Steun voor Arena groeit, stad verlaagt tarieven nieuwe zwembad

Het Antwerpse stadsbestuur besliste afgelopen vrijdag dat Antwerpenaren ook in het nieuwe recreatiezwembad in Deurne baantjes kunnen zwemmen voor 3 euro. “Dat is een behoorlijke koerswijziging” zegt Kristof Vissers, districtsraadslid van PVDA Deurne. “Het groeiend en aanhoudend verzet tegen de sluiting van het Arena zwembad werpt zijn eerste vrucht af. Het is nu zaak om door te zetten om Arena te behouden en renoveren. Daarom organiseren we zaterdag 20 mei Fiesta Local op de Arenaweide.”

Schepen van sport Ludo Van Campenhout (N-VA) kondigde vrijdag een goedkoper tarief aan voor baantjeszwemmers in het nieuw te bouwen bovenlokale zwembad op de Ruggeveldlaan. Ze kunnen er zwemmen aan hetzelfde tarief als in de andere Antwerpse zwembaden. Zwemmers die gebruik willen maken van het 25-meterbad krijgen een bandje en betalen maar 3 euro. “Dirk Van Duppen, PVDA gemeenteraadslid, stelde deze oplossing al een half jaar geleden voor, naar het voorbeeld van zwembad de Waterperels in Lier” zegt Kristof Vissers van PVDA Deurne. “Maar volgens het stadsbestuur was dit onmogelijk.”

Deze nieuwe tarieven zijn niet opgenomen in de originele verkoopovereenkomst. Daarin staat alleen dat Antwerpenaren recht hebben op 40% korting op de totale inkomprijs. Met toegangstickets van 20 euro zou dat betekenen dat Antwerpenaren zelfs met de korting 12 euro betalen. “Dat de stad nu toch nog de tarieven verandert komt natuurlijk door de opgebouwde druk van onderuit” vult Kristof Vissers aan. “We hebben de laatste maanden acties gezien van buurtbewoners, van sportclubs, van ouderverenigingen, van scholen en van politieke partijen. Met de lokale PVDA afdeling in Deurne hebben we vele honderden enquêtes afgenomen: letterlijk niemand begrijpt de geplande sluiting van het Arena zwembad.”

Met deze toegeving op de prijs van de tickets in het nieuwe zwembad lijkt het stadsbestuur dit groeiende verzet te willen ontzenuwen. “Maar dan misrekent het college zich toch lelijk”, aldus Kristof Vissers. “De ticketprijs is één van de redenen waarom de Antwerpenaar graag naar Arena komt. Maar het is zeker niet de enige en belangrijkste reden. De toegankelijkheid, de goede bereikbaarheid, de ligging in de wijk van het zwembad, de capaciteit voor schoolzwemmen en sportclubs in onze stad, de verbindende rol die het zwembad speelt in de buurt, stuk voor stuk redenen waarom mensen en organisaties strijden voor het behoud van het Arena zwembad.”

Met deze koerswijziging komt het stadsbestuur tegemoet aan één van de vragen van de districtsraad van Deurne. Kristof Vissers: “Maar we hadden naast deze vraag voor lagere inkomprijzen met onze PVDA-fractie ook een Deurnese meerderheid gevonden om Arena te behouden en te renoveren. Drie maand geleden hebben we dat advies gestemd, maar het stadsbestuur heeft blijkbaar nog geen tijd gevonden om daar een antwoord op te formuleren.”

“We houden de druk op de ketel”, sluit Vissers af, “zowel op straat als in de gemeente- en districtsraad. Zaterdag 20 mei organiseren PVDA en Geneeskunde voor het Volk samen Fiesta Local, een spetterend buurtfeest op de Arenaweide van 15.00u tot 20.00u. Naast zeer fijne optredens, sport –en spelactiviteiten, eetstands en een pannatoernooi zal het feest natuurlijk ook in het teken staan van het behoud van het Arena zwembad.”

Tot slot kan ook iedereen zijn mening kwijt via onze enquête.