Boekvoorstelling ‘Asterix aan de Schelde. Een reportage uit Borgerhout’

Sinds 1 januari 2013 zijn de 3,93 vierkante kilometer Borgerhout de enige in Antwerpen waar de N-VA van Bart De Wever niet aan de macht is. Dit boek vertelt het verhaal van die linkse enclave op rechteroever. Het is een reportage waarin nog twee andere politieke experimenten oplichten: de eerste coalitie ooit tussen sociaaldemocraten, groenen en marxisten en de bestuurlijke ontmaagding van de PVDA. Het is het relaas van Plein Patrons Amar en Mohamed die dwepen met ‘2140’, van Paul Schyvens die De Roma doet herrijzen, van Nordine van Al Ikram die 6.500 euro zoekt om een lijk uit de frigo te halen en van Zohra Othman en de andere nieuwlichters in het districtsbestuur die al eens zingen: ‘Voor geen chanterik peu!’ Maar deze kleine geschiedenis gaat ook over de wolfijzers en schietgeweren die al de dag na de gemeenteraadsverkiezingen klaarliggen om Borgerhout af te pakken wat het heeft binnengehaald. Ten slotte is dit ook een historie over verandering en verlies en hoe daar mee om te gaan en over de tijd die de dingen soms nodig hebben.

Auteur Thomas Blommaert en gastvrouw Annabelle Van Nieuwenhuyse verwelkomen:

• Joost Sierens (BoHo2140)
  • Amar Zouggaghi (JES en Pleinpatrons)
  • Rachida Lamrabet
  • Fikry El Azzouzi
  • Paul Schyvens (De Roma)

Nigel Williams, fanfare 't Akkoord en MC Lily zorgen voor de creatieve intermezzi.

Thomas Blommaert werkt voor uitgeverij EPO. Hij publiceerde onder andere 'Ik was nog nooit in Zelzate geweest' (EPO, 2010) en 'Zoekt gij Boel?', een kortverhaal in 'Agents provocateurs: 20 onder 35. Een selectie van de origineelste jonge schrijvers uit Nederland en Vlaanderen' (Prometheus, 2011)."

Meer info vind je op Facebook en op de website van uitgeverij EPO kan je het boek reeds bestellen.

De inkom voor de boekvoorstelling bedraagt €5, tickets kan je hier bestellen.

WANNEER
9 april 2018 om 20u00 - 23u00