toegang tot informatie over het reilen en zeilen van de stad moet voor alle inwoners gegarandeerd zijn.
  • We voorzien gratis wifi in de hele stad. We zorgen ervoor dat je op bepaalde openbare plaatsen gratis en onbeperkt online kan gaan.
  • We maken alle data en informatie die de stad heeft, publiek beschikbaar via een online platform. Op deze manier kunnen burgers en organisaties hun democratische rechten uitoefenen met alle informatie.
  • We investeren opnieuw in een deur-aan-deur infoblad zodat we alle inwoners van Antwerpen kunnen bereiken.
  • We publiceren elk jaar een toegankelijk overzicht van de financiën van de stad.
  • Bestuurders en administratie rapporteren over alle contacten en contracten met privébedrijven. Een bureau voor transparantie en goed bestuur controleert op belangenvermenging en corruptie.
  • In autonome gemeentebedrijven horen de oppositie, personeel en inwoners vertegenwoordigd te zijn.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Bindende referenda voor directe democratie

• We zorgen ervoor dat een bindend referendum wordt gehouden als vijfduizend Antwerpenaren erom vragen. De initiatiefnemers bepalen daarbij de vraagstelling, er is geen opkomstdrempel.