Een stok in de wielen van de vermarkting van sociale zorg

De provinciegouverneur Cathy Berx oordeelt de klacht die de PVDA indiende tegen de vermarkting van daklozencentrum De Vaart ontvankelijk. Het OCMW-bestuur mag niet onderhandelen met bewakingsfirma G4S over de overname van het daklozencentrum De Vaart. Het OCMW bestuur mag het huiswerk helemaal opnieuw maken.

De Antwerpse PVDA diende klacht in bij de gouverneur tegen het OCMW-besluit dat groen licht gaf aan de onderhandelingen met G4S voor het daklozencentrum De Vaart. Eén van de argumenten was dat de gevolgde procedures niet correct gevolgd werden. “De vermarkting van de sociale zorg werd enkel aangekondigd in de pers en niet één keer democratisch voorgelegd aan de gemeente- of OCMW-raad.” zegt Lise Vandecasteele, OCMW raadslid van de PVDA.  Gouverneur Berx schorst de beslissing vandaag omdat het bestuur de OCMW-raad niet heeft geraadpleegd,  een elementaire democratische vereiste. Lise Vandecasteele reageert opgelucht: “Wij hameren er al maanden op dat de OCMW-voorzitter zijn boekje te buiten gaat en de democratische regels niet respecteert. We zijn blij dat de gouverneur onze kritiek volgt.”

“Dit is een overwinning voor alle sociaal werkers, vakbondsmensen, docenten, professoren, cliënten en studenten die al maanden op straat komen met de boodschap ‘sociaal werk is niet te koop’. Het is een stok in de wielen van de hele operatie van vermarkting. Ik roep het OCMW bestuur op om in dialoog te gaan met het sociale middenveld en de hele vermarkting af te blazen.” stelt Lise Vandecasteele. “Het vermarkten is geen goed idee en al helemaal niet de daklozenzorg overlaten aan commerciële bedrijven.”

Het OCMW-bestuur is sinds eind september aan het onderhandelen met G4S over de uitbating van De Vaart. Op de OCMW-raad van 22 december stond de finale toekenning van De Vaart geagendeerd op de OCMW-raad. “Voorzitter Duchateau heeft geen andere keuze dan dit punt van de agenda te halen. De procedure is foutgelopen, en daarmee wankelt de hele basis voor de vermarkting”, besluit Vandecasteele.

Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid PVDA

Tags: