Nieuws - PVDA Antwerpen

Over de PVDA - Antwerpen

Geschreven door Admin | 12 april 2022

‘We moeten het niet onder stoelen of banken steken: er zijn twee visies op de stad die lijnrecht tegenover elkaar staan. Een commerciële visie die vertrekt van beton en privé. En een publieke visie die vertrekt van de mensen en van een rechtvaardige fiscaliteit. Wij kiezen partij voor een stad op mensenmaat.’

Uit “Stadsprogramma 2018”, het PVDA programma voor Antwerpen van 2018

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 was de PVDA in Antwerpen dé grote verrassing. De PVDA werd plotsklaps de vierde grootste partij. We stuurden 4 mensen naar de gemeenteraad, 17 naar de districtsraden en 2 naar de provincieraad. Met Peter Mertens, Mie Branders, Dirk Van Duppen en Mohamed Chebaa heeft de PVDA sindsdien een stevige delegatie in de Antwerpse gemeenteraad. In Borgerhout werd Zohra Othman de eerste PVDA-schepen van het land. Samen met schepenen van Groen en sp.a verzet ze zich tegen het rechtse stadsbestuur. Ook in de OCMW- raad biedt de partij met Lise Vandecasteele flink weerwerk.

De PVDA is in Antwerpen met meer dan 40 groepen actief. In de wijken, op de werkvloer, in de scholen. Wij willen dingen veranderen, samen met de mensen, door druk te zetten. Dat is onze manier van werken: druk zetten van onderuit, in kleine en grotere dingen. We voeren actie om kapotte liften in een sociaal woonblok weer aan de praat te krijgen, we halen samen handtekeningen op tegen een handelsmissie van het stadsbestuur naar Israël. Of we staan samen met dokwerkers op de bres voor het behoud van de wet Major.

Dit jaar organiseerde Jos D’Haese met RedFox, de jongerenbeweging van de PVDA, voor de derde maal het multiculturele festival DiverCity in Park Spoor Noord. Duizenden jongeren vieren er samen de diversiteit die onze stad verrijkt.

In Deurne en Hoboken bieden de PVDA-artsen aan duizenden patiënten gratis gezondheidszorg in de praktijken van Geneeskunde Voor het Volk. Die gezondheidscentra zijn ook heuse actiecentra.

In de lente van 2017 opende de PVDA een nieuw actiecentrum. Op een boogscheut van het Centraal Station beschikken we nu over een eigen plek. We nodigen je graag uit om er eens een kijkje te komen nemen en de mensen van de PVDA in levende lijve te ontmoeten.

De PVDA heeft jouw talenten nodig. Bouw samen met ons aan een betere stad.

Wouter Van Damme

Voorzitter PVDA Antwerpen