District Antwerpen: Voor alle inwoners

Het district Antwerpen is het grootste district van de stad. Met meer dan 198.000 inwoners zijn we qua inwonertal groter dan veel andere Belgische steden. We zijn trots op al onze wijken: van het Luchtbal tot het Kiel en van Linkeroever tot 2060 Iedere wijk heeft echter zijn eigen behoeften en uitdagingen, dus we hebben een specifieke visie nodig voor elke wijk. Tegelijkertijd zoeken we naar een verbindend element dat al deze wijken samenbrengt. Net zoals Borgerhout sinds 2012 een bruisende plek is geworden, willen wij ook een sfeer creëren in het district Antwerpen die mensen verbindt en waarin iedereen meetelt.

Dit doen we door:

• Meer vertrouwen en kansen geven aan jongeren en hun organisaties.
  • Meer pleintjes en groene ruimte te creëren.
  • Iedereen te bereiken en te betrekken door te investeren in mensen en verenigingen in het hele district.
  • Als district een open huis te zijn waar inspraak en participatie centraal staan.
  • Cultuur en sport voor iedereen toegankelijk te maken.

Jongeren in het district Antwerpen

In het district Antwerpen is één op de vijf inwoners jonger dan 18 jaar. In wijken zoals Kiel en Luchtbal is dat zelfs één op vier, of zelfs één op drie. Investeren in de jeugd is dus investeren in de toekomst, want zij bouwen aan het district van morgen.

Een jong district biedt zowel kansen als uitdagingen. Te veel kinderen worden geboren in armoede. Het is cruciaal om deze kinderen de ruimte en steun te geven die ze nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen, te experimenteren, en te groeien. Bovendien veranderen de noden van de jongeren ook snel. Waar we in het begin van vorige legislatuur nog vooral veel kinderen jonger dan tien hadden in ons district, zijn veel van die kinderen ondertussen tieners geworden. We hebben nu ongeveer even veel kinderen jonger dan tien als tieners in Antwerpen. Die laatste hebben dus ook andere noden dan zes jaar geleden.

Wij geloven in het vertrouwen dat we aan jongeren moeten geven. We luisteren naar hun mening en waarderen hun input. We bekijken jongeren op pleintjes niet als probleem en overlast, maar als een oplossing. We vertrouwen erop dat jongeren zich ook actief willen inzetten, en we bouwen voort op goede projecten zoals de PleinPatrons en -Patrona’s, waarbij jongeren verantwoordelijkheid opnemen in hun eigen buurt. Zo geven ze hun buurt mee vorm. We brengen alle jeugdwerkpartners van het district hiervoor samen om te kijken hoe we deze methodiek invoeren.

Het district Antwerpen moet opnieuw genoeg ontspanningsplekken en uitgaansgelegenheden hebben voor jongeren. Antwerpen mag geen "Bokrijk aan de Schelde" worden, waar na 18u niets meer te beleven valt. Naast een levendig stadscentrum willen we jeugdhuizen en ontmoetingsplekken in alle wijken.

We zorgen ervoor dat jongeren ruimte hebben in ons district door pleintjes en de openbare ruimte in te richten met banken en luifels, en door hen te vragen wat ze nodig hebben en samen naar creatieve oplossingen te zoeken. We zetten de behoeften van jongeren ook op de agenda bij het stadsbestuur.

De jeugddienst heeft veel expertise. We willen die optimaal benutten. We zorgen voor een open en gratis aanbod op plaatsen waar jongeren komen. We werken in iedere wijk samen met andere organisaties die jongeren ondersteunen en richten ons op moeilijker bereikbare groepen. Het jeugdwerk is een belangrijke schakel tussen het bestuur en de jongeren, en we zorgen voor hun betrokkenheid en inspraak in het beleid.

