Nieuws - PVDA Antwerpen

PVDA Merksem met volle ambitie naar 13 oktober: “Tijd voor verandering en échte dialoog”

Geschreven door Webredactie | 20 september 2024

PVDA Merksem trekt met een enthousiaste en diverse lijst naar de districtsraadsverkiezingen, aangevoerd door huidig districtsraadslid Tristan Faes. “We voelen een golf van sympathie voor onze partij en mikken op meerdere zetels,” zegt Faes. “We willen een actief districtsbestuur dat luistert naar de mensen, of het nu gaat om verkeersveiligheid, openbaar vervoer of het verbeteren van het samenleven in de wijken en op de pleintjes.”

Tristan Faes zetelt sinds 2012 in de districtsraad van Merksem. De 43-jarige operazanger en syndicalist heeft zich de afgelopen jaren vooral ingezet voor beter openbaar vervoer en meer ruimte en aanbod voor jongeren.

“Merksem is een prachtig district met enorm veel potentieel. Maar we zitten al 12 jaar vast met een bestuur zonder verbeelding of daadkracht. Het lijkt erop dat ze tevreden zijn zolang de cijfers kloppen,” aldus Faes. “Verkeersveiligheid is een groot probleem in Merksem. De afgelopen jaren is Merksem helaas te vaak negatief in het nieuws gekomen door ernstige fietsongevallen. Er zijn nog te veel gevaarlijke kruispunten en straten. Toch doet het huidige bestuur niet meer dan de stad informeren met een brief. Dat is simpelweg niet genoeg.”

Daarnaast blijft de partij zich inzetten voor betrouwbaar en voldoende openbaar vervoer. “In de voorbije bestuursperiode wilde minister Peeters (Open VLD), met steun van Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA), tram 2 uit Merksem schrappen. Dankzij veel actievoeren en protest is dit plan afgevoerd. Merksem heeft de komende jaren niet minder, maar juist méér openbaar vervoer nodig,” stelt Faes.

Om het samenleven en de sfeer op de Merksemse pleintjes te verbeteren, wil Faes beroep doen op de verantwoordelijkheid en het engagement van de jongeren zelf. Hij haalt zijn inspiratie bij het Pleinpatron-project dat onder meer in Borgerhout en Gent bestaat. “Door jongeren uit de buurt op te leiden tot animator en hen verantwoordelijkheid te geven over hun eigen plein, worden ze een aanspreekpunt en vertrouwenspersoon. Conflicten en problemen worden opgelost vóór ze escaleren, wat zorgt voor een veel beter samenleven.”

Op de tweede plaats van de lijst staat Mara De Belder (33), actief in de pleegzorg en bij de vrouwenbeweging Zelle. Annick Hertsens (56), vrijwilliger bij de voedselbank Stampertje, staat op plaats drie. De top vijf wordt aangevuld door syndicalist Mike De Herdt (46) en verkoopster Chanti De Vos (27).

De lijst wordt vervolledigd door:  Stefaan Van Parys, Ingrid Dierckx, Gilliam Bartholomeeusen, Linde Gijsel, Farid Peeters, Sabina Bašić, Ime Dhooghe, Wendy Van Roeyen, Tom Aerts, Merel Steynen, Gul Bazsaz, Jan de Booser, Erika De Ceulaerde, Adrian Ryngaert, Zarmina Aiob, Bart Bartholomeeusen, Peggy Abts, Muhamet Kadrija, Mercedes Van Camp en Ivan Heyligen.

Foto: Van links naar rechts: Chanti De Vos, Mike De Herdt, Tristan Faes, Annick Hertsens en Mara De Belder.

Fotograaf: Stefaan Van Parys