Groen kiest voor Open VLD: dat maakt progressieve stem voor PVDA alleen maar makkelijker

“Natuurlijk ben ik verrast door deze plotwending”, zegt lijsttrekker Peter Mertens. “Op het universiteitsdebat gisteren liet Groen plots verstaan dat ze liever met Open VLD besturen dan met de PVDA. Meyrem Almaci had dat al eens gezegd en nu herhaalt Wouter Van Besien hetzelfde.

Het is triest om te zien hoe Van Besien zijn eigen keuze voor een opportunistische los-zand-coalitie met Open VLD naar Peeters en De Backer wil doorschuiven, maar het is duidelijk dat hij die monstercoalitie ook zelf wil. Daarmee wordt de keuze voor de progressieven in Antwerpen makkelijker. Wie een echt sociale en ecologische omkeer wil, moet wel voor de PVDA stemmen, zodat niemand nog rond de PVDA kan.”

Mertens merkt ook op dat de nieuwe voorgestelde monstercoalitie “eigenlijk een remake is van de oude monstercoalitie uit 2000 (OpenVLD-CD&V-Sp.a-Groen), die toen voor geen meter heeft gewerkt, zo los was het zand.”

“Het is onbegrijpelijk dat de groenen kiezen voor Open VLD, als je je weet met hoeveel ijver de Open VLD de afgelopen jaren de N-VA heeft gesteund in het elitaire woonmodel van luxe-appartementen en projectontwikkelaars, tegen goede en betaalbare sociale woningen en koopwoningen. Het is ook onbegrijpelijk als je weet hoe hard Open VLD de afgelopen jaren de privatisering van het sociaal werk heeft gesteund, van inschakeling van G4S voor daklozen tot deurwaarders voor schuldbemiddeling. Het is tot slot onbegrijpelijk ook als je weet hoe hard de Open VLD zich de afgelopen jaren verzet heeft tégen de uitbouw van een goed openbaar vervoer in Antwerpen en hoe de liberalen de grote-parkings-in-de-binnenstad hebben gesteund. En nu gaat men zogezegd met diezelfde liberalen de strijd voor betaalbaar wonen, tegen de privatisering van sociaal werk, voor openbaar vervoer en schone lucht aangaan. Komaan zeg, wie gelooft die mensen nog?”

Voor Mertens is de keuze “zonneklaar”: “De keuze is duidelijk: ofwel krijg je een coherent rechts bestuur (het huidige stadsbestuur), ofwel krijg je een monstercoalitie op los zand, een soep zonder smaak (met Open VLD), ofwel krijg je een coherent sociaal en ecologisch bestuur (het Borgerhouts model). Wie een coherentie sociale en ecologische ommekeer wil, moet nu wel voor de PVDA stemmen. Dat is cruciaal om betaalbaar wonen, armoedebestrijding, openbaar vervoer en propere lucht sociaal en ecologisch aan te pakken. Stem strategisch, volg je hart, stop Bart, stem PVDA."

Peter Mertens