Nieuws - PVDA Antwerpen

Investeer in maatregelen die veiligheid premetro echt verbetert, in plaats van in toegangspoortjes

Geschreven door Webredactie | 9 oktober 2025

De PVDA vindt het onaanvaardbaar dat de Antwerpse premetrostations niet snel genoeg geëvacueerd kunnen worden in noodgevallen. “Dat men dit al meer dan tien jaar weet, maar gewoon genegeerd heeft, is onbegrijpelijk”, zegt PVDA-fractieleider Manal Toumi. De linkse partij wil dat de geplande 15 miljoen euro voor veiligheidspoortjes wordt gebruikt voor een verbetering van de infrastructuur. “De poortjes zijn niet alleen duur en onnuttig, de impact ervan op de veiligheid moet ook onderzocht worden. Er moet geïnvesteerd worden in maatregelen die de veiligheid van onze stations echt verhogen, zoals extra personeel en betere toegankelijkheid.”

Dat De Lijn al meer dan tien jaar geleden alarm sloeg maar dat zowel de Vlaamse regering als het stadsbestuur hier niets mee deden, stuit op onbegrip bij de linkse partij. “Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) verstopt zich altijd achter het argument dat De Lijn niet snel genoeg communiceert. Wel, sinds 2012 hangt men bij De Lijn al aan de alarmbel. Er zijn rapporten, risicoanalyses en interne nota’s die allemaal hetzelfde zeggen: bij een ramp geraken reizigers niet tijdig naar buiten. En toch is er niets gebeurd,” zegt Toumi. “Men heeft die waarschuwingen genegeerd. Ze schuiven de verantwoordelijkheid heen en weer, maar intussen blijft de situatie onveranderd en gevaarlijk. Meer nog: men heeft alleen maar verder bespaard op het onderhoud en infrastructuur.”

Volgens de PVDA is het bijzonder hypocriet dat dezelfde politici die deze structurele problemen laten aanslepen, nu schermen met ‘veiligheid’ om toegangspoortjes te rechtvaardigen. “Men wil 15 miljoen euro uitgeven aan toegangspoortjes, zogezegd om de veiligheid te verbeteren. Maar als het hen echt menens was met de veiligheid van de reiziger, dan hadden ze al lang geïnvesteerd in het aanpakken van dit probleem,” stelt Toumi.

Toumi vraagt dat er bij het onderzoek naar de geplande toegangspoortjes ook gekeken wordt naar hun impact op de veiligheid. “Die poortjes kunnen de evacuatietijd bij een ramp zelfs nog verder verlengen", weet ze. "Er zijn studies die dat bevestigen. Dat kan letterlijk levens kosten. Het zou hallucinant zijn mocht men zogezegd investeren in ‘veiligheid’, terwijl men tegelijk nieuwe obstakels installeert voor de ontruiming van stations.”

De partij pleit voor echte investeringen in de veiligheid en infrastructuur van de Antwerpse premetro. “Besparingen op infrastructuur zijn niet alleen hinderlijk voor de reiziger, maar dus ook gevaarlijk. Wat we nodig hebben zijn extra nooduitgangen, beter onderhoud en voldoende personeel in de stations. Geen dure en nutteloze poortjes die niets bijdragen aan de veiligheid van de reizigers”, besluit Toumi. “De Vlaamse regering en het stadsbestuur moeten hun prioriteiten eindelijk op orde zetten: investeer in mensen en infrastructuur, niet in symbolische gadgets.”