Nieuws - PVDA Antwerpen

PVDA trekt met Nele Van Pays naar verkiezingen voor een verbindend Borgerhout

Geschreven door Webredactie | 27 augustus 2024

Als het van de PVDA afhangt krijgt Borgerhout de komende zes jaar opnieuw een progressief bestuur. De linkse partij wil een stevige score neerzetten, om samen met coalitiepartners Groen en Vooruit verder op een verbindende manier te besturen. Lijsttrekker is Nele Van Parys, districtsraadslid met een groot hart voor Borgerhout “Hier wordt al twaalf jaar gekozen voor verbinding en sociaal beleid. Denk maar aan onze evenementen waar heel Borgerhout aan deelneemt en aan het rijke sociale verenigingsleven dat we hier hebben. De sfeer is hier helemaal anders dan in de rest van Antwerpen. Borgerhout is als het dorp van Asterix aan de Schelde.”

Nele Van Parys (32 j) is districtsraadslid en heeft een groot hart voor Borgerhout. “Ik hou van dit district. Ik hou van het rebelse kantje van de Borgerhoutenaar, maar ook van zijn zin voor initiatief. We hebben hier grote rijkdom aan jeugd- en sportverenigingen, vrijwilligersorganisaties, buurt- en burgergroepen die actief zijn om ons district op te fleuren, mensen bij elkaar te brengen en er alles aan doen opdat er niemand uit de boot valt.”

“Ik vind het een eer om de spreekbuis te kunnen zijn van onze inwoners in de districtsraad", zegt Van Parys. “Of het nu gaat om een echt Reuzenpark naast het Moorkensplein aan te leggen, om de toegankelijkheid van sociale organisaties en stadsdiensten te verbeteren, of om de problemen met de nieuwe straatverlichting aan te pakken.”

Links bestuur in Borgerhout

De PVDA is duidelijk over haar ambitie. Het progressieve bestuur in Borgerhout verder zetten. In Borgerhout wordt ingezet op verbinding, inspraak en sociaal beleid. “Een mooi voorbeeld vind ik het Moedertaalfeest. Samen met tientallen verenigingen zetten we de vele moedertalen die Borgerhout rijk is in de kijker. Diversiteit zien wij hier als een rijkdom en een manier om mensen met elkaar te verbinden.”  aldus Van Parys.
“Tijdens de energiecrisis trokken veel Borgerhoutse organisaties aan de alarmbel. We hebben toen het budget van armoedeorganisaties opgetrokken en gedurende twee jaar bijgesprongen in de energiekosten van Borgerhoutse verenigingen. In tijden van crisis moeten we die net extra steunen in plaats van erop te besparen.” vervolgt ze. “Het contrast met de andere districten en het stadsbestuur, waar overal de N-VA mee bestuurt, is groot. Ik ben fier dat we met het links bestuur dit soort keuzes maken.”

Sterke ploeg

Op de tweede plaats schuift de PVDA Gerrit De Poortere naar voor. “Gerrit is een verbindingsfiguur in zijn wijk. Hij is één van de initiatiefnemers van de herdenkingingen van de vijf dodelijke slachtoffers die vielen in de strijd voor algemeen stemrecht aan de voormalige kaarsenfabriek “den Bougie” in Borgerhout. Hij hoopt dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen nu de opkomstplicht werd afgeschaft. Op plaats drie staat Shayla Sharmin. Ze zetelt al zes jaar in de districtsraad en is huidig fractieleider. Ze is één van de initiatiefnemers van het moedertaalfeest. Met Meziane Sbaa heeft de partij een spoorwegarbeider op plaats vier staan die opgegroeid is op de pleintjes in Borgerhout. De vijfde plaats is voor Salima Zriouil. Zij is jonge vrouw van 28 jaar vol enthousiasme. Ze werkt in de logistiek en doet bijkomend een flexijob om de hoge prijzen te kunnen betalen. Deze straffe ploeg wordt geruggensteund door lijstduwer Ben Van Duppen. Hij is huidig schepen voor de PVDA in Borgerhout. In de toekomst zal hij deze ploeg met raad en daad bijstaan achter de schermen als kersvers directeur van de studiedienst van de PVDA.”