Mie Branders: “het negeren van corona-advies door burgemeester De Wever is onverantwoord en gevaarlijk”

Bart De Wever (N-VA) negeert het advies van de federale regering om indoorevenementen voor meer dan 1.000 personen af te gelasten om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. PVDA-gemeenteraadslid en huisarts Mie Branders reageert: “De uitspraken van onze burgervader zijn onverantwoord en gevaarlijk. De gezondheidsexperts zijn het erover eens dat men de verspreiding absoluut moet tegengaan, maar voor De Wever primeren de economische kortetermijnbelangen. Bovendien geeft hij met zijn uitspraken ook een zeer slecht signaal naar de bevolking dat het allemaal toch niet zo erg is”.

Experts pleiten voor daadkrachtiger beleid

Gezondheidsexperts waarschuwen dat de Europese overheden te traag en onvoldoende doortastend optreden om de corona-epidemie tijdig in te dammen. Dat was de centrale boodschap die het toonaangevend wetenschappelijk tijdschrift The Lancet dit weekend de wereld in stuurde. Zij zitten hiermee volledig op de lijn van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) die eerder al opriep tot meer daadkrachtige maatregelen. “Deze boodschap lijkt in ons land echter op een koude steen te vallen. Zelfs het zwakke advies van de federale regering om grote evenementen niet te laten doorgaan wordt nu door de burgemeester in twijfel getrokken”, zegt Branders.

Volksgezondheid primeert

De Wever kiest ervoor om niet in te gaan op het federale advies en wil enkel op basis van een duidelijke en objectieve richtlijn handelen. “Misschien moet De Wever zich beter laten informeren door experts en niet louter handelen naar economische kortetermijnbelangen. Door niet snel doortastende maatregelen te nemen riskeren we zowel een grotere impact op de volksgezondheid als een groter economisch verlies”, stelt Mie Branders.

Burgemeester geeft slecht signaal

“Als burgemeester van Antwerpen neemt De Wever zijn voorbeeldfunctie niet op. Het is een burgervader onwaardig. Natuurlijk moet men geen paniek zaaien, maar op deze manier geeft hij onterecht het signaal dat het allemaal zo erg niet is”, besluit Branders. Op de komende gemeenteraad zal Mie Branders de burgemeester hierover interpelleren.