Nieuws - PVDA Antwerpen

Maak wonen echt betaalbaar

Geschreven door Webredactie | 17 oktober 2024

Dinsdagochtend 24 september 2024 voerde de PVDA actie voor betaalbaar wonen in Antwerpen. Op de Groenplaats plaatste de linkse partij enkele tenten, voorzien van affiches met reële huur- en koopprijzen in de stad. "De gemiddelde huurprijs voor een appartement in het centrum ligt op 1000 euro. De afgelopen tien jaar zijn de woningprijzen met 50% gestegen. Steeds meer mensen voelen dit aan den lijve," zegt lijsttrekker Jos D’Haese. "De oorzaak is duidelijk. Dit stadsbestuur laat projectontwikkelaars blitse projecten bouwen, zoals op Nieuw Zuid en het Eilandje, die voor gewone mensen onbetaalbaar zijn. Dit stuwt de prijzen verder omhoog."

D’Haese komt met twee concrete voorstellen om de woningprijzen te drukken. "Ten eerste willen we dat de stad ontwikkelaars bij grote bouwprojecten verplicht om minstens een derde sociale woningen en een derde betaalbare woningen te bouwen. Over het laatste derde mag de ontwikkelaar zelf beslissen. Het wordt tijd dat het stadsbestuur de regie in handen neemt en actief werkt aan betaalbare woningen. Kijk naar de slachthuissite: van de 2500 geplande woningen is slechts 10% betaalbaar, terwijl 90% onbetaalbaar is. Dat moet anders."

Daarnaast stelt D'Haese een noodmaatregel voor om de huurmarkt te ontlasten. "Huurprijzen staan vaak niet in verhouding tot de kwaliteit," legt hij uit. "Net als in steden zoals Parijs en landen als Denemarken en Zweden, willen we een huurprijsomkadering invoeren. In overleg met huurders en verhuurders stelt de stad een maximumhuur vast op basis van objectieve criteria zoals ligging, oppervlakte en isolatieniveau. Zo brengen we overdreven huurprijzen omlaag."

Foto: Van links naar rechts: Manal Toumi, Peter Mertens, Jos D’Haese en Anne Delespaul

Fotorgaaf: Stefaan Van Parys