PVDA stemt tegen verkoop gronden Ruggeveldlaan

Op de gemeenteraad van 16 oktober stond de verkoop van de stadsgronden van de Ruggeveldlaan aan nv. Sportoase op de agenda. Sportoase is de uitbater van zwembaden en sportcentra. De PVDA-fractie stemde tegen deze verkoop. Lees hieronder de tussenkomst van fractieleider Peter Mertens.

Beste gemeenteraadsleden,

Beste publiek,

Beste bezorgde inwoners van Deurne, die zonet 1300 handtekeningen overhandigden, met de vraag om zwembad Arena niet te sluiten,

Dit agendapunt toont aan dat verzet werkt. Onder druk van alle acties:

• Kon skiclub Zondal toch haar seizoen uitskieën en kwamen er gunsttarieven in Skiclub Aspen te Wilrijk.
  • Verlaagde het stadsbestuur de inkomprijzen voor Antwerpenaars in het nieuwe bovenlokale zwembad.
  • Moest het stadsbestuur daarna een verlaagd tarief voor scholen, sportclubs en gebruikers van het sportzwembad in het leven roepen.
  • Werd toch een oplossing gevonden voor de schoonspringers van zwembad Arena.
  • Door het verzet kiest men ten slotte niet langer voor het megalomane project van Plopsaqua, dat nochtans volgens schepen Van de Velde een “aanbod is dat je niet mag afslaan”
  • Proficiat voor de  buurt, ouders, scholen en verenigingen die zich verzetten tegen de asociale plannen van de stad!

Toch zal de PVDA tegen dit punt stemmen.

Niet omdat we tegen een bovenlokaal recreatief zwembad zijn. Wij zijn voor extra zwembaden en ontspanning in Antwerpen. Probeer ons dus straks geen woorden in de mond te leggen.

Waarom stemmen wij tegen?

Ten eerste omdat wij principieel tegen de verkoop van stadsgronden zijn. Het is een rode lijn doorheen dit bestuur om de openbare ruimte en de stedelijke diensten te verkopen aan de privésector. Op die manier geeft de stad de sleutels van haar bestuur uit handen. Er is een exploitatieverplichting van 25 jaar, maar wat nadien? Als de private investeerder er iets anders mee wil doen, heeft de stad geen enkele poot om op te staan.

De opbrengst van de verkoop moet gaan naar de vernieuwde ijspiste die opnieuw door een private uitbater zal geëxploiteerd worden, ondanks eerdere beloftes van schepen Van Campenhout om dat in publieke handen te houden.

Tweede reden om tegen te stemmen  is omdat men de 1,125 miljoen Euro zal schenken aan Sportoase. Het stadsbestuur haalt dit geld rechtstreeks uit de werkingsmiddelen van Arena, dat om die reden, en alleen daarom, onder de sloophamer moet.

De Deurnese afdeling van de PVDA bevroeg 506 gebruikers van Zwembad Arena. Slechts drie mensen vinden het zwembad onbelangrijk en slechts zeven mensen zijn niet tevreden. 444 mensen schreven in een korte getuigenis op waarom zij naar het zwembad komen. “Dichtbij, klantvriendelijk personeel, het speelplezier voor de kinderen in het plonsbad, de aquagym, de zwemlessen, het schoonspringen, de betaalbaarheid, “den afrijs”, de aangename sfeer, het onderhouden van de conditie, deze antwoorden komen allemaal meerdere keren terug. Er is ook iemand die elke keer opnieuw een vakantiegevoel krijgt door de wandeling naar het zwembad in de fijne Arenawijk.

Wat een verschil met de taal van dit bestuur: ‘Oubollig, voorbijgestreefd, niet meer van deze tijd, versleten’.

Er is een nijpend tekort aan zwemwater in Antwerpen, zowel voor scholen als voor recreanten. Ook het zwembad van Wijnegem zal in de nabije toekomst sluiten. Daarom moet Arena blijven

De Deurnenaar gaat er niet op vooruit. Er komt misschien een nieuw zwembad, maar hij verliest een broodnodig buurtzwembad. De PVDA zal het verzet blijven steunen, Arena moet openblijven. Voor de buurt, voor de scholen,... Beste stadsbestuur, in uw sluitingsplannen zal u op ons blijven stuiten.

De nieuwe tarieven van het bovenlokaal zwembad moeten democratisch zijn en rekening houden met het socio-economisch profiel van de Antwerpenaar.

Een dagje in alle zwembaden kost 15 euro voor volwassenen. Kinderen en Antwerpenaren krijgen korting en betalen respectievelijk 12,50 en 9 euro voor een dagje zwemmen in de baden.” zegt de burgemeester in GVA. Dat blijven hoge bedragen voor het kwart van de Antwerpenaren in Armoede die graag ook eens ontspanning willen. In andere steden kon men lagere prijzen bedingen.

Er zijn stemmen die opgaan om Arena door te starten zonder de werkingsmiddelen, samen met vrijwilligers uit de sportclubs en de buurt. Die zouden het redderschap, het onthaal, de cafetaria en de schoonmaak op zich kunnen nemen. Met de PVDA willen we niet alleen samen met de buurt, maar ook samen met het huidige personeel dat zijn uiterste best doet en gewaardeerd wordt voor haar inzet verder willen gaan.