De verkeerssituatie op Linkeroever is samen te vatten in één woord: chaos. Sinds de sluiting van de Waaslandtunnel moet al het verkeer dat naar Rechteroever wil gebruik maken van de Kennedytunnel. Met urenlange files tot gevolg. De oprit op Linkeroever die naar de tunnel leidt is niet op de grote toestroom voorzien. De files zorgen er bovendien voor dat automobilistenop zoek gaan naar sluiproutes. Daardoor geraakt ook de parallelweg, aangelegd door Lantis in kader van Oosterweel, volledig verzadigd. Terwijl een ritje naar de andere oever vroeger een kwartiertje duurde, doen mensen daar tegenwoordig vaak meer dan een uur over. Intussen werd bekend gemaakt dat de werken aan de Waaslandtunnel ook nog eens langer zullen duren. Dat betekent dus nog langer verkeerschaos. Reden genoeg voor PVDA-gemeenteraadslid Anne Delespaul om het stadsbestuur te vragen om maatregelen te nemen. De PVDA wil onder meer de parallelweg voorbehouden voor lokaal verkeer en de Liefkenshoektunnel tolvrij maken. Lees hieronder de tussenkomst van Anne.
Schepen,
We hebben het hier al verschillende keren gehad over de mobiliteitsproblemen op Linkeroever. Specifiek over het wegvallen van een goede verbinding tussen beide Scheldeoevers, en de impact die dat heeft. Vooral op de mensen die wonen op Linkeroever, maar ook op de Antwerpenaar in het algemeen.
Al sinds in 2023 bekend werd dat de premetrotunnels moeten sluiten, vragen we u om drie dingen:
Duidelijkheid rond de duur van de werken,
transparante communicatie
en een degelijk minder hinder plan om de impact zo veel mogelijk te verlichten.
Dat was ook de insteek waarmee we deze interpellatie hebben ingediend.
Intussen is er over de timing van de werken aan de Waaslandtunnel alleszins iets meer duidelijkheid gekomen. Niet van de Vlaamse regering weliswaar. En ook niet van het stadsbestuur. Het is via de pers, bovendien slechts een dikke twee weken vooraleer de tunnel opnieuw zou opengaan, dat de Antwerpenaar moet vernemen dat de Waaslandtunnel niet klaar zal zijn in december zoals voorzien. De werken zullen maar liefst drie maanden langer duren, tot februari. “Minstens” denkt zowat elke Linkeroevenaar daar na zoveel uitstel en niet-zo-heldere communicatie dan bij.
Dit is waarom duidelijkheid over de duur van de werken zo belangrijk is. Men weet al twee jaar dat de premetro zal sluiten. Men weet ook al langer dan vandaag dat de Waaslandtunnel aan renovatie toe is, en dat er oude bouwtechnieken zijn in die tunnel is ook nogal wiedes. En toch terug opnieuw zo’n stuntelige verlenging van werken die een grote impact hebben op het dagelijkse leven van de Linkeroevenaars.
Wat de communicatie betreft is het er dus niet op verbeterd. Schepen Kennis, u zei dat u dit “betreurt”, maar meer ook niet. De stad gaat blijven communiceren over de alternatieven. Maar welke garanties zijn er dat de werken tegen februari wél klaar zullen geraken? Welke maatregelen gaat men nemen om de impact van die sluiting op te vangen in tussentijd? De Antwerpenaar zit met die vragen, maar het blijft stil.
De impact van de sluiting van de Waaslandtunnel is groot.
Veel mensen op Linkeroever gebruikten die tunnel dagelijks. Om in de stad te gaan werken, om hun kinderen naar school of hun ouders naar een doktersafspraak te brengen. Op een gemiddelde dag reden er per spitsuur zo’n 750 wagens door.
Het stadsbestuur en de Vlaamse regering hadden een redelijk beknopt antwoord op die bezorgdheden: je moet maar op uw tanden bijten. “Het gaat drie maanden moeilijk zijn”, zei schepen Kennis. Dat worden er dus nog eens drie extra, straks hebben we op Linkeroever geen tanden meer over van al dat doorbijten.
Er was volgens u beiden voldoende capaciteit om de wagens van de Waaslandtunnel op te vangen. Eigenlijk maakten we ons dus zorgen om niks. Minister De Ridder herhaalde dat nog eens in september, toen de werken startten, in het Vlaams parlement. “Er wordt vastgesteld dat de impact van het sluiten van de tunnel op de Kennedytunnel in de praktijk eerder beperkt is”, zegt ze zwart op wit.