De jeugdraad krijgt de ruimte om actief te werken, met vertegenwoordigers uit alle wijken. We luisteren naar hun adviezen en zorgen dat hun voorstellen snel beantwoord worden. Bij de heraanleg van straten en pleinen betrekken we jongeren, bijvoorbeeld door hen te bevragen bij de schoolpoort of in de klas. We zorgen er ook voor dat bij de heraanleg van pleintjes en speelterreinen jongeren uit de buurt in de jury zitten. Zowel meisjes als jongens zijn hierbij vertegenwoordigd. Bij de start van de nieuwe bestuursperiode organiseren we met de jeugdpartners een jongerenrondleiding langs alle pleintjes om hun noden te inventariseren. Ook schenken we bijzondere aandacht aan de behoeften van meisjes, door met hen in dialoog te gaan over hun beleving van het jeugdwerk en het district.

Jeugdaanbod

We dringen er bij het stadsbestuur op aan om meer middelen vrij te maken voor het jeugdwerk. Voldoende personeel en stabiele financiering zijn noodzakelijk voor een goede werking. In sommige wijken is er behoefte aan meer proactieve samenwerking tussen jongeren, buurtbewoners en lokale organisaties om het samenleven te verbeteren.

• We organiseren, stimuleren en ondersteunen brede evenementen die specifiek op jongeren gericht zijn en die jongeren over alle verschillen heen samenbrengen. We denken hierbij aan sporttoernooien, muziekevenementen, etc
  • We streven naar inclusieve jeugd- en sportactiviteiten waar alle jongeren met en zonder beperking samen spelen.
  • We investeren in zorg voor vluchtelingen: doorgeef boeken, maaltijden, gratis informatica.
  • De organisaties en hulplijnen voor jongeren in problemen (eetstoornissen, verslavingen, mentaal welzijn, geweld en misbruik, ongewenste zwangerschap…) maken we breder bekend.
  • We ondersteunen jongerenwerkingen die willen werken rond moeilijktere thema’s als drugs en verslaving, mentaal welzijn en grensoverschrijdend gedrag.
  • We maken subsidieaanvragen toegankelijker en eenvoudiger.

Ruimte voor kinderen en jongeren

• Bij de heraanleg van pleinen en straten voorzien we maximaal spelaanleidingen (rotsblokken, boomstammen etc. die kinderen uitdagen om te spelen) en speeltoestellen.
  • We streven naar een speelterrein op maximaal 300 meter van thuis voor ieder kind. We investeren in voldoende speeltoestellen die toegankelijk zijn voor kinderen met een fysieke beperking.
  • We betrekken de omliggende scholen en de jongeren uit de buurt bij de heraanleg van pleinen.
  • We ondersteunen jeugdverenigingen die hun lokalen willen verbeteren of op zoek zijn naar een goede locatie. We onderzoeken samenwerkingen met scholen en andere partners.
  • We stellen de eigen districts en stedelijke infrastructuur open voor de jeugd naar voorbeeld van het Borgerhoutse districtshuis. Studieplekken tijdens de examens, een kunsttentoonstelling van en door jongeren,... jongeren zijn welkom in het district.
  • We maken de bestaande studieplekken beter bekend en ondersteunen organisaties die ze aanbieden.

Publieke ruimte en mobiliteit op maat van de bewoners

Een schoon district met meer groene ruimte.

Het district is verantwoordelijk voor de heraanleg van veel straten in de stad. Hoe beter het openbaar domein is ingericht, hoe meer mensen er gebruik van maken, wat zorgt voor meer sociale controle en veiligheid.

De manier waarop straten en pleinen worden vernieuwd, heeft veel invloed op de buurtbewoners, daarom is inspraak vanaf het begin cruciaal. Bewoners zijn de experts van hun wijk, dus we betrekken hen bij elke stap en beginnen bij hen voor de eerste plannen getekend worden.

Door het tekort aan groene ruimte kiezen we ervoor om extra groen aan te leggen in de wijken. Studies tonen aan dat 10% meer groen in een woonomgeving kan leiden tot 400 miljoen euro besparing op zorgkosten, doordat mensen beter slapen, minder hartklachten hebben en minder mentale gezondheidsproblemen ervaren. Vooral in buurten waar weinig mensen een tuin of terras hebben, is publieke groene ruimte essentieel.

