Stad verloedert zwembad Arena

Het Arena zwembad is één van de meest intensief gebruikte sportvoorzieningen in Deurne. Toch wil de stad Antwerpen het sluiten. In plaats van te investeren in een broodnodige renovatie zal het stadsbestuur jaarlijks een vergelijkbaar bedrag wegschenken aan privé-investeerders voor een nieuw te bouwen bovenlokaal zwemcomplex. Daarmee luistert het stadsbestuur alleen naar privé-investeerders en niet naar de clubs en buurtbewoners. De linkse PVDA start een enquête om het gedacht van de mensen te kennen.

Lokaal zwembad, dichtbij en veelgebruikt.

Deurne is een groot district. Met 80.000 inwoners heeft het de bevolking van een provinciestad. Arena is het enige binnenzwembad en heeft dan ook veel bezoekers. “Jongeren uit de wijk, senioren, scholen, hobbyzwemmers, clubs en verenigingen, ze beleven allemaal hun waterpret in dit wijkzwembad” zegt Kristof Vissers, fractievoorzitter voor de PVDA in de districtsraad van Deurne. Dat tonen ook de cijfers: met 158.519 bezoekers in 2015 is Arena na Wezenberg en Ieperman het populairste zwembad in Antwerpen. Er kwamen in 2015 52.795 schoolkinderen, 32.021 clubzwemmers en maar liefst 73.703 publiekzwemmers op bezoek. “Die aantallen maken duidelijk dat de Deurnenaar nood heeft aan dit lokale zwembad”,aldus Kristof Vissers. “Bovendien beschikt het zwembad met een lange glijbaan en springtoren over bijzondere troeven. Zowel spring- als duikclubs maken gebruik van deze unieke infrastructuur in de provincie Antwerpen.”

“We hebben in Deurne trouwens nu al een tekort aan makkelijk bereikbare zwembaden”, vult Kristof Vissers aan. “Na Ekeren zijn we het slechts scorende district. De Deurnenaar moet zich behoorlijk ver verplaatsen vooraleer hij zijn baantjes kan trekken, een reden te meer om Arena open te houden.” Cijfers van stadsontwikkeling ondersteunen dit: slechts 57 % woont binnen bereik van een zwembad, daar waar voor de hele stad een gemiddelde van 74% geldt. [1]

Renovatie of exploitatiebudget uitdelen?

Toch beslist de stad nu om Arena te sluiten. Het zwembad krijgt jaarlijks 1.122.916 euro exploitatiebudget vanuit de stadsbegroting. “Die werkingsmiddelen zijn afhankelijk van de grootte van het zwembad, van de openingsuren, van het personeel en van de leeftijd en de staat van het gebouw,” zegt Kristof Vissers. “Dat bedrag is perfect vergelijkbaar met dat van de andere lokale stedelijke zwembaden in Antwerpen. Maar toch beweert het college dat de kosten voor Arena onhoudbaar zijn. Voor ons is het duidelijk, het stadsbestuur wil de werkingsmiddelen gebruiken als cadeau aan privé-investeerders voor een nieuw te bouwen bovenlokaal zwemcomplex. Maar het doet dat dan wel ten koste van de vele duizenden gebruikers van Arena.”

Vlaanderen geeft subsidies voor renovatie

Nochtans zet de Vlaamse regering de voorbije twee jaren in op renovatie van zwembaden. Zowel in 2015 als in 2016 investeerde Vlaanderen 10 miljoen euro om het tekort aan ‘kwalitatief en duurzaam zwemwater’ weg te werken. 12 zwembaden kregen in 2015 ondersteuning voor hun renovatie. De subsidie bedraagt 30% van het investeringsbedrag met een maximum van 750.000 euro.[2]

Ook in 2016 zijn er nieuwe projecten ingediend. Bilzen investeert 1,3 miljoen euro en 350.000 euro subsidie van de Vlaamse gemeenschap in haar stedelijk zwembad. Er komen nieuwe vloeren en nieuwe kades; de verwarmingsketels, de luchtgroepen en de waterleidingen in de kelder en de douches worden vervangen; ook de verlichting gaat op de schop. De energiefactuur zal aanzienlijk dalen en het zwembad van Bilzen zal klaar zijn voor de toekomst.

