Nieuws - PVDA Antwerpen

PVDA klaagt stopzetting sleuteldragerproject aan

Geschreven door Webredactie | 17 oktober 2024

De stad Antwerpen stopt met het sleuteldragerproject, waarbij sleuteldragers na de openingsuren de ruimtes van stedelijke gebouwen, scholen en vzw’s toegankelijk maakten voor activiteiten van verenigingen en inwoners. "Dit is een gemis," zegt PVDA-fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad Peter Mertens. "Steeds meer mensen en organisaties zijn op zoek naar ruimtes om te repeteren, te vergaderen of voorstellingen te houden. In plaats van dit te ondersteunen en uit te bouwen, vermindert de stad haar ondersteuning. We roepen op om deze beslissing terug te draaien."

Het sleuteldragerproject werd, samen met de stedelijke website Zaalzoeker, ooit opgezet om de beschikbare ruimten in de stad met elkaar te delen en meer te benutten. Via het team van Zaalzoeker werden wijk per wijk vergaderruimtes, dienstencentra, repetitielokalen, concertzalen, enzovoort geïnventariseerd en beschikbaar gesteld. “De sleuteldragers zorgden ervoor dat niet-commerciële initiatieven mee aansloten om na sluitingstijd hun ruimtes open te stellen. Ze konden immers rekenen op sleuteldragers die veilig konden openen en afsluiten, indien nodig koffie of thee zetten en stand-by waren bij problemen. Dit systeem werkte goed en diende als voorbeeld voor andere steden, zoals Gent," aldus Mertens.

"Door besparingen werd Zaalzoeker echter steeds verder uitgekleed. Van de 1.550 zalen die er op het hoogtepunt gedeeld werden, staan er vandaag nog maar 230 op de stedelijke website. Er is nauwelijks nog backofficepersoneel voor het contact met ontleners en met de zalen. Sleuteldragers kregen vroeger nog tot 200 opdrachten per maand, maar zagen het aantal bestellingen afnemen. Door het afschaffen van de sleuteldragers zal het gebruik van de overgebleven ruimtes nog verder dalen," zegt Mertens.

"De afbouw staat in schril contrast met de noden op het terrein," besluit Mertens. "Dit stadsbestuur lijkt geen interesse te hebben in goede infrastructuur voor personen en verenigingen. Of het nu gaat om een sportclub die een trainingsruimte zoekt, aanstormend talent dat wil repeteren, of een seniorenvereniging die wil vergaderen… ‘Trek je plan’ is het credo van deze stad. Je moet het zelf maar zien te regelen. Dit stadsbestuur zet de stad steeds verder op slot en volgt enkel een commerciële visie. Voor ons is ontmoetingsplekken creëren wél een kerntaak van de stad. Dit is een domme besparing, want met relatief weinig middelen kun je zoveel betekenen voor zoveel mensen. We vragen dat de mogelijkheid om sleuteldragers in te zetten, blijft bestaan voor de locaties die daar gebruik van wensen te maken."