Antwerpen mag geen Bokrijk aan de Schelde worden

Naar aanleiding van de (tijdelijke) sluiting van enkele Antwerpse discotheken hield de PVDA-fractie op de gemeenteraad van april een pleidooi voor een coherent beleid voor het nachtleven. “Als we niet willen dat Antwerpen een Bokrijk aan de Schelde wordt, moet het stadsbestuur het nachtleven naar waarde schatten, investeren in overleg en aandringen om terug 's nachts openbaar vervoer te voorzien”, zegt Mie Branders.

De nachtclubs Club Lima, Roxy en Club Vaag mogen, na een korte onderbreking en onder nieuwe voorwaarden, hun deuren terug openen voor drie jaar in De Shop op 't Eilandje. In tussentijd moet er gezocht worden naar een nieuwe locatie. Discotheek-icoon Café d'Anvers sloot zaterdag, na 30 jaar, haar deuren. Twee klappen voor het Antwerps nachtleven.

“Een stad als Antwerpen heeft een goed en bruisend nachtleven nodig. Het laatste waarop we zitten te wachten, is dat er een soort van Bokrijk aan de Schelde ontstaat waar in de late uurtjes niets meer te beleven valt”, zegt de burgemeester in de krant.

Allemaal goed en wel, maar op welke manier wil het stadsbestuur het nachtleven in Antwerpen verbeteren? Welke visie heeft de burgemeester hierrond? Voor de PVDA zijn er 3 pijlers essentieel voor een weldoordacht nachtleven-plan:

Erken het belang van het nachtleven

Een stad heeft vele functies: wonen, werken, schoolgaan, ontspannen, sporten… en ook uitgaan. Die verschillende functies combineren is niet altijd gemakkelijk. Er zullen altijd spanningen zijn, maar de vraag is of dit stadsbestuur wel een bruisend nachtleven wil.

Heeft het nachtleven hier een plaats of niet? Mogen steden nog wel bruisen tot in de vroege uurtjes? “‘Als de stad enkel dient om te wonen, is het toch gewoon een grote verkaveling?” waarschuwt stadssocioloog Oosterlink. Hij wijst op de meerwaarde die het nachtleven brengt. Niet alleen ontspanning en cultuur voor jongeren, maar het nachtleven bevorderd ook de veiligheid, en het toerisme…. “Beleidsmakers zien veel te veel de overlast van het nachtleven, en veel te weinig de waarde en de kansen”, zegt eventmarketeer Peter Decuypere.

De prioriteit van de burgemeester duidelijk ligt anders “Het gaat niet op dat we mensen naar dit deel van het Eilandje lokken, met het argument dat ze rustig met zicht op het water kunnen wonen, en dan ook nachtclubs in dezelfde buurt toelaten.”

Dat is wel heel zuur, want de clubs zijn opgestart toen er nog verloedering en leegstand op het Eilandje was. Nu het een hippe, trendy wijk is moeten ze weg. Dat is trouwens niet de eerste keer. Onder burgemeester Janssens liep het op ‘t Zuid liep net op dezelfde manier. Nachtleven hoort ook in de stad, vlak bij andere horeca en verkeersknooppunten, niet enkel in landelijke gebieden.

Investeer in overleg, niet in repressie

“Onder het mom van een samenwerking bouwt de politie dossier per dossier tegen je op, tot ze met de stapel naar je toe komen en je voor het blok wordt gezet”, zegt Alec Ven, dj en voormalig manager van verschillende clubs.

“Vroeger voerde je gesprekken met de politie bij terugkerende problemen. Vandaag gaat dat niet meer”, Herman Poupaert, uitbater van voormalige club Publik. “Ons stadsbestuur geeft het gevoel geen clubs meer te willen en dat is een schandaal.”

Uitbaters van nachtclubs hebben het gevoel dat dit stadsbestuur enkel luistert naar de klachten van bewoners. Ze voelen geen rechtszekerheid, nochtans moeten ze aan vele geluidsnormen voldoen om nog maar te mogen openen.

Wij ondersteunen de motie van CD&V voor brugfiguur, een nachtburgemeester, een nachtschepen of een soort van cultuurcommissie zoals in Berlijn, die zoekt naar overleg. We zijn erg benieuwd naar het stemgedrag van sp.a, omdat die vraag om een brugfiguur ook expliciet in hun stadsprogramma stond. Ook N-VA, lanceerde nog in 2016 het idee van een nachtburgemeester op Brusselse gemeenteraad.

Voorzie degelijk openbaar vervoer ’s nachts

4 jaar na het afschaffen van de nachtbussen is er nog altijd geen degelijk en betaalbaar alternatief. Aan de kaaien zie je zaterdagnacht gestrande jongeren hun laatste centjes bijeen leggen om nog samen een taxi te krijgen. Jongeren zouden goedkoop en veilig van en naar het Antwerps nachtleven kunnen gebracht worden, vanuit verschillende kanten van de provincie.

Erger nog, in januari 2019 schafte het Antwerpse provinciebestuur de fuifbussen af, bussen die jongeren gratis en veilig naar huis brengen na een fuif.

Antwerpen moet aandringen bij De Lijn om de nachtbussen terug in te voeren en ze degelijk te promoten. Dat is goed voor de Antwerpse horeca en het nachtleven en het is goed voor de verkeersveiligheid.

Bron g-foto: ID Photoagency