Meer groene ruimte

In 2060, 2000 en 2018 is meer dan 70% van de publieke ruimte verhard. We willen dat veranderen. In Antwerpen-Noord in het algemeen en rond de Stuivenbergsite specifiek investeren we in groen. Voor de wijk 2018 denken we aan het (her)openen van de Kielsevest. Op het Bogaardenplein in St-Andries, een van de heetste plekken van de stad, zorgen we dat ouderen in de nabijgelegen assistentiewoningen en het woonzorgcentrum op warme dagen verkoeling vinden op het plein.

Op het Kiel is er nood aan minder autoverkeer en meer ruimte voor wandelen, fietsen en spelen. We baseren ons op het Kielse Pleinenplan, opgesteld door buurtverenigingen en scholen, om samen met alle bewoners een aangenamere buurt te creëren. Op Linkeroever is er nog veel open ruimte, maar die wordt snel volgebouwd. Wij willen deze groene ruimte behouden. Op Luchtbal is er ook veel groen, maar dat is niet gelijkmatig verspreid over de wijk. Hier zorgen we voor veiligere straten en meer bomen.

We vergroenen de straten verder door meer geveltuintjes, gevelbegroeiing, bomen en groendaken te plaatsen. In buurten waar mensen enthousiast zijn, helpen we bij het opzetten van buurtmoestuinen, zoals het succesvolle Plukgeluk op Linkeroever. Dit zorgt niet alleen voor meer groen, maar ook voor ontmoeting tussen buurtbewoners en betrokkenheid van kinderen en scholen.

Heraanleg van straten en pleinen

Aan het begin van de bestuursperiode maken we een plan voor de heraanleg van straten in het hele district. Hierbij kijken we naar de staat van de straten, geplande werken zoals riolering, en de behoeften van de verschillende wijken. Vrouwen en meisjes moeten zich veilig voelen in de publieke ruimte. We leren van initiatieven zoals "Girls and the City" in Brussel, het G.I.R.L. project dat nu loopt in Antwerpen Noord en het project Publieke Ruimte van Saamo, en nemen hun ervaringen mee in onze plannen.

Ouderen en mensen met een beperking zijn de toetssteen voor hoe we de openbare ruimte inrichten.

Bij de heraanleg van straten houden we rekening met wateropvang, zoals regentonnen die door de buurt gebruikt kunnen worden.

Tijdens werken moet er betere communicatie en duidelijke signalisatie zijn, zodat voetgangers en fietsers veilig kunnen passeren.

Ook als nutsbedrijven aan de slag gaan, moet het district betrokken zijn bij de plannen. Verder zorgen we voor genoeg vuilnisbakken en blijven we bij de stad aandringen op voldoende openbare toiletten, niet alleen op de Grote Markt en Belvédère, maar ook in andere parken en wijken.

Parken

Voor het Kielpark luisteren we naar de noden van bewoners via eerdere onderzoeken, zoals het Speelweefselplan en bevragingen van Saamo en de PVDA. Samen met de buurt werken we een ambitieus plan uit.

Wat het Stadspark betreft, zorgen we ervoor dat de vernieuwing in de eerste periode van het nieuwe bestuur volledig afgerond wordt, inclusief de integratie van de Quinten Matsijslei in het park. Dit betekent ook dat de reisbussen uit de stad verdwijnen en bijvoorbeeld verplaatst worden naar de P+R op Luchtbal.

Samen met de groendienst evalueren we het beheerplan voor de parken in beheer door het district. We proberen ze af te stemmen op de noden van de buurt en vinden een balans tussen groen en beleving.

Samen met Borgerhout pleiten we voor een volwaardig Park Spoor Oost, met aandacht voor alle leeftijdsgroepen.

De Stuivenbergsite moet een plek worden voor de buurt waar plaats is voor bv kinderopvang, huisartsen, preventie, jeugdinitiatieven, ruimte voor de buurt, ateliers, … Net zoals Park Spoor Noord kan een investering in een dergelijk project een boost geven aan de buurt.

Ook werken we aan een nieuwe invulling voor de Mastvest.

We nemen actief deel aan de trajecten rond de de Ringparken en de overkapping om meer groen en parken te creëren in ons district. Het Kielpark betrekken we in de plannen over Ringpark Zuid.

