PVDA verzet zich tegen het vermarkten van sociale middenveldorganisaties Antwerpen

Volgens de Antwerpse OCMW-schepen Duchateau (N-VA) moet het werk van de sociale middenveldorganisaties 'vermarkt' worden. De OCMW-raadsleden van de PVDA willen net het "geduldig en emancipatorisch opbouwwerk" van deze organisaties ondersteunen.

Schepen Duchateau zegt dat het werk van de sociale middenveldorganisaties ‘vastgeroest is’. Dat is een belediging van al die mensen en organisaties die zich met overgave inzetten voor de meest kwetsbaren van de samenleving. Duchateau verwijst naar de daklozenopvang. Onze OCMW-raadsleden bezochten samen met de andere raadsleden de nachtopvang in de Biekorf, en de dagopvang in het inloophuis De Vaart. Iedereen, ook de raadsleden van de N-VA, waren zwaar onder de indruk van de inzet, de empathie, betrokkenheid en de bekwaamheid van zowel de professionals als de vrijwilligers bij de opvang en hulp aan deze meest kwetsbare mensen van de samenleving.

Schepen Duchateau pleit voor het 'vermarkten' van het werk van de sociale organisaties. De N-VA-schepen verwijst naar het voorbeeld van Nederland waar het sociale werk al verregaand vermarkt is. Je moet wel durven na het debacle dat hijzelf meemaakte met de Nederlandse stichting ‘Ship Foundation’. In haar vermarktingsdrang stopte de Stad 358.000 euro toe aan deze organisatie om in Antwerpen illegale Noord-Afrikanen te begeleiden bij hun terugkeer naar hun thuisland. In april vorig jaar veroordeelde de correctionele rechtbank in Antwerpen een van de topfiguren van ‘Ship Foundation’ wegens drugshandel en afpersing met geweld.

Deze pijnlijke gebeurtenis contrasteert met het geduldig en emancipatorisch opbouwwerk van Antwerpse organisaties die al 30 jaar lang ingebed zijn in het sociale weefsel van de stad. Het is duidelijk: sociaal werk is geen supermarktwerk van organisaties die alleen maar als doel hebben om maximale winst te boeken.

De PVDA verzet zich met klem tegen de vermarktingsdrang van dit Stadsbestuur, zoals ze stap voor stap invoert bij de kinderopvang, de schooluitstappen, de kinderboerderij, de sociale tewerkstellingsprojecten, de groenvoorziening, de buitenschoolse kinderopvang. Sociale grondrechten en welzijnszorg mogen geen koopwaar worden.

Perscontact: Peter Mertens, PVDA-gemeenteraadslid  Antwerpen