“Reusachtige” solidariteit met de zorg

Op zaterdag 21 november trok een delegatie van de Hobokense PVDA-afdeling met een solidariteitsboodschap naar het ziekenhuis Hoge Beuken en de serviceflats van het Portugezenhof. Onze Vriendelijke Reus stak het zorgpersoneel, de patiënten én de bewoners van de flatjes een warm hart onder de riem.

“Solidariteitsacties zijn broodnodig in deze moeilijke coronatijden”, legt PVDA districtsraadslid Tineke Elst uit. “Het zorgpersoneel werd al zwaar op de proef gesteld in de eerste golf. Er was amper tijd om de batterijen op te laden, toen de tweede golf in Antwerpen al vervroegd begon. Als geen ander voelen we de vinger aan de pols omdat we zelf in de frontlinie staan. Ikzelf als verpleegkundige in het ziekenhuis. Maar natuurlijk ook onze dokters en verpleegkundigen van Geneeskunde voor het Volk in de eerste lijn. Met de PVDA willen we zorg dragen voor de zorgers, zodat zij voor anderen kunnen blijven zorgen.”

De Reus werd hartelijk onthaald door personeel en bewoners. Enkele bewoners van serviceflats Portugesehof kwamen buiten de reus begroeten. Anderen zwaaiden enthousiast terug vanuit hun raam. Het deed de bewoners zichtbaar deugd: “Dat is hier een grote verrassing. Bedankt dat jullie aan ons denken”. We overhandigden ook een groot spandoek om op te hangen in de hal. Uitvergroot zwaaien met de Reus kwam goed van pas. De tweede golf heeft hier immers stevig ingehakt met heel wat coronabesmettingen en een behoorlijk aantal overlijdens. Aan het Hobokens ZNA ziekenhuis Hoge Beuken werd het verplegend personeel met een attentie bedankt: “Volhouden hé! Dikke merci.”

Met deze lokale solidariteitsacties blijven we met de PVDA ook politieke druk zetten voor broodnodige structurele veranderingen. Ten eerste zijn er veel meer handen nodig in de zorg. Voorts willen we dat het beroep van zorg- en verpleegkundige erkend wordt als zwaar beroep, zodat we op pensioen kunnen op 60 jaar. En ten derde moet er zo spoedig mogelijk een loonsverhoging komen voor àl het zorgpersoneel: federaal, Vlaams, Brussels én Waals. Want er is maar één zorgsector.

Fotoreportage