Een veilig en toegankelijk district

Wij volgen het STOP-principe voor mobiliteit: Stappen (lopen) komt eerst, dan Trappen (fietsen), vervolgens Openbaar vervoer, en als laatste Privévervoer. Dit betekent dat we prioriteit geven aan de meest duurzame en veilige vervoersmiddelen.

Veiligheid staat voorop bij de heraanleg van straten. We ontwerpen straten zo dat de snelheidsbeperkingen worden nageleefd, door bijvoorbeeld bloembakken en boomeilandjes te plaatsen, die tegelijkertijd het groen in de stad vergroten en de effecten van hittegolven verminderen.

We maken voetpaden breed genoeg en toegankelijk voor iedereen, zodat mensen met een rolstoel, buggy of rollator zich vrij kunnen bewegen.

We streven naar veilige fietsroutes, waar mogelijk door fietsstraten of duidelijke fietspaden aan te leggen. Ik

Wat betreft openbaar vervoer, zorgen we dat ons district goed vertegenwoordigd is in de Vervoerregioraad, om ervoor te zorgen dat het bus- en tramnetwerk uitgebreid wordt.

We pleiten bij de stad, de Vlaamse overheid en De Lijn voor een Masterplan om de verbinding tussen Linkeroever en Rechteroever te verbeteren.

Verder zorgen we dat tram- en bushaltes aangepast zijn voor senioren en mensen met een beperkte mobiliteit.

We helpen bewoners om meer aan autodelen te doen omdat elke deelauto tien andere auto’s van de weg haalt. We versterken de bekendheid van deelautoplatformen zoals Degage en Cambio. Particuliere autodeelplatformen krijgen ook ondersteuning. We pleiten ervoor dat elke deelauto een vaste parkeerplaats krijgt, of dat nu op straat is, in een privéparkeergarage, of op de parking van een winkel.

Ook stimuleren of promoten we het gebruik van taxicheques voor bewoners.

Wanneer we advies geven over nieuwe projecten in de buurt, gebruiken we de volgende criteria:

• Heeft het een positieve impact op de buurt?
  • Is er een behoefteonderzoek gedaan?
  • Zorgt het voor meer betaalbare woningen?
  • Zorgt het voor meer groen en open ruimte?
  • Werden buurtbewoners en gebruikers betrokken?

Het District: van en voor iedereen

Inspraak

Democratie betekent meer dan eens in de zes jaar stemmen. Wij geloven in een actieve vorm van democratie waarin bewoners en verenigingen een belangrijke rol spelen. Er zit veel kennis en talent in onze wijken, en door samen te werken kunnen we ons district beter maken. Dit brengt mensen dichter bij elkaar.

We beginnen bij de mensen en buurten zelf. Samen inventariseren we wat er nodig is en wat mogelijk is. Daarbij proberen we ook mensen te betrekken die nu nog niet deelnemen aan bestaande projecten of inspraaktrajecten.

We luisteren naar bewoners die opkomen voor hun buurt, bijvoorbeeld bij de openstelling van de Stuivenbergsite, het behoud van bomen op de Luchtbal, het idee van een fietswijk op het Kiel, of het behoud van bushaltes voor bus 36. Het districtsbestuur gaat actief in gesprek met bewoners en buurtgroepen.

Bewoners worden vanaf het begin betrokken bij plannen voor straten en parken. We besteden extra aandacht aan groepen die vaak moeilijker bereikt worden, zoals anderstaligen, jongeren, ouderen en mensen met een migratieachtergrond. Vrouwen geven we ook specifiek een stem, want wat goed is voor vrouwen, is vaak goed voor iedereen.

Ook scholen, handelaars en verenigingen worden betrokken bij plannen.

We zoeken naar digitale tools, zoals sms-berichten, om inwoners te betrekken en af en toe een poll te organiseren.

Inspraak en participatie doen we "on the spot": we gaan naar de buurten zelf om bewoners direct te betrekken.

Het districtscollege trekt zelf op regelmatige tijdstippen de wijken in en gaan zelf horen bij de bewoners en passanten wat zij vinden van het bestuur.

We vernieuwen de sport- en seniorenraad, zodat zij meer inspraak kunnen hebben in het beleid.

We zorgen voor meer en gratis vergaderruimtes voor bewoners.