Ik wil jullie beiden nu toch eens uitnodigen om te komen kijken op Linkeroever. Ik woon daar zelf, dicht bij de oprit richting de Kennedytunnel. Het is daar nooit zo erg geweest. Mensen staan daar soms een uur of zelfs langer aan te schuiven om de Ring richting Kennedytunnel op te rijden. Zelfs buiten de spits. Een ritje naar de andere oever duurt normaal een kwartiertje. Nu doen mensen daar vaak meer dan een uur over.
Nadine, een vriendin van me, woont op Linkeroever en brengt regelmatig haar mama naar het Augustinus ziekenhuis. Haar mama woont in Wijnegem, en moet om negen uur bij de dokter zijn. Nadine heeft nu twee keuzes: ofwel vertrekt ze om half zeven ‘s ochtends, zodat ze hopelijk op tijd met haar mama aan het ziekenhuis geraakt. Ofwel blijft ze de avond voordien in Wijnegem bij haar mama slapen, zodat ze de Kennedytunnel de dag op voorhand al kan nemen.
En zo zijn er duizend-en-één verhalen. Of het nu bij de kiné, bij de bakker of aan de schoolpoort is; overal hoor je Linkeroevenaars die zichzelf zorg, ontspanning of werken op de collectieve bureau ontzeggen omdat er geen doorkomen meer aan is. Mensen blijven thuiswerken, zeggen de dansles van de kinderen stop of gaan minder of niet meer naar de rugschool omdat de frustratie over zoveel stilstand zo groot is.
Maar volgens jullie valt het allemaal wel mee, die impact van de sluiting van de Waaslandtunnel.
Bovendien is de nieuwe oprit op Linkeroever richting Kennedytunnel, die in 2023 werd geopend, totaal niet voorzien op de hoeveelheid verkeer dat daar nu moet passeren. Deels door de sluiting van de Waaslandtunnel waardoor iedereen die van Linkeroever naar de stad moet, daar moet passeren. Maar ook door het extra sluipverkeer dat met behulp van Waze of Goolgemaps langs de Parallelweg Zuid wordt gestuurd wanneer de E17 en/of de E34 dichtslibt. Routeplannerapps stellen dan de parallelweg voor om een stuk van de file te ontwijken. Gevolg: E17 en E34 potdicht, parallelweg overvol en oprit richting Kennedytunnel opnieuw potdicht. Lang aanschuiven. Veel frustraties.
Intussen werden er fysieke barrières geplaatst om te vermijden dat mensen op het laatste moment nog zouden invoegen voor de Kennedytunnel. Dat is op zich een goede zaak. Maar op structurele maatregelen om de verkeerschaos op Linkeroever aan te pakken blijft het wachten.
De Liefkenshoektunnel tolvrij maken is volgens de minister geen oplossing. Nochtans zegt haar eigen administratie iets anders. Er staat zwart op wit te lezen: “Bij verkeersincidenten die belangrijke hinder veroorzaken op de Antwerpse Ring, de toegangswegen naar de Ring of in de Kennedytunnel, kiest het Verkeerscentrum ervoor om het verkeer verplicht om te leiden via de Liefkenshoektunnel. In dat geval betaalt het Vlaams Gewest de tol. Dit zorgt voor kortere files, wat minder overlast betekent voor de weggebruikers en omwonenden.”
Is wat we nu meemaken dan geen “belangrijke hinder”?
Volgens schepen Kennis ging alles veel vlotter gaan wanneer we een Antwerpse minister van Mobiliteit kregen. Die zou tenminste weten waar de klepel hangt. Ik moet zeggen dat wij daar op Linkeroever en bij uitbreiding in heel Antwerpen nog niet veel van gemerkt hebben.
Wij willen gerust helpen met enkele heel concrete maatregelen:
Maak de Parallelweg enkel toegankelijk voor lokaal verkeer, en verbiedt ook zwaar vrachtverkeer van die weg te gebruiken. Zorg er voor dat bedrijven als Waze en Google die weg ook niet meer voorstellen om als sluipweg te gebruiken. Als dat met de Waaslandtunnel kon, dan moet dat met de Parallelweg ook kunnen.
Pleit er bij minister De Ridder voor om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Op die manier haal je in elk geval wat druk van de Kennedytunnel af. Ik zal het voorzichtig stellen: want alle beetjes helpen.