Geen missie van Bart De Wever en de Antwerpse politie naar Israël

Geen banden met het apartheidsregime

Van 11 tot en met 15 juli stuurt het Antwerps stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) een delegatie onder leiding van Bart De Wever op missie naar Israël. Een week nadat het Israëlische leger een dodelijke aanval op de Palestijnse stad Jenin uitvoerde, zal de delegatie lokale besturen van Haifa en Bethlehem ontmoeten en start-ups bezoeken.

Maar ook de Antwerpse politie neemt deel aan de missie en volgt een zomerprogramma in Jeruzalem. De politie van Jeruzalem is nochtans meermaals veroordeeld voor brutale acties tegen de Palestijnse bevolking en het organiseren van een apartheidsstaat.

De brede civiele beweging van Palestina lanceerde al in 2005 een wereldwijde BDS-campagne ten aanzien van Israël (Boycot, Desinvestering en Sancties). In dat kader vragen we dat het Antwerps stadsbestuur de geplande missie opschort en de banden tussen de Antwerpse politie en Israël verbreekt. Zolang Israël de mensenrechten van Palestijnen schendt, het internationaal recht schendt, en de kolonisatiepolitiek verder blijft voeren, eisen wij dat alle missies en samenwerkingen worden opgeschort.

Als ondertekenaar van de petitie vraag ik:

• een onmiddellijke opschorting van deze missie.

• het onmiddellijk verbreken van alle banden en samenwerkingen tussen de Antwerpse politie en Israëlische ordediensten of bedrijven.

• openbaarheid van de lijst van alle te bezoeken Israëlische ondernemingen en besturen en van alle contacten tussen de Antwerpse politie en Israëlische ordediensten en bedrijven.

Initiatiefnemers

Ben Van Duppen, woordvoerder PVDA Antwerpen

Manal Toumi, PVDA-districtsraadslid Deurne

20220810-svp01889web-rxda52-1
tekenen
2.270 ondertekenaars. Op naar de 3.000!