PVDA steunt protocol voor behoud van bomen

Natuurpunt, de vrijwilligersvereniging die opkomt voor bedreigde natuur, vraagt de stad Antwerpen om gezamenlijk een nieuw bomenplan op te stellen. Centraal daarin staat een protocol dat de beslissing om bomen te kappen transparanter en beter moet maken. “Geen moment te vroeg”, reageert Jos D’Haese, woordvoerder van de PVDA.

“De stadsbomen zijn heel belangrijk. Ze zorgen voor luchtzuivering, demping van omgevingslawaai, verkoeling in de zomer én ze maken het leven voor de bewoners aangenamer. Ze worden helaas nog al te vaak onoordeelkundig gekapt”.

D’Haese verwijst hiermee naar de 54 kastanjebomen van de Charlottalei die midden september ondanks buurtprotest gekapt werden. “Er werd een alternatief plan opgemaakt door de buurtbewoners om enkel de zieke bomen te verwijderen, maar dat werd in de wind geslagen. We moeten maximaal gaan voor het behoud van bomen in de stad. Bestuurders kijken al te vaak enkel naar het financiële plaatje en niet naar de maatschappelijke meerwaarde. Goed dat er nu meer transparantie komt”, besluit D’Haese.

Jos D’Haese