Gemeenteraad stemt voor verdubbeling tarieven schaatsbaan Deurne

De gemeenteraad stemde op 22 oktober in met de privatisering van de schaatsbaan in Deurne. Enkel de PVDA stemde tegen deze maatregel die de toegangsprijs zal doen verdubbelen voor gewone gebruikers en verdrievoudigen voor clubs. “De private concessiehouder krijgt bovendien jaarlijks 450.000 euro steun voor de uitbating van de schaatsbaan.” stelt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Van Duppen.

Het Antwerps stadsbestuur wil de stedelijke schaatsbaan in Deurne privatiseren. Ze wil daarvoor de grond van de huidige schaatsbaan in concessie geven aan een private partner en die een investeringstoelage toekennen om er een nieuwe baan te bouwen en uit te baten. Naast die investeringstoelage krijgt de private uitbater ook nog eens zomaar eventjes 450.000 euro per jaar cadeau van de stad. Dat is evenveel als het bedrag dat de stad op dit moment betaalt voor het eigen personeel en voor het onderhoud van de huidige schaatsbaan.

Schepen van sport Ludo Van Campenhout heeft nochtans meermaals beloofd dat de schaatsbaan in handen van de stad zou blijven. De kosten voor de bouw en uitbating van een nieuwe schaatsbaan zouden immers te weinig rendabel zijn voor private ondernemingen. De investeringstoelage en de jaarlijkse subsidie van bijna een half miljoen euro brengen daar nu verandering in. Bovendien mag de nieuwe concessiehouder ‘marktconforme’ toegangsprijzen vragen. Terwijl je vandaag nog 4 euro betaalt per schaatsbeurt, zal dat in de toekomst oplopen tot minstens 8 euro, zoals in de andere schaatsbanen in de provincie. Voor clubs wordt de prijs per uur meer dan verdrievoudigd tot 40 euro per uur met een gelimiteerd aantal van 1300 uren in plaats van de huidige 1800 à 1900 uren gebruik per jaar.

De privatisering van de schaatsbaan in Deurne is de zoveelste uitverkoop van sportinfrastructuur en faciliteiten waarop Antwerpenaren van arm tot rijk aan zeer democratische prijzen gebruik van konden maken en ook fier op waren. Vorig jaar werd de skiclub Zondal gesloten en de grond verkocht voor de bouw van een commercieel recreatief zwemcomplex. Vijftig jaar lang kon iedere Antwerpenaar leren skiën aan zeer sociale prijzen die ver onder de marktconforme tarieven lagen. tot het rechtse stadsbestuur er anders over besliste. Door nu ook de toegangsprijzen voor de schaatsbaan te verdubbelen, zullen het in de eerste plaats kinderen uit gezinnen in armoede zijn die moeten afhaken.

De PVDA heeft bij elke stap in de uitverkoop van de eigendommen van de stad steeds een lans gebroken voor publieke en toegankelijke sportinfrastructuur. Op de gemeenteraad van 22 oktober, amper een week na de verkiezingen, was ze opnieuw de enige partij die tegen de privatisering van de schaatsbaan in Deurne stemde.

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2018-11-16 21:54:20 +0100
    Ik ben mindervalide, dus geen schaatser, en bovendien woon ik ook niet in Deurne, maar toch wil ik dit even meegeven, vooral omdat ik zo gedegouteerd ben. Ze zijn een week NA de verkiezingen al aan het UITVERKOPEN. Natuurlijk lag dat allemaal al maanden en maanden in de “wachtmand”, gereed om getekend te worden. Maar nu begint het nieuwe bestuur in Deurne al met een trofee. Maar hun kiezers houden hier alleen een kater aan over.
    Een verdubbeling van de inkomprijzen. En voor de clubs een 3-voud van het huidige tarief. Ik dacht dat sporten goed was voor de mens ?? Maar dan niet in Deurne, op de schaatsbaan !!! Begin mij toch af te vragen of deze “politiekers” ook nog iets anders kunnen doen dan alleen maar hun zakken te vullen, ten koste van de gemeenschappen.
    Resultaat van deze uitverkoop : kinderen uit minder begoede gezinnen zullen niet meer kunnen gaan schaatsen. 2 of 3 kinderen per gezin, dat is niet meer te betalen. Dus automatisch gaan er “goede” schaatsers verloren, en de jongeren die nu hun hobby niet langer kunnen beoefenen zullen straks ook hangjongeren zijn. Met een jointje in de rechterhand, een een pintje in de linkerhand….. moet ik er nog een tekening bijmaken ??
    Dus waarom ze nu nog een bijkomende schaatsbaan nodig hebben, dat zal God wel weten zeker, want er zullen veel schaatsers wegvallen, dus zijn dat al kosten op ‘t sterfhuis.
    Clubs hebben ook veel jongeren die een “sport” willen beoefenen in teamverband. Die clubs zullen ook een zware klop krijgen, want een verdrievoudiging van het tarief, en de zwakkeren gaan uit de boot vallen. Alweer zoveel jongeren, en jong volwassenen die zullen rondhangen, en genieten van de jointjes en het bier. Goed gedaan DEURNE. Kunnen jullie nu echt niets anders uitvinden ??
    En waarom die concessiehouder elk jaar een cadeautje geven van € 450.000 per jaar. Als ze de tarieven zo fel gaan opslaan, hebben ze toch geen “subsidie” nodig. Nu wordt daar het personeel van de schaatsbaan mee betaald. Dus worden alle kosten voor personeel door de Stad betaald, en de concessiehouder maar in zijn pollen wrijven. IK VRAAG MIJ TOCH AF HOEVEEL ZE HIER HEBBEN MOETEN SJOEMELEN OM ZO’N CONTRACT UIT DE GROND TE STAMPEN.
    S C H A N D A L I G !!