Aan het begin van de bestuursperiode voeren we een grote districtsbevraging uit, waarbij we inwoners vragen naar hun verwachtingen en de noden van hun wijk.

Antwerpen is groot, met zes postcodes en 22 wijken. Misschien te groot? Via de districtsbevraging vragen we ook of wijken zoals Linkeroever en Kiel meer op wijkniveau bestuurd moeten worden, of zelfs een apart district moeten vormen.

Elke districtsraad begint met een laagdrempelig "vragenkwartiertje" voor het publiek, zodat bewoners direct vragen kunnen stellen.

Burgerbegroting

In 2012 werd de Burgerbegroting ingevoerd, waarbij bewoners meebeslissen over 10% van het districtsbudget. Dit concept willen we behouden, maar terugbrengen naar de basis. Door bezuinigingen op andere domeinen is de Burgerbegroting soms meer een extra subsidiepot geworden dan een mogelijkheid om nieuwe projecten op te zetten, en dat willen we veranderen. Het moet een overlegplatform zijn en geen wedstrijd waarbij het draait om wie zijn eigen project binnenhaalt.

We luisteren ook naar de vragen uit de Burgerbegroting bij de planning van ons district. Als er bijvoorbeeld herhaaldelijk gevraagd wordt om meer zitbanken, dan nemen we dat op in onze planning. Als we straten heraanleggen, moet de vergroening daarvan niet via de Burgerbegroting gebeuren, maar vanuit het district zelf.

We willen dat meer bewoners deelnemen aan de Burgerbegroting, en dat de inspraak eerlijk verdeeld wordt over de verschillende wijken. De huidige regels leggen te veel nadruk op investeringsprojecten, wat sociale projecten, zoals huiswerkbegeleiding, beperkt. Dat willen we aanpakken.

Communicatie

Goede communicatie is essentieel voor inspraak. We communiceren helder en in begrijpelijke taal.

We vertalen het bestuursakkoord en onze activiteiten naar de taal van de buurten, zodat elke inwoner minstens twee keer per jaar informatie ontvangt.

Daarnaast plaatsen we informatieborden in elke buurt, waarop zowel buurtactiviteiten als informatie van het district gedeeld worden.

Via sociale media informeren we bewoners en betrekken we hen bij besluitvorming.

Onze communicatie wordt aangepast aan de verschillende wijken en doelgroepen, zoals jongeren, ouderen, anderstaligen, of mensen met beperkte digitale vaardigheden.

Cultuur en Feesten

"The earth without art is just ‘eh’."

Cultuur is belangrijk. In Antwerpen weten we dat cultuur mensen verbindt, dat verbeelding ons rijker maakt, en dat culturele expressie een belangrijke uitlaatklep kan zijn. Deze rijkdom willen we in Antwerpen stimuleren. We willen dat cultuurbeleving voor iedereen toegankelijk is, maar ook dat iedereen de kans krijgt om zelf cultuur te creëren. Talent moet kunnen bloeien op Antwerpse bodem.

Antwerpen is een stad die leeft. We hebben veel cultuurcentra verspreid over de wijken, zoals Permeke, Het Oude Badhuis in Antwerpen-Noord, en De Nova op het Kiel. Helaas moeten we het tijdelijk zonder Costa in Sint-Andries doen, en is er geen volwaardige ruimte voor cultuurcentrum Elsschot op Linkeroever. Op dit moment is er geen cultuurhuis in postcode 2018, wat we willen veranderen

Antwerpen viert ook feest. Vanuit de cultuurhuizen worden veel buurtfeesten georganiseerd, zoals het Luchtbalfeest en de Nazomermarkt op Linkeroever. Deze evenementen brengen Antwerpenaren samen om te genieten van elkaar en hun wijk.

Een brede en toegankelijke cultuur die verbindt

We brengen cultuur naar de straten en wijken, naar de plekken waar mensen wonen. We lanceren bijvoorbeeld "Walls of Antwerp", waarbij we zorgen voor prachtige muurschilderingen die een uniek straatbeeld creëren. Ook jonge kunstenaars krijgen hierbij een kans om hun talent te tonen.

