Leden PVDA Antwerpen naar 'KettingreActie’ tegen kernenergie

Zeven Belgische, Nederlandse en Duitse antikernenergieorganisaties roepen op om zondag 25 juni een menselijke ketting van maar liefst 90 kilometer te vormen tussen Tihange, Luik, Maastricht en Aken. Ze willen op die manier de eis om verouderde kerncentrales te sluiten kracht bijzetten. Onder de duizenden mensen die verwacht worden om de actie te steunen, zullen zich ook heel wat leden van de Antwerpse PVDA bevinden. Want ook bij de veiligheid van de kernreactoren in Doel kunnen vragen worden gesteld.

Duizenden mensen zakken op zondag 25 juni af naar Tihange om er een gigantische menselijke ketting te vormen naar de grote steden die vlak bij de stokoude kerncentrales gelegen zijn: Luik, Maastricht en Aken. De actievoerders vinden het niet kunnen dat de Belgische kerncentrales in Tihange en Doel 40 tot 50 jaar open gehouden zouden worden. Zeker niet nu een aantal reactorvaten aangetast blijken door scheurtjes en de centrales om de haverklap uitvallen door technische storingen.

Tussen de actievoerders zullen ook heel wat leden van de Antwerpse PVDA zitten. “Wij vinden het heel belangrijk om deze ‘kettingreactie’ uit Antwerpen mee te ondersteunen”, zegt Jos D’Haese, woordvoerder van de partijafdeling. “Onze stad ligt immers vlak naast de kerncentrale van Doel, waar de reactoren Doel 1 en 2 de pensioenleeftijd al een eind voorbij zijn. En Doel 3 is een van de befaamde scheurtjesreactoren. Beseffen ze daar bij Electrabel en in de regering wel dat bij een ramp meer dan een miljoen mensen geëvacueerd moeten worden?”

Zoals Antwerpen op een boogscheut van de kerncentrale van Doel ligt, zijn Maastricht, Luik en Aken niet ver verwijderd van die van Tihange. “Zo dicht, dat het mogelijk is om die afstanden zondag met een menselijke ketting te overbruggen”, zegt D’Haese. “Met de PVDA willen we dan ook mee een duidelijke boodschap geven: stop deze techniek uit de vorige eeuw en maak eindelijk werk van nieuwe, hernieuwbare energiebronnen. We kunnen ons land perfect op wind, zon en waterkracht laten draaien. Dat is veiliger, beter voor het milieu én zou heel wat jobs opleveren.”

Jos D'Haese