In het zwembad van Aalst is zowat alles aan vervanging toe. Douches en toiletten zijn er buiten gebruik en uit het plafond komen panelen los. De stad investeert er 1,2 miljoen euro en krijgt daarbovenop 652.000 euro subsidie van Vlaanderen. De subsidies zijn nu al verkregen, toch moet de renovatie pas tegen eind 2019 klaar zijn.

Dendermonde is de ingrijpendste renovatie. De stad wil het zwembad Olympos verbouwen en het peuter –en kleuterbad vergroten. Een volledig nieuwe aanbouw moet het zwembad bovendien toegankelijker maken. Daarbovenop zijn er ook nog kosten aan het dak. Totaalplaatje van de renovatie is 1,7 miljoen euro. De stad diende een dossier in om 30% van die kosten te laten subsidiëren door Vlaanderen.

“Andere Vlaamse steden wijzen Antwerpen blijkbaar de weg naar de ontwikkeling van duurzame zwembaden” stelt Kristof Vissers. “Overal in Vlaanderen starten ingrijpende renovaties om zwembaden klaar te maken voor de toekomst, maar in Deurne kiest men voor de verloederingsstrategie. Het stadsbestuur kan met een subsidieaanvraag bij de Vlaamse regering én met een eenmalige investering gelijk aan het exploitatiebudget van 1.122.916 euro een zeer grondige renovatie van Arena uitvoeren en op zijn minst het dak en de ramen vernieuwen. Ook in die zin is het onbegrijpelijk dat het college deze werkingsmiddelen gedurende 25 jaar zal wegschenken aan privé investeerders.” Er is haast bij de subsidieaanvraag: lokale besturen zijn in juni 2016 op de hoogte gebracht en hebben tot 23 december 2016 om een aanvraag in te dienen. De stad weet dat ook, deze week diende ze nog een subsidiedossier in voor de herinrichting van de omkleedruimtes van zwembad Wezenberg.

Geen garanties voor betaalbaar zwemmen

Jaarlijks een cadeau van meer dan één miljoen euro voor de privé-uitbaters van een nieuw te bouwen bovenlokaal zwemcomplex. En toch kan het stadsbestuur geen waterdichte garanties afdwingen voor de publiekzwemmers. Er zijn voorwaarden opgelegd zodat het nieuwe zwemcomplex het aanbod van Arena voor scholen en clubs moet overnemen. Maar voor publiekzwemmers was er lange tijd niets. Tot het college vorige week vastlegde dat Antwerpenaren 40% korting krijgen op de toegangsprijs. “Waarom legt de stad geen maximumprijzen voor Antwerpenaars vast,” vraagt Kristof Vissers zich af. “Zodat baantjeszwemmers voor dezelfde drie euro als in alle stedelijke zwembaden kunnen zwemmen. Waar is men bang voor? Waarschijnlijk omdat in sommige bovenlokale recreatiezwembaden tickets 20 tot 25 euro kosten. Zelfs met een fikse korting van 40% blijft dat onbetaalbaar.”

Voor schepen Van Campenhout (NVA) stelt er zich geen probleem. In de raadscommissie van 16 november 2016 stelde hij dat er in het nieuwe complex een baantjeszwembad komt. “Als dat niet betaalbaar is, kan je nog altijd naar de Wezenberg gaan zwemmen” was zijn verbijsterende conclusie.

Luisteren naar clubs, scholen en buurtbewoners

Het Arena zwembad moet dus dicht volgens het stadsbestuur. Om de prive-investeerders ter wille te zijn, offert de stad een zeer intensief gebruikte sportvoorziening op. Zoals gewoonlijk zonder te luisteren naar de behoeften van de sportclubs en de inwoners van Deurne. De PVDA zal dan ook een enquête opstarten om de mening van de mensen te vragen. “We horen veel woede en ongeloof over de sluiting, maar tegelijk merken we ook dat vele mensen nog niet op de hoogte zijn”, zegt Kristof Vissers. “Daarom willen met de PVDA gaan luisteren naar alle mogelijke gebruikers van dit zwembad. Scholen, jeugdverenigingen, seniorenwerkingen, sportclubs, wijkbewoners, jongeren, ze kunnen hun reacties en ervaringen allemaal delen in onze enquête.”

Perscontact:
Kristof Vissers