Stadsbestuur sluit Arena tegen advies van district Deurne

Het stadsbestuur wil Arena niet open houden en renoveren. Dat antwoordde het college van burgemeester en schepenen op het advies van district Deurne. Eerder deze maand beschreef Gazet Van Antwerpen nog de grote crisis in het Antwerpse schoolzwemmen. Bovendien wil zowat iedereen in Deurne Arena wel openhouden. “Maar het stadsbestuur marchandeert liever”, zo zegt Kristof Vissers. “Het offert de publieke dienstverlening van ons buurtzwembad op ten koste van de winsten van Studio 100.”

In februari 2017 diende Kristof Vissers, PVDA districtsraadslid in Deurne, een advies in om het Arena zwembad open te houden en te renoveren. “Sinds de aankondiging van de sluiting van het zwembad in oktober 2016 is er heel wat veranderd in de hoofden van de Deurnese politieke partijen” vertelt Vissers. “Het district is het politieke niveau dat het dichtste bij de mensen staat en vangt vaak sneller signalen op dan het stadsbestuur.”

Die signalen waren overweldigend en zeer duidelijk: Arena moet open blijven. “Doorslaggevend was dat ouderverenigingen van Antwerpse scholen organiseerden rond de problematiek van het schoolzwemmen, en dat ook buurtbewoners en sportclubs de strijd willen aangaan met het stadsbestuur,” aldus Vissers. “Zelf hebben we met PVDA en Geneeskunde voor het Volk een enquête opgestart, we hebben een info-avond georganiseerd in ons Kiwi-café en hadden maar liefst 500 bezoekers op Fiesta Local, ons buurtfeest dat in het teken stond van het behoud van het Arena Zwembad”.

Onder die druk vond PVDA een meerderheid in de Deurnese districtsraad om Arena open te houden en te renoveren. Maar het stadsbestuur legt dat advies nu naast zich neer. “Wereldvreemd, aanstootgevend en onbegrijpelijk”, stelt Kristof Vissers. “Wereldvreemd omdat alles erop wijst dat Antwerpen en Deurne net nood hebben aan meer in plaats van minder zwembaden. Aanstootgevend omdat het stadsbestuur letterlijk schrijft dat het de werkingsmiddelen voor buurtzwembad Arena gedurende 25 jaar zal wegschenken aan de privé-uitbater van het nieuwe zwemcomplex. De stad offert dus Arena op om de winsten van Studio 100 gedurende 25 jaar te garanderen. En onbegrijpelijk omdat het stadsbestuur wel de mond vol heeft van decentralisatie en bevoegdheden voor de districten, maar in elke concreet dossier loodrecht ingaat tegen wat er in die districten leeft. Arena in Deurne en de Kroonstraat in Borgerhout zijn alleen al in deze week twee frappante voorbeelden.”

Kristof Vissers