We werken samen met verschillende interculturele federaties en zelforganisaties om de specifieke noden van de diverse gemeenschappen in Antwerpen in kaart te brengen. Daarnaast onderzoeken we hoe we de drempels voor cultuur kunnen verlagen, door bijvoorbeeld het vrijetijdsloket te behouden en uit te breiden. Dit doen we in samenwerking met organisaties die werken met mensen in armoede.

Het districtshuis in het Harmoniepark gebruiken we voor culturele en informatieve activiteiten die toegankelijk zijn voor alle Antwerpenaren.

We ondersteunen initiatieven zoals Tutti Fratelli, die werken met kansengroepen, en pleiten voor meer middelen voor de culturele centra, die door niet-indexering onder druk staan.

We onderzoeken ook hoe we meer repetitieruimtes en ontmoetingsplekken kunnen creëren in Antwerpen. We willen bestaande ruimtes, zoals die van vzw’s en stedelijke gebouwen, verhuren tegen lage prijzen, zodat deze beschikbaar zijn voor feesten, ontmoetingen of exposities.

Bovendien willen we dat cultuurhuizen extra ruimte krijgen, bijvoorbeeld voor Elsschot, dat nu een bibliotheek en cultuurhuis moet combineren.

Erfgoed: geschiedenis die ons verbindt

We willen ons erfgoed koesteren en toegankelijk maken voor iedereen. Behoud en bescherming van ons erfgoed moeten gepaard gaan met sociale inclusie en inspraak van de lokale gemeenschappen. We organiseren erfgoedwandelingen per wijk, met speciale aandacht voor migratie, arbeidersgeschiedenis en vrouwenrechten.

We zorgen voor kunst in de openbare ruimte die ons erfgoed zichtbaar maakt. Daarnaast zetten we projecten op rond dekolonisatie, zoals het littekenproject in Borgerhout.

We steunen het Struikelstenenproject, dat hulde brengt aan de slachtoffers van het fascisme in de Tweede Wereldoorlog.

Bij erfgoed denken we aan arbeiderswijken en sociale huisvesting, zoals de Seefhoek, het Kiel en Luchtbal, die de geschiedenis van de arbeidersstrijd en sociale gelijkheid weerspiegelen.

Ook de Antwerpse haven, een symbool voor migratie en arbeidersstrijd, speelt een belangrijke rol in de progressieve geschiedenis van de stad.

Sport en Gezondheid

Sport en vrije tijd moeten echt toegankelijk zijn voor iedereen. Sport verbindt mensen en is goed voor de gezondheid. Door sporten voor iedereen mogelijk te maken, ondersteunen we sportclubs op een duurzame manier en investeren we weer in publieke, hoogwaardige sportinfrastructuur. Investeren in sport is preventief werken aan een gezonde samenleving, en dit betaalt zich op lange termijn dubbel en dwars terug.

Toegankelijke en verbindende sport

We houden de korting voor mensen die recht hebben op een kansentarief voor lidmaatschappen en sportmateriaal. We zorgen voor een toegankelijk aanbod voor alle leeftijden en geven verschillende groepen inspraak om aan hun behoeften te voldoen.

Groepssportlessen worden aangeboden in de parken, en we zorgen voor betaalbare activiteiten in de sporthallen van ons district. Hiervoor werken we samen met buurtcoaches en subsidiëren we lokale sportverenigingen.

Beweegdagen voor 55-plussers breiden we uit, in overleg met de senioren.

We ondersteunen clubs zoals Beerschot Atletiek om toegankelijk "start to run"-programma's aan te bieden.

We vinden dat elk kind moet kunnen leren zwemmen, dus we zetten ons in voor betaalbare zwemlessen. We pleiten bij de stad voor meer toegankelijk zwemwater.

Daarnaast organiseren we grote sportevenementen, zoals de Kielloop en de Sint-Andriesrun. Hierbij letten we goed op overleg met de bewoners, zoals de bewoners van Linkeroever vroegen tijdens de organisatie van de 10 Miles.

We stimuleren wandelen en hardlopen door bijvoorbeeld de 10.000-stappen wandelingen te promoten.

