“Heeft schepen Rob Van de Velde een bocht te veel afgesneden?”

De PVDA neemt akte van het ontslag van Antwerps schepen Rob Van de Velde (N-VA). Weinig Antwerpenaren lijken te geloven dat de schepen vrijwillig vertrekt. De PVDA eist een externe audit bij AG Vespa en bij de dienst Stadsontwikkeling.

Weinig Antwerpenaren lijken te geloven dat de schepen vrijwillig vertrekt. Eind 2015 koos Van de Velde er zélf voor om toch zijn mandaat tot het einde van de legislatuur uit te oefenen, en dit weekend nog maakte hij uitvoerig reclame voor zijn plannen op Linkeroever. En nu zou dan plotsklaps moet blijken dat de schepen toch al “geruime tijd” nadenkt over “zijn toekomst in de politiek”. Voor vele sinjoren komt dat verhaal, een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen, niet bijzonder geloofwaardig over.

De Vanden Boeynants-stijl in Antwerpen: koning Lobby is de baas

“In mijn boek Graailand heb ik drie bladzijden geschreven over schepen Rob Van de Velde”, vertelt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Als zijn naam opduikt, is de vastgoedlobby nooit ver weg. Van bij het begin van deze meerderheid hebben wij de Vanden Boeynants-stijl van schepen Van de Velde op de korrel genomen. Vanden Boeynants was de flamboyante Brusselse politicus-ondernemer die de Brusselse Noordwijk overleverde aan de projectontwikkelaars. Ook Van de Velde wou de schotten tussen stadsbestuur en de private grootspelers weg. De schepen ontbond het gemeentelijk stadsplanningsbedrijf AG Stan en de lobbyisten bepaalden opnieuw de muziek tijdens dure diners in restaurants. Lins Tower, Handelsbeurs, Loodswezen, Slachthuissite, noem maar op, koning lobby was de baas.”

Een bocht te veel afgesneden?

“Interessante stukken van de stad verdwijnen als sneeuw onder de zon, en er worden tegenwoordig Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP) op maat gemaakt. Postzegel-RUP’s, netjes op maat van de opdrachtgevers. Denken we maar aan Tolhuis, Slachthuissite, Brouwersvliet, en de Middenvijver. De schepen zelf vertelde in verschillende interviews dat ‘de doelstelling om de ruimte te benutten, soms botst met het wettelijk kader’, en hij heeft er nooit doekjes rond gewonden dat hij zelf ‘wel een bocht moest afsnijden’. Heeft Van de Velde hier misschien toch een bocht te veel afgesneden?”, vraagt Mertens zich af.

Een externe audit bij AG Vespa en bij de dienst Stadsontwikkeling

“Als de stad echt open kaart wil spelen, dan moet van dit ontslag gebruikgemaakt worden om nu meer transparantie in te voeren. In juni 2016 hebben wij geëist dat de Stad en externe en onafhankelijke audit zou laten doen  bij AG Vespa, bij de dienst stadsontwikkeling en bij het kabinet Van de Velde. Dat werd toen geweigerd, maar het zou nu opnieuw moeten worden opgepakt”, aldus Mertens.

“In afwachting van de resultaten van deze audit”, vervolgt Mertens, “zou de Stad uit voorzorg het best ook een moratorium stellen op de grotere projecten zoals Slachthuissite, Tolhuis, Loodswezen, en de Pelikaanstraat.”