CULTURELE STAD

Cultuur wordt steeds minder toegankelijk. Een concert, een theatervoorstelling en een avondje cinema werden veel duurder. Kleine podia, betaalbare feestzalen en repetitieruimtes verdwenen. Het nachtleven staat zo fel onder druk dat Antwerpen spottend “Bokrijk aan de Schelde” wordt genoemd. De projectsubsidies voor jonge kunstenaars daalden fors, stadsdichters werden weggepest. Met de PVDA willen we meer cultuur en minder commercie. We willen een gezond evenwicht tussen evenementen enerzijds en cultuuraanbod dat tot bij de allerlaatste inwoner van de stad komt anderzijds. Een aanbod met meer beschikbare publieke ruimtes, meer podia, een bruisend nachtleven, meer gratis stadsfestivals en betaalbare cinema. Wij willen een cultuursector die vrij en onafhankelijk is, die vanuit de onderbuik kan groeien en de klank van de stad doet weerklinken in al haar harmonieën en atonale noten.

Wat wij willen

Een. We verlagen alle drempels voor cultuurbeleving

• Als het in Londen kan, dan bij ons ook: we maken de Antwerpse musea gratis toegankelijk voor Antwerpenaren.
  • We maken culturele evenementen zoveel mogelijk gratis en ijveren voor meer gratis stadsfestivals.
  • We investeren in een bruisend nachtleven. Er moet ruimte zijn in de stad voor jeugdhuizen, muziekcafés, fuifzalen en dancings.
  • We pleiten voor nachtbussen en -trams om veilig terug te keren van een avondje theater, cinema of discotheek.
  • We zetten in op fysieke vrijetijdsloketten waar medewerkers mensen helpen zoeken naar betaalbare vrijetijdsbesteding.
  • We plooien de programmatie in onze cultuurhuizen open om alle lagen van de samenleving aan te spreken.
  • We werven programmatoren met een diverse achtergrond aan en ijveren voor een aanbod voor alle strekkingen in de samenleving.
  • We brengen kunst en cultuur op school als volwaardig deel van het lessenpakket.
  • Streetart: We laten kunstenaars met een grote wijkbetrokkenheid buurten creatief ‘invullen’. Er mag gerust kleur en creativiteit bijkomen in de wijken van de stad.
  • We zorgen voor bibliotheken in alle districten van de stad en met een cultureel diverse collectie. We zetten meer in op de bibliotheek als ontmoetingsplek en studieruimte.
  • We maken een vervolg op de verdwenen Cultuurmarkt. Dat evenement gaf veel kleinere verenigingen en theaters de kans zichtbaar te worden voor een nieuw publiek.

Twee. Infrastructuur voor cultuur

• We maken slim gebruik van leegstand en investeren in lokale, goed bereikbare openbare infrastructuur: ateliers, repetitieruimtes, opnamestudio’s, tentoonstellingsruimten, technisch- en artistiek materiaal, opslagruimtes…
  • Bij de planning van nieuwe stedelijke infrastructuur en bij de aanpassing of herbestemming van oudere gebouwen zoals scholen, rust- en verzorgingshuizen en cultuurhuizen voorzien we ‘culturele ruimte’.
  • We zorgen voor ruimtes die tegelijk als repetitie- en creatieplek dienen. Zo slaan we bruggen tussen verschillende sectoren.
  • We zetten cultuurregisseurs in om creatievelingen in de wijken naar bestaande infrastructuur en gedeelde ruimtes toe te leiden
  • We verhuren de zalen in de stad aan cultuurorganisaties en verenigingen aan democratische tarieven.
  • We investeren in nieuwe betaalbare feest- en fuifzalen die organisaties dan kunnen huren; we ondersteunen de creatie van kleine podia in muziekcafés.

Meer achtergrondinformatie

Drie. Respect voor cultuurmakers vertalen in een beschermend kader en degelijke financiering

• We beschermen de autonomie van de kunst- en cultuurwerkers en hun werkingen van censuur. Kunstenaars en cultuurhuizen zijn baas over hun eigen werking.
  • We voeren opnieuw een stadsdichter in, we verbreden het concept naar andere disciplines en beschermen de titels formeel tegen censuur uit politieke hoek.
  • We verhogen het cultuurbudget in Antwerpen tot gangbare Belgische standaarden en we voeren de automatische indexering van de subsidies in.
  • We verhogen het budget van het Fonds voor Talentontwikkeling voor amateurkunstenaars en verlagen de rompslomp bij de aanvragen ervoor.
  • We geven snellere toegang tot structurele subsidies voor organisaties en gezelschappen die op regelmatige basis content creëren.
  • We vullen de jobs van conciërges, cafetariapersoneel, logistieke medewerkers en klusjesmannen/vrouwen in de culturele centra weer in. Dit zijn volwaardige banen in plaats van precaire jobs en nepstatuten.
  • We zetten naast professionals ook vrijwilligers in en schatten hen naar waarde: we voorzien in goede omkadering, opleiding, opvolging en appreciatie en blijven het vrijwilligersstatuut opwaarderen.
  • We schenken aandacht aan de werkbelasting van de werknemers uit de cultuursector.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Ons stedelijk cultuurbeleid is niet te koop

• De leden van de raden van bestuur van onze stedelijke musea en grote cultuurhuizen dienen alle lagen van de bevolking te vertegenwoordigen. We ijveren voor de aanwezigheid van vakbonden, cultuurmakers en kansengroepen in de raden van bestuur.
  • We weren grote multinationale ondernemingen uit ons cultuurbeleid. We vrijwaren de cultuursector van winstbejag en prestige.
  • Stop "art washing": Bedrijven met een bedenkelijke reputatie en activiteiten, proberen hun imago op te poetsen met wat sponsorgeld in de kunsten.