Sportinfrastructuur die uitnodigt om te bewegen

Bij de heraanleg van straten en pleinen kijken we naar mogelijkheden om sportactiviteiten te integreren. Dit doen we in overleg met de bewoners, zodat we de behoeften goed kunnen inschatten.

Jongeren krijgen hierbij inspraak, en we besteden speciale aandacht aan de behoeften van meisjes.

We investeren in groene stukjes in de stad die uitnodigen om te bewegen. We laten geen groen bebouwen, zoals nu dreigt te gebeuren bij de Kielsevest, tegen de wil van de buurt in. In sommige buurten, zoals 2060, richten we ons op meer uitnodigende speeltuinen

Jongeren willen graag skaten, dus we zorgen voor meer skateplekken, zoals in het Stadspark en Park Spoor Noord. We stoppen met het zogenaamde "pestbeleid" zoals nu op de Scheldekaaien, en zoeken samen met de jongeren naar oplossingen.

Beweegbanken, waar mensen kunnen trainen, breiden we verder uit, en we voorzien coaching door buurtcoaches.

Inzetten op gezondheid

We kijken samen met Antwerpse organisaties waar een gezondheidskiosk zoals op het Terloplein in Borgerhout het beste zou passen.

In een gezondheidskiosk kunnen buurtbewoners terecht met vragen over gezondheid, beweging en voeding. Beweegcoaches, diëtisten en andere gezondheidswerkers bieden eenvoudige en toegankelijke informatie aan en verwijzen eventueel door naar de juiste hulpdiensten of organisaties.

Senioren in het district Antwerpen

"Een samenleving die haar ouderen niet waardeert, ontkent haar wortels en zet haar toekomst op het spel." – Nelson Mandela

Senioren vormen een diverse groep: sommigen verstrekken hulp, terwijl anderen juist hulp nodig hebben. Alle senioren verdienen respect en aandacht, ongeacht hun situatie.

Inspraak, participatie en communicatie

De seniorenraad speelt een belangrijke rol in het adviseren van het districtsbestuur. De raad vertaalt de zorgen, verwachtingen en klachten van senioren, en toets de beslissingen van het bestuur aan hun behoeften. In de afgelopen jaren is deze inspraak echter afgenomen. De seniorenraad krijgt ondersteuning van een consulent. Wij steunen het voorstel van de seniorenraad om de schepenen te laten deelnemen aan de vergaderingen, zodat ze een vinger aan de pols houden.

Het verdwijnen van het A-blad, het informatiemagazine van de stad dat maandelijks in de bus viel, wordt door veel senioren gemist. De maandelijkse online nieuwsbrief "InteressANTje" bereikt veel senioren niet. Wij pleiten voor een gedrukte versie met meer inhoud, die verspreid wordt via dienstencentra, woonzorgcentra en bibliotheken.

We willen dat de stad mobiele loketten inzet in dienstencentra, zodat administratieve diensten dichter bij de senioren worden gebracht.

Betaalbaar wonen en zorg

We dringen er bij het stadsbestuur op aan voldoende betaalbare serviceflats te voorzien in de hele stad. Voor senioren die thuis willen blijven wonen, zorgen we voor goede informatie over de mogelijkheden voor thuiszorg, zoals huishoudhulp, thuisverpleging en gezonde maaltijden aan huis.

Daarnaast ondersteunen we senioren om hun woning aan te passen aan hun noden, bijvoorbeeld door hen door te verwijzen naar de juiste diensten of door kleine aanpassingen zelf mogelijk te maken. Initiatieven zoals LUS, een sociaal netwerk voor 65-plussers dat eenzaamheid tegengaat, krijgen onze steun.

Cultuur en ontspanning voor senioren

We pleiten voor een korting van 65+ bij door de overheid gesubsidieerde culturele instellingen, omdat veel senioren net niet in aanmerking komen voor het kansentarief.

We stimuleren de interculturele uitwisseling tussen senioren van verschillende achtergronden en betrekken de jeugd hierbij. Jongeren kunnen senioren helpen met het leren omgaan met computers en smartphones, terwijl ouderen jongeren kunnen leren over de geschiedenis en hoe de samenleving is gevormd.

