De Antwerpse PVDA raadsleden: van chemiearbeider tot kwantumfysicus

Met 8,7 procent van de stemmen sleepte de partij op 14 oktober vier gemeenteraadsleden en 19 verkozenen in de districtsraden in de wacht. Ook in de provincieraad veroverde de PVDA een zitje. De kersverse verkozenen komen uit alle lagen van de Antwerpse bevolking. “Bijna de helft van onze 24 verkozenen bestaat uit arbeiders, bedienden en syndicalisten”, zegt een trotse Peter Mertens. “Eén op vier is 30 jaar of jonger en ook de diversiteit van de verkozenen valt op. Allemaal ondertekenen ze het ethisch charter van de PVDA, waarmee ze verklaren geen financieel voordeel te halen uit hun mandaat.”

De PVDA zette op 14 oktober een stevig resultaat neer in Antwerpen, de grootste stad van Vlaanderen. De partij kreeg er in de koekenstad drieduizend stemmen bij en steeg tot 24.637 stemmen, dat is 8,7 procent. Zo klimt ze in de stad en haar districten van 21 naar 23 verkozenen. En ook in de provincieraad veroverde de PVDA opnieuw een zitje. De partij stuurt een bonte groep doeners naar de Antwerpse raden.

Van chemiearbeider tot beautyvlogger

Overal waar de PVDA verkozenen haalt, valt op hoe de partij er in slaagt om mensen uit alle lagen van de samenleving naar de raad te sturen. “Artsen, juristen, managers en advocaten, ja die hebben ze bij de PVDA ook”, schreef De Standaard onmiddellijk na de verkiezingen. “Het verschil met andere partijen is dat de communisten in januari ook caissières, poetsvrouwen, lassers, bouwvakkers, werklozen, medewerkers van grootkeukens en vuilnismannen naar de gemeenteraden sturen. De achtergrond van de PVDA-gemeenteraadsleden is bijzonder divers.” Dat is in Antwerpen niet anders. Zo zetelen in de gemeenteraad vanaf januari naast PVDA-voorzitter Peter Mertens ook huisarts Mie Branders, elektricien Mohamed Chebaa en medewerker in een architectenbureau Khadija Chennouf. En de PVDA stuurt ook heel uiteenlopende mensen naar de districtsraden. “Van kwantumfysicus tot chemiearbeider, van verkoopster tot beautyvlogger, de samenstelling van onze 24 PVDA-verkozenen is uniek”, lacht Peter Mertens.

Recht van de werkvloer

Bijna de helft van de verkozen raadsleden is arbeider of bediende en heel wat van hen zijn bovendien actief in een vakbond. Die vertegenwoordiging van de werkvloer in de verschillende raden is belangrijk voor de PVDA. “De werkende mensen zijn het kloppend hart van ‘t stad”, zegt Peter Mertens. “Terwijl andere partijen de wereld van de arbeid hebben laten vallen, hebben wij er heel bewust voor gekozen om arbeiders en bedienden centraal te zetten op onze lijsten. Ik ben er heel trots op dat wij kunnen rekenen op een buschauffeur als Said Boussacouq in de districtsraad van Borgerhout of een arbeider op rust en allround vakbondsman als Rudy Sohier in de provincieraad.”

Jonger en diverser dan ooit

Wat ook opvalt, is dat een kwart van de nieuwe verkozenen 30 jaar of jonger is. De PVDA verjongt haar fracties zo gevoelig. Rechtenstudente Manal Toumi (24) bijvoorbeeld, zetelt binnenkort in de Deurnse districtsraad. Ze wil er pleiten om te investeren in jeugdwerk, maar ook voor een positieve aanpak van diversiteit. David Danssaert (26) zet dan weer zijn eerste stappen op de arbeidsmarkt én in de districtsraad van Berchem, waar hij vooral een punt wil maken van betaalbaar wonen.

De nieuwe raadsleden hebben ook uiteenlopende achtergronden. Van Shayla Sharmin uit Bangladesh over Sah Gulhan uit Turkije tot Youssef Boubker van wie de ouders uit Marokko naar België kwamen: 10 van de 24 PVDA-verkozenen hebben roots in het buitenland.

Ethisch kompas

Wat de raadsleden van de PVDA helemaal onderscheidt van de verkozenen uit andere partijen, is dat ze hun engagement opnemen zonder er financieel voordeel uit te halen. “Alle verkozenen van de PVDA ondertekenen het ethisch charter van onze partij”, verduidelijkt Peter Mertens. “Daarbij verklaren ze alle zitpenningen en andere voordelen die aan hun mandaat verbonden zijn, over te maken aan de PVDA. Zo kan dat geld worden gebruikt voor de strijd voor een stad op mensenmaat.”

“Onze raadsleden zijn stuk voor stuk doeners, actieve Antwerpenaren, die zich samen met heel wat andere bewoners engageren voor hun stad”, besluit Peter Mertens. “Van de straat naar de raad en terug, dat is hoe wij de komende zes jaar gaan werken. Zodat we alles wat leeft in de straten van de stad om onze stad socialer, rechtvaardiger, groener en gezonder te maken een megafoon kunnen geven.”