Op de gemeenteraad van december vertelde Peter Mertens, fractieleider voor PVDA in de gemeenteraad van Antwerpen, waarom een verstrenging van de lage-emissiezone een slecht plan is. Vanuit Vlaanderen werd beslist om alle auto's met een verbrandingsmotor uit de stad te weren. "Een asociale en elitaire maatregel", zegt Mertens. In plaats van een verstrenging riep hij nogmaals op om de LEZ af te schaffen.
Vlaanderen wil tegen 2034 alle auto’s met verbrandingsmotor uit de stad. In Antwerpen rijdt nu amper 3 à 5 procent van de bevolking elektrisch. Dat zijn vooral bedrijfswagens, want een particulier kan dat niet betalen.
En nu zegt Vlaanderen dus dat op 12 jaar tijd de hele autovloot moet vervangen worden. Dus iedereen zou zijn auto moeten wegdoen en een nieuwe moeten kopen tegen binnen tien jaar. Anders mag je de stad niet meer binnen.
Wie gaat er het grootste slachtoffer zijn van dit zotte plan? Mensen die niet het geld hebben om een dure elektrische wagen te kopen. Marktkramers die niet het geld hebben om een dure elektrische vrachtwagen te kopen. Gewone werkende mensen, en zelfstandigen.
Het is nu zeven jaar lang dat wij met de PVDA-fractie in de gemeenteraad op tafel kloppen over het elitaire karakter van de lage-emissiezone. We hebben gezegd dat het de gewone mensen het hardste zal treffen. We hebben gezegd dat men ondertussen geen alternatieven aan het uitwerken is, en dat het openbaar vervoer in Antwerpen in de soep draait. En we hebben gezegd dat die hele lage-emissiezone blijkbaar ook gewoon een cashkoe is voor de stad Antwerpen. We hebben de cijfers opgevraagd: sinds de invoering in 2017 werd er op vijf jaar tijd zo’n 37 miljoen euro aan boetes geïnd. 37 miljoen!
Midden in deze energiecrisis klopt men het geld op alle mogelijke manieren uit de zakken van de mensen. Dat is echt ongehoord. Men zet nu alles op alles op de elektrificatie van de wagens, maar heeft iemand hier al eens een bus of een tram genomen het afgelopen jaar in Antwerpen? Men wil mensen uit de auto krijgen en op het openbaar vervoer. Maar het openbaar vervoer wordt al jaren afgebouwd. Door de Vlaamse regering én door de federale regering.
En ondertussen blijft de stad hier maar doorbouwen aan dure private parkings in de binnenstad. Dus wie het zich kan permitteren mag nog in de stad. De rest niet. Dat is de elitaire visie van dit stadsbestuur.
Schaf de huidige lage-emissiezone af. Het is symboolpolitiek. En klop als stad op tafel bij Vlaanderen om eindelijk werk te maken van écht openbaar vervoer, die naam waardig.