De toegangspoortjes die het stadsbestuur (N-VA & Vooruit) en de Vlaamse regering willen installeren in de Antwerpse premetro zullen zo’n 15 miljoen euro kosten. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) op een vraag van de PVDA. “Een enorm bedrag voor een puur symbolische maatregel”, zegt PVDA-fractieleider Manal Toumi. “We weten dat die poortjes niet werken. En dat terwijl er opnieuw dertig miljoen bespaard wordt op De Lijn.” Volgens de PVDA zou het stadsbestuur andere prioriteiten moeten hebben. “De roltrappen in de premetro werken bijna nergens en ons openbaar vervoer is in zeer slechte staat. De beloofde nieuwe tramlijnen uit het bestuursakkoord, zoals die op de Bisschoppenhoflaan, lijken er ook deze legislatuur niet te komen. Maar om daarop aan te dringen heb ik de burgemeester nog geen enkele brief weten te sturen."
Het Antwerps stadsbestuur dringt bij Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder aan om werk te maken van de toegangspoortjes in de Antwerpse premetro. “De toegangspoortjes komen er”, zegt de minister. Er wordt nog gewerkt aan een concreet plan, onder andere aan de kostprijs, zo liet ze verder weten.
Uit een antwoord van de minister op een vraag van de PVDA blijkt echter dat de kosten voor de toegangspoortjes geraamd worden op ongeveer 15 miljoen euro. “Dat is nog zonder onderhoud, want het gaat om studie- en realisatiekosten. Een enorm bedrag voor een puur symbolische maatregel”, zegt Manal Toumi. “Toegangspoortjes gaan ons openbaar vervoer niet verbeteren. En dat terwijl de Vlaamse regering net beslist heeft om nog eens dertig miljoen te gaan besparen op De Lijn, waardoor er nog eens haltes en lijnen geschrapt dreigen te worden.”
De poortjes zullen hun beoogde doel niet halen, stelt de PVDA. “Antwerpen heeft een premetrosysteem, met trams die zowel boven- als ondergronds rijden. Toegangspoortjes aan de ondergrondse haltes gaan zwartrijden dus niet tegengaan. Men weet dat, dus gebruikt men nu het excuus van de veiligheid.” Volgens het stadsbestuur zouden de poortjes nodig zijn om de veiligheid en de leefbaarheid in stations zoals Schijnpoort te verbeteren. Dakloze mensen zoeken vaak een toevlucht tot de premetrostations om er de nacht door te brengen. “In plaats van in te zetten op extra nachtopvang om het stijgende aantal dak- en thuislozen als gevolg van de wooncrisis op te vangen, trekt het stadsbestuur de repressieve kaart”, zegt Toumi. “Het gaat bovendien niet helpen. Alsof mensen die moeten kiezen tussen over een poortje springen of op straat slapen voor die tweede optie zullen gaan. Dit is gewoon windowdressing.”
Volgens de PVDA zou het stadsbestuur zich beter op andere prioriteiten focussen. “Het openbaar vervoer in Antwerpen is in een lamentabele staat. We gaan toegangspoortjes zetten om de toegang naar een perron af te schermen waar de roltrappen niet werken en waar je vervolgens op een tram kan gaan staan wachten die misschien niet eens komt opdagen”, stelt Toumi. “Er moet dringend geïnvesteerd worden in onze infrastructuur. De beloofde tramlijnen uit het bestuursakkoord zoals die over de Bisschoppenhoflaan lijken er ook deze legislatuur niet te komen. Ik heb nog geen brieven van het schepencollege gezien om op dat soort investeringen bij de minister aan te dringen.”