PVDA roept Zorgbedrijf Antwerpen op om mondmaskers ter beschikking te stellen van al haar personeel

Huisarts en PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders stelt vast dat het geduld van de hulpverleners op het terrein op is. “Elke dag opnieuw worden wij in onze huisartsenpraktijk aangesproken door wanhopige mensen die in de zorg moeten werken zonder voldoende beschermingsmateriaal en in de grootste onzekerheid verkeren over het besmettingsgevaar. Ondertussen weten we dat er voldoende materiaal in stock is bij het Zorgbedrijf Antwerpen om alle medewerkers voldoende te beschermen. Al het personeel in de woonzorgcentra én het personeel in de thuiszorg zou een masker moeten dragen ter bescherming van zichzelf én hun patiënten. Het Zorgbedrijf Antwerpen kan dat voorzien.”

“Elke dag opnieuw worden we verrast door de kuren van het COVID-19-virus”, zegt Mie Branders. “Heel wat mensen blijken positief te testen voor het virus, zonder de minste symptomen te vertonen. Goed voor hen, maar moeilijker om onze kwetsbaarsten te beschermen. Het zorgpersoneel gaat van de ene kwetsbare persoon naar de andere. Misschien zijn ze voor hun patiënten zelfs de grootste besmettingsbron. Uitgerekend zij, krijgen van het Zorgbedrijf Antwerpen slechts één masker per dag.”

Tot op vandaag geldt de richtlijn bij het Zorgbedrijf Antwerpen dat elke medewerker die in contact komt met een persoon met vermoeden van corona een mondmasker moet dragen. De medewerker dient dit te  vragen aan zijn leidinggevende.

“De tijd voor gierigheid is voorbij”, stelt Mie Branders. “We weten ondertussen dat het Zorgbedrijf Antwerpen over een voldoende grote stock beschikt en perfect ieder personeelslid kan geven wat het nodig heeft.”

Testen, testen, testen

Deze week werd er op verschillende locaties al getest in de woonzorgcentra. Er blijken veel meer besmettingen te zijn dan verwacht. Idealiter moeten gezonde van zieke mensen gescheiden worden. Maar dat is natuurlijk onmogelijk als je blindelings moet werken. Daarom is het belangrijk dat er zoveel mogelijk getest wordt. Meten is weten. Het Zorgbedrijf Antwerpen heeft de nodige contacten en het voordeel van de schaalgrootte om daar een voortrekkersrol in te spelen. “Waar wachten ze nog op”, vraagt Mie Branders zich af?

Onzekerheid drukt op het personeel

Ondertussen blijft het personeel doorwerken in grote onzekerheid. “We voelen als huisarts heel goed hoe bij hen de rek eruit geraakt. We roepen het Zorgbedrijf Antwerpen op om kristalheldere afspraken te maken, een aanbod van ruim voldoende beschermingsmateriaal te voorzien en maximaal te testen”, zegt Mie Branders. “Zoniet zal er na drie weken corona-crisis onvoldoende personeel overeind blijven om de nodige zorgen te blijven geven aan wie ze nodig heeft. Zowel in de woonzorgcentra als in de thuishulp.”