11 miljoen euro aan parkeerretributies, zoveel haalde het Antwerpse stadsbestuur (N-VA - Vooruit) op in 2022 dankzij de inzet van de scanwagen. “Sinds de invoering van het systeem in 2020 verdrievoudigde de inkomsten aan retributies en dat gaat komende jaren nog harder stijgen dankzij de inzet van vier extra wagens", weet PVDA-lijsttrekker Ben Van Duppen. “Dit systeem slaat door naar een pestbeleid. We moeten de mensen helpen met beter openbaar vervoer én met betere fietsinfrastructuur, niet bestraffen.”
“Wie tegenwoordig vijf minuten te lang zijn auto parkeert, is al snel de pineut en moet een retributie van 44 euro betalen. Er rijden maar liefst vijf scanwagens rond in Antwerpen, die duizenden nummerplaten per uur controleren”, zegt Van Duppen. De wagens detecteren met ANPR-camera’s op het dak alle nummerplaten die ze tegenkomen en sturen direct parkeerwachters naar de wagens waar geen of te weinig parkeergeld voor werd betaald, om retributies uit te schrijven.
De PVDA vroeg de cijfers van de inkomsten van de parkeerretributies op sinds de start van de scanwagen in mei 2020. Wat blijkt? “Het geïnde bedrag verdrievoudigde bijna (+183%): van 3,8 miljoen euro in 2019 naar 11 miljoen euro in 2022. In 2023 en 2024 dreigt het nog veel sterker te groeien. Men stevent af op 13,5 miljoen aan inkomsten in 2023. Sinds 1 december 2023 rijden er maar liefst vier scanwagens rond en op 1 februari 2024 kwam er een vijfde bij.”
“We zijn niet tegen de handhaving van betalend parkeren, maar dit gaat te ver. Het gaat hier niet om asociaal gedrag zoals foutparkeren op een stoep of voor een garage, hé. De mensen parkeren correct, maar betalen niet genoeg voor het stadsbestuur”, zegt Van Duppen. “In plaats voor alternatieven te zorgen, drijft dit stadsbestuur de pestbelastingen op. Naast de 11 miljoen parkeerretributies haalde het stadsbestuur in 2022 ook 14,6 miljoen op aan parkeertickets. Tel daarbij de Lage-Emissiezone (LEZ) die jaarlijks gemakkelijk 6 miljoen aan boetes opbrengt en je begrijpt waarom veel autobestuurders zich een melkkoe voelen. Schepen Koen Kennis (N-VA) beweert de autobestuurder niet te pesten, maar dat is dan toch enkel in woorden en niet in daden. De PVDA was de énige partij in 2019 consequent tegen de invoering van de scancar stemde, omdat we wisten waartoe het zou leiden.”
Natuurlijk is de PVDA voorstander van een modal shift, waarbij steeds meer autoverplaatsingen vervangen worden door verplaatsingen per openbaar vervoer, fiets of te voet. “Maar daar wringt het schoentje. Men bestraft enkel, maar men helpt niet. Het openbaar vervoer is een ramp en gaat achteruit. Binnenkort gaat het hart van het premetronet stilgelegd moeten worden door jarenlange desinvestering. Het is een politieke beslissing van dezelfde partij die de boetes opdrijft om De Lijn op een hongerdieet te zetten. Hoog tijd om de logica om te draaien. Alle extra energie en middelen die gestoken worden in bestraffen moeten gaan naar helpende maatregelen.”