Gemeenteraad stemt voor verdubbeling tarieven schaatsbaan Deurne

De gemeenteraad stemde op 22 oktober in met de privatisering van de schaatsbaan in Deurne. Enkel de PVDA stemde tegen deze maatregel die de toegangsprijs zal doen verdubbelen voor gewone gebruikers en verdrievoudigen voor clubs. “De private concessiehouder krijgt bovendien jaarlijks 450.000 euro steun voor de uitbating van de schaatsbaan.” stelt PVDA-gemeenteraadslid Dirk Van Duppen.

Het Antwerps stadsbestuur wil de stedelijke schaatsbaan in Deurne privatiseren. Ze wil daarvoor de grond van de huidige schaatsbaan in concessie geven aan een private partner en die een investeringstoelage toekennen om er een nieuwe baan te bouwen en uit te baten. Naast die investeringstoelage krijgt de private uitbater ook nog eens zomaar eventjes 450.000 euro per jaar cadeau van de stad. Dat is evenveel als het bedrag dat de stad op dit moment betaalt voor het eigen personeel en voor het onderhoud van de huidige schaatsbaan.

Schepen van sport Ludo Van Campenhout heeft nochtans meermaals beloofd dat de schaatsbaan in handen van de stad zou blijven. De kosten voor de bouw en uitbating van een nieuwe schaatsbaan zouden immers te weinig rendabel zijn voor private ondernemingen. De investeringstoelage en de jaarlijkse subsidie van bijna een half miljoen euro brengen daar nu verandering in. Bovendien mag de nieuwe concessiehouder ‘marktconforme’ toegangsprijzen vragen. Terwijl je vandaag nog 4 euro betaalt per schaatsbeurt, zal dat in de toekomst oplopen tot minstens 8 euro, zoals in de andere schaatsbanen in de provincie. Voor clubs wordt de prijs per uur meer dan verdrievoudigd tot 40 euro per uur met een gelimiteerd aantal van 1300 uren in plaats van de huidige 1800 à 1900 uren gebruik per jaar.

De privatisering van de schaatsbaan in Deurne is de zoveelste uitverkoop van sportinfrastructuur en faciliteiten waarop Antwerpenaren van arm tot rijk aan zeer democratische prijzen gebruik van konden maken en ook fier op waren. Vorig jaar werd de skiclub Zondal gesloten en de grond verkocht voor de bouw van een commercieel recreatief zwemcomplex. Vijftig jaar lang kon iedere Antwerpenaar leren skiën aan zeer sociale prijzen die ver onder de marktconforme tarieven lagen. tot het rechtse stadsbestuur er anders over besliste. Door nu ook de toegangsprijzen voor de schaatsbaan te verdubbelen, zullen het in de eerste plaats kinderen uit gezinnen in armoede zijn die moeten afhaken.

De PVDA heeft bij elke stap in de uitverkoop van de eigendommen van de stad steeds een lans gebroken voor publieke en toegankelijke sportinfrastructuur. Op de gemeenteraad van 22 oktober, amper een week na de verkiezingen, was ze opnieuw de enige partij die tegen de privatisering van de schaatsbaan in Deurne stemde.