I, Daniel Blake met nagesprek

Op de werelddag van verzet tegen armoede vertoont De Roma in samenwerking met STA-AN vzw en StopArmoede.nu de film I, Daniel Blake.
Na de film volgt een nagesprek met:

• Tim Goedemé (https://timgoedeme.com/ ), Universiteit Antwerpen – Centrum voor Sociaal Beleid,
  • Marc Jans, voorzitter Netwerk tegen Armoede
  • Marie-Louise De Croock, ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting, STA-AN vzw
  • Danielle Dierckx, onderzoeksleider OASeS (Centrum Ongelijkheid, Armoede, Sociale uitsluiting en de Stad), modereert het gesprek.

De Daniel Blake uit de titel is een timmerman op leeftijd uit Newcastle, die moest stoppen met werken na een hartaanval. Sindsdien is hij aangewezen op een uitkering, maar het verzilveren hiervan gaat hem niet gemakkelijk af. De grootscheepse bureaucratie rond het Britse bijstandssysteem