We plaatsen meer rustbanken met rugleuningen langs veilige wandelroutes ("zilveren linten") voor senioren. Deze routes zullen brede, obstakelvrije voetpaden hebben, die in de winter sneeuw- en ijsvrij worden gehouden. Openbare toiletten zijn ook een must voor senioren.

Daarnaast investeren we in de gezondheid van senioren door het plaatsen van beweegtoestellen en banken langs beweegroutes, zodat ze fit blijven. Bewegingsborden nodigen senioren uit om eenvoudige oefeningen te doen.

Lokale economie

De uitdaging in Antwerpen is het combineren van woonwijken met winkelkernen en een levendig uitgaansleven. Wij voeren een actief beleid dat alle handelaars betrekt en leegstand van winkelpanden actief tegengaat.

We stimuleren stadsfestivals die de lokale middenstand betrekken en versterken. Het district en de stad zoeken samen naar panden en aanbieders om te garanderen dat in elke wijk alle basisvoorzieningen te vinden zijn. We promoten kunstprojecten die leegstaande winkelruimtes openstellen voor lokale kunstenaars.

Bestaande handelaarsverenigingen ondersteunen we actief door hen regelmatig te bevragen over hun behoeften. In wijken zonder vereniging helpt het district om er een op te richten.

We onderzoeken samen met de handelaars van de Abdijstraat mogelijkheden zoals een autovrije winkelstraat of parkeeroplossingen aan de rand van de straat. In de Brederodestraat steunen we de handelaars die al jaren vragen om terrassen te mogen plaatsen. Op Luchtbal zoeken we actief mee naar geschikte panden en aanbieders.

Ook bekijken we hoe de markten functioneren. Wat werkt er goed? Wat werkt er minder goed? Op basis hiervan werken we aan een nieuw marktplan.

Armoedebestrijding

Armoedebestrijding moet de komende zes jaar een topprioriteit zijn in Antwerpen. Hoewel veel beleidsinstrumenten, zoals het OCMW, werkgelegenheid en betaalbaar wonen, buiten de bevoegdheid van het district vallen, geloven wij dat we ook op lokaal niveau een verschil kunnen maken.

We willen hulp toegankelijker maken voor mensen in armoede, en binnen de bevoegdheden van het district zo inclusief mogelijk werken. We houden de kosten van ons aanbod laag en voeren een "armoedetoets" in om te evalueren of het beleid de inclusie van mensen in armoede bevordert.

We blijven in nauw contact met lokale verenigingen die opkomen voor mensen in armoede en ondersteunen jeugd-, cultuur-, sport- en seniorenverenigingen die zich richten op moeilijk bereikbare groepen. Zich engageren binnen deze verenigingen kan vaak een hefboom zijn naar emancipatie. We ondersteunen ook verenigingen die werken met mensen in armoede.

Veiligheid

Veiligheid gaat niet alleen over de afwezigheid van gevaar, maar ook over je goed voelen in een schone en sociale omgeving. Criminaliteit moet effectief worden aangepakt, maar we moeten ook inzetten op preventie.

Het district heeft drie sterke troeven op het gebied van veiligheid. Ten eerste heeft het district goede contacten met de politie, het team maatschappelijke veiligheid en het sociaal werk om veiligheidsproblemen te signaleren. Ten tweede is het district verantwoordelijk voor de inrichting van de openbare ruimte. Goed verlichte straten en pleintjes kunnen het veiligheidsgevoel versterken. Ten slotte brengt het district mensen samen: via verenigingen en evenementen leren buurtbewoners elkaar kennen en kunnen ze samen problemen oplossen.

We steunen initiatieven zoals "Bel Gerust Aan" tegen straatintimidatie.

Daarnaast werken we samen met bewoners, zoals in Borgerhout en Kiel tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2022, toen buurtvaders en vrijwilligers van jeugdorganisaties hielpen om problemen te voorkomen.

Zwerfvuil en sluikstorten geven een buurt een verwaarloosd en onveilig gevoel. We werken samen met buurtregisseurs, scholen en verenigingen om preventie te bevorderen. Stadstoezichters helpen hierbij door sluikstorten, nachtlawaai en verloedering aan te pakken.