Nieuws - PVDA Antwerpen

PVDA wil zo snel mogelijk duidelijkheid over werken premetrotunnel

Geschreven door Webredactie | 1 december 2025

PVDA reageert scherp op het nieuws dat de werken aan de premetrotunnel langer zullen duren dan de voorziene zeven maanden. “Het is onbegrijpelijk dat men hier op zo’n nonchalante manier over communiceert”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Anne Delespaul. “Dit is de zoveelste communicatieblunder in dit dossier, en de werken moeten nog van start gaan. Het is hallucinant dat er geen duidelijke timing wordt meegegeven. De Antwerpenaar tast volledig in het duister.” Delespaul wil dat die duidelijkheid er meteen komt. “We willen zo snel mogelijk weten hoeveel vertraging de werken zullen oplopen. Daarnaast moeten er bijkomende minder hinder maatregelen komen.”

De werken aan de premetrotunnel onder de Schelde zullen dan toch uitlopen. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder verklaarde in de pers dat de geplande renovatie langer dan de voorziene zeven maanden zal duren. 

PVDA reageert scherp op het nieuws. “Eerst kwam er het nieuws dat de werken in de Waaslandtunnel langer zouden duren, en nu dit”, zegt Delespaul. “Het is echt onbegrijpelijk dat men hier op zo’n nonchalante manier over communiceert. Bij een ingreep die het leven van duizenden mensen raakt, is het hallucinant dat er vooraf geen degelijk onderzoek wordt gedaan en er geen duidelijke planning of timing wordt gedeeld. De reiziger krijgt bijna stoemelings via een interview in de krant te horen dat de werken langer zullen duren. Zonder enige rechtstreekse toelichting van de stad of De Lijn.”

De partij eist dat de Vlaamse regering en het stadsbestuur meteen volledige duidelijkheid geven over de duur van de werken. “Maar We willen een concreet tijdspad, geen mistgordijn. Hoe lang zullen de werken duren?” vraagt Delespaul zich af. “De reiziger heeft recht op eerlijkheid, niet op het soort spontane onthullingen dat meer lijkt op schadebeperking dan op informatie”, zegt Delespaul.

Volgens de PVDA is de situatie een rechtstreeks gevolg van jarenlang besparen op openbaar vervoer en het structureel verwaarlozen van infrastructuur. “De veiligheid van het onderhoudspersoneel gaat natuurlijk voor. Als er asbest in het spel is, moet je voorzichtig zijn. Maar Minister De Ridder doet alsof ze uit de lucht valt. Het is nochtans haar partij die al jaren aan de knoppen zit. Ons openbaar vervoer en onze infrastructuur werden al die tijd verwaarloosd en kapot bespaard. Je kan niet doen alsof je hier niets van wist en dit allemaal niet had kunnen zien aankomen”, stelt Delespaul. 

De werken zullen hoe dan ook een grote impact hebben op de mobiliteit in de stad. PVDA dringt nogmaals aan op stevige minder-hindermaatregelen. “We hebben in het verleden al verschillende maatregelen op tafel gelegd: tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, degelijke aansluiting van de bestaande veerdienst op het openbaar vervoer, een hoogfrequente treinverbinding vanuit station Linkeroever,... Met een paar halfslachtige ingrepen red je het niet,” stelt Delespaul. “Zonder sterke alternatieven riskeer je dat duizenden mensen gewoon vast komen te zitten. Dat is onaanvaardbaar.”