PVDA neemt deel aan Antwerp Pride

De PVDA zal mee opstappen in de optocht van de Antwerp Pride op zaterdag 9 augustus. Het blijft belangrijk dat holebi's en transgenders voor hun eisen op straat komen en de PVDA wil dat ondersteunen met haar aanwezigheid.

Volgens Wouter Van Damme, provinciaal voorzitter van PVDA Antwerpen, is het internationale karakter van de optocht belangrijk: "Antwerpen is een stad waar de wereld samenkomt. De internationale solidariteit is één van de sterke kanten van de holebi-en transgenderbeweging. De overwinningen die in een beperkt aantal landen behaald zijn, zoals de openstelling van het huwelijk en een verbod op discriminatie, zijn sterkhouders voor hen die elders in de wereld elke dag moeten vechten tegen homofobie en transfobie."

"Ook in België is de strijd nog niet gestreden" gaat Wouter Van Damme verder, "holebi's en transgenders worden nog al te vaak behandeld als tweederangsburgers. De PVDA ondersteunt met haar aanwezigheid op de Antwerp Pride de eisen zoals die door koepelorganisatie çavaria werden geformuleerd. Deze eisen zijn:
- Onderwijs met oog voor holebi’s en transgenders
- Een suïcidepreventiebeleid op maat van holebi’s en transgenders
- Werk maken van de strijd tegen homofoob en transfoob geweld
- Rechtspositie van transgenders verbeteren
- Werk maken van de strijd tegen hiv"

Verschillende PVDA leden en raadsleden nemen morgen deel aan de Antwerp Pride. De Antwerpse districtsraadsleden Nadine Peeters en Ilona Van Looy, de Borgerhoutse districtsraadsleden Els Roes en Tom Claessens en Wilrijks districtsraadslid en tevens provinciaal voorzitter Wouter Van Damme bevestigden hun deelname.

Perscontact:
Nadine Peeters