Nieuws - PVDA Antwerpen

PVDA Deurne stelt ploeg voor 13 oktober voor: Next Gen, vrouwelijk en divers

Geschreven door Webredactie | 29 augustus 2024

Op 13 oktober trekt PVDA Deurne naar de verkiezingen met een sterke, jonge en diverse ploeg. De lijst wordt aangevoerd door de 30-jarige Manal Toumi: "Met deze geëngageerde groep van vijf Deurnenaren willen we de komende zes jaar een verschil maken voor ons district. Onze speerpunten zijn een betere tramverbinding tussen Deurne-Noord en Zuid, toegankelijke zorg op de Erasmus-site, en een einde aan de oude politieke cultuur waarin districtsbestuurders  zichzelf extra cadeautjes geven.”

Manal Toumi, een geboren en getogen Deurnenaar, is sinds 2018 actief in de districtsraad. Als social media native deelt ze op Instagram en TikTok video's over mode, body positivity en politiek. Ze heeft het hart op de tong en windt er geen doekjes om: “Deurne verdient een beter bestuur. De mobiliteit houdt Deurnenaars wakker. De geplande keerlus van de tram op de Boekenberglei in Deurne Zuid wordt door de buurt afgewezen, terwijl de sporen richting Deurne Noord al tien jaar ongebruikt blijven. Het doortrekken van de tramverbinding is logisch, maar ons tandeloze districtsbestuur doet niets meer dan een brief sturen naar stadsschepen Kennis. Daar stopt het. Ondertussen wordt Deurne moeilijker en moeilijker bereikbaar. Trek die tram toch door.”

Een tweede strijdpunt voor Toumi is de toekomst van de Erasmus-site. “Veel Deurnenaars hebben een band met het voormalige ziekenhuis. Ze zijn er geboren of werden er goed verzorgd. Het stadsbestuur besloot Erasmus te sluiten, zonder visie op de toekomst. Willen we dat nu echt jarenlang laten verkommeren of verkopen aan een projectontwikkelaar? Het district kan een voortrekkersrol spelen door samen te werken met huisartsen, het Zorgbedrijf en sportverenigingen om er een bruisende gezondheidssite van te maken, maar het blijft stil. Absurd, gezien de grote nood"

Toumi benadrukt ook het belang van inspraak en transparantie: "Het slechte theater rond de districtsvoorzitter die, met goedkeuring van het districtsbestuur, diners en een iPhone op kosten van de belastingbetaler liet terugbetalen, zijn een voorbeeld van de oude politieke cultuur die we achter ons moeten laten. Ondertussen worden de zorgen van bewoners aan de Ten Eekohovelei, Ter Rivierenlaan, en andere buurten genegeerd. In de districtsraad zie ik hoe de actieve burgers worden gekleineerd. Deurne heeft nood aan minder achterkamertjespolitiek en meer inspraak."

Op de tweede en derde plaats van de lijst staan de huidige districtsraadsleden Kristof Vissers (45) en Abdelaziz El Fadili (48). De leraar Nederlands en de havenarbeider zijn vastbesloten om ook de komende jaren de problemen van de wijken op de raad te brengen. Ianthe Ghaye (28), voormalig parlementair medewerkster, staat op de vierde plaats en vertegenwoordigt de stem van de jeugd. Kim Verberck (37), verpleegkundige bij Geneeskunde voor het Volk, sluit de top vijf af en pleit voor toegankelijke en nabije zorg.