Eerste overwinning is extra motivator voor autokaravaan Van Hool
Er komt schot in de zaak Van Hool. Dankzij interventies van de PVDA in het Vlaams Parlement en druk van onderuit mag De Lijn busbouwer Van Hool niet meer uitsluiten voor een grote bestelling elektrische bussen. Ze moet haar aanbestedingsprocedure aanpassen. Goed nieuws voor de werknemers van busbouwer Van Hool, waarvan velen al maanden zonder werk zitten. Een eerste belangrijke overwinning, maar zekerheid op werk is er nog niet. Neem daarom zondag deel aan de autokaravaan voor de werknemers van Van Hool.
LEZ in 2020 meer dan ooit een cash-koe
PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens vroeg de boete-cijfers van de lage-emissiezone van de afgelopen vier jaren op. Door de verstrenging naar dieselvoertuigen met een euronorm 4, bereikte het stadsbestuur in 2020 opnieuw een recordhoogte aan boetes. 64.246 boetes werden er in totaal uitgeschreven aan houders van een Belgische nummerplaat. “Ook in het voorbije speciale coronajaar was de LEZ een echte cash-koe” zegt Mertens, “maar liefst 8,6 miljoen euro aan boetes werden er geïnd. Dat op een moment dat de armoede stijgt. Meer dan ooit is dit een asociale LEZ, hoog tijd dat die wordt afgeschaft”.
Lage-emissiezone aan vaccinatiedorp: PVDA vraagt opschorting LEZ
PVDA lanceert www.SLIMMERnaarAntwerpen.be, een interactieve website over het openbaar vervoer
De PVDA lanceert een interactieve website www.SLIMMERnaarAntwerpen.be waar Antwerpenaren de alternatieven voor het openbaar vervoer van de linkse partij kunnen ontdekken.
Antwerpse dokwerkers solidair met personeel van woonzorgcentrum De Mick
Chemiebedrijf Ashland: 55 miljoen voor aandeelhouders terwijl kwart van jobs wordt geschrapt en personeel moet inleveren
Leer uit debacle Camelot en stop leegstandsbeheer
Sociale woningmaatschappij Woonhaven gaf in Antwerpen 120 leegstaande flats in beheer aan de dubieuze onderneming Camelot. Op voorwaarde van het waarborgen van minimale kwaliteit mocht Camelot deze panden aanbieden. Volgens PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders werden er slechte panden verhuurd en probeerde Camelot de stad op te lichten voor 365.000 euro. “De stad moet haar lessen trekken uit dit debacle en stoppen met het ‘leegstandsbeheer’. Maak versneld werk van echte renovaties van sociale huisvesting. 30.000 wachtenden op de wachtlijst, is dat niet voldoende als motivatie?” stelt Branders.
PVDA vraagt buurtbewoners van de Peperbus naar hun ongezouten mening
De PVDA is een bevraging gestart over wat de buurtbewoners willen dat er met de Peperbus gebeurt. Nu UNIZO de stekker uit haar prestigeproject getrokken heeft, moet de stad een nieuwe invulling vinden. “We vinden dat de kerk in de eerste plaats een plek voor de buurt moet worden,” zegt fractieleider Jos D’Haese, “maar de stad heeft niet de neiging om de buurt te horen, dan doen we het maar zelf.”