Twee woontorens van Woonhaven afgesloten van warm water en gas door CO-dreiging

Deze week werden al twee bewoners geëvacueerd wegens CO-vergiftiging en gisteren werden in de Woontoren aan de Paul Henrispaaklaan 3 in Hoboken al vijf verdiepingen afgesloten van warm water en gas. Vandaag moesten de bewoners van de beide woontorens een letterlijke koude douche ontdekken en een kookvuur zonder gas. PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders hekelt de minimale dienstverlening en stelt samen met de bewoners veel vragen bij de voorafgaande ingrepen in de verwarmingsinstallaties.

Gebrek aan communicatie

Mie Branders, PVDA-gemeenteraadslid, sprak vandaag met een tiental bewoners. “Het overheersende gevoel is er een van in de steek gelaten te worden”. De woontorens in de wijk Vinkenvelde wachten op renovatie en het lijkt wel of het allemaal de moeite niet meer is om nog inspanningen te doen. “Ten eerste is de communicatie echt minimaal”, zegt Branders. “De bewoners moeten het maar zelf ontdekken. Eén A-viertje op de voordeur van het gelijkvloers. En dat is het. Hoe moeilijk kan het zijn om iemand langs sturen, om te polsen welke noden er zijn voor mensen met een ziekte, beperking, extra noden? Het is een steeds weerkerende kritiek, die we al herhaaldelijk op de gemeenteraad brachten n.a.v. geblokkeerde liften: draag zorg voor de mensen, bel aan en zoek de noden pro-actief op!”.

Positief is dat om 11u vanmorgen elektrische kookplaatjes werden geleverd zodat mensen toch kunnen koken. Er werd een nieuwe info-brief uitgedeeld, waarin beloofd werd om douchecabines te plaatsen op de publieke ruimte. Wie durfde vragen hoelang het allemaal nog zou duren, kreeg een vaag antwoord in de trend van één of twee weken…

Problemen sinds nieuwe verluchting

Het is nog onduidelijk wat de oorzaak is van de CO-dreiging, maar volgens de bewoners heeft Woonhaven dat volledig aan zichzelf te danken. In januari-februari had een tweejaarlijkse controle van de verwarmingsinstallaties moeten doorgaan in de woontorens. Toen dat in maart nog niet gebeurd was, verwittigde een bewoner Woonhaven. In mei-juni werd er dan gecontroleerd. Nadien kwam een eerste CO-alarm. Woonhaven moest ingrijpen en vaststellen dat er geen goed werk was afgeleverd. Volgens de bewoners deed de volgende firma goed werk en werden er ook overal extra verluchtingsbuizen geplaatst. Toeval of niet, maar sindsdien is er nog een groter CO-risico. De bewoners stellen zich vragen bij het nut van die werken. Als je die constructies bekijkt snap je inderdaad niet waarom er moet verlucht worden? Sommige bewoners stelden zelfs vast dat hun waakvlam uitwaaide door de veroorzaakte luchtverplaatsingen.

Bewoners zijn erg ontgoocheld

Wat erg opvalt is het fatalisme dat leeft bij de bewoners. Maria huurt al meer dan 30 jaar bij Woonhaven, en is niet te spreken over de bereikbaarheid. “Probeer eens te bellen met de bureau,” zegt zij, “je kan beter de radio opzetten, dan heb je evenveel muziek”. Robert is al meer dan 40 jaar huurder, hij heeft dezelfde ervaringen. Bovendien stelt hij het nut van de werken in vraag. Hubert huurt al 19 jaar en herinnert zich met heimwee de bewonersvergaderingen samen met de directie van de SHM (toen nog Perisfeer) waar er nog geluisterd werd en mensen rechtstreeks terecht konden met hun vragen en problemen. Dat is allemaal verleden tijd.


1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-08-20 22:32:29 +0200
    Ikzelf heb gelukkig geen ervaringen met Sociale Woonbedrijven. Heb altijd klein & goedkoop gehuurd en nadien een zeer bescheiden woning kunnen kopen die mijn man en ik zelf hebben gerestaureerd, verdeeld over 10/12 jaar werken en sparen. Maar ik ken uit mijn werksituatie wel veel mensen die het al jaren beu zelfs kotsbeu zijn met de toestand / mistoestanden in een huur appartementje. Vocht plekken met schimmel dat niet wordt aangepakt; afbrokkelende muren waardoor je behandpapier uiteindelijk hoog zwanger is en de boel openscheurt. Ook problemen met gas en electriciteit waren dagelijkse kost. De bewoners zaten soms een hele winter te “kloten” omdat de C.V. op gas niet / onvoldoende gaf en ze in de living allemaal in een dik deken gedraaid T.V. zaten te kijken. De OCMW of het Zorgbedrijf kan bllijkbaar zijn oudere woningen niet goed onderhouden en/of renoveren maar KEI mooie nieuwe torens bouwen, daar zijn ze dan wel goed in. Ik denk dat met nieuwbouwprojecten de “giften onder tafel” veel zwaarder zijn met een nieuwbouwcomplex dan met het in orde maken van hun woningen van 20 jaar en ouder. Maar wees gerust. Het is niet al goud dat blinkt. De materialen en toestellen die gebruikt worden in deze moderne complexen zijn van zeer ondermaatse kwaliteit. Dus, de problemen zullen blijven duren. Ik woon nu in een serviceflat van het Zorgbedrijf. Dat kost gemiddeld nog een slag meer dan een appartementje in de privé. MAAR, een veel te grote" MAAR" binnen enkele jaren ligt het hier te creperen. Er zijn nu na 3 jaar al zoveel dingen die gewoon NIET kunnen door slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal, of de ongeschiktheid van de werklieden van deze firma’s. Bijgevolg zitten we binnen 10 à 15 jaar alweer met het probleem van herstellingen, vervangingen, enz… En dan zullen de nieuwbouwprojecten weer veel meer aandacht krijgen van onze burgervaders, en mogen de bejaarden hier zitten te sukkelen tot hun allerlaatste asem…

Dit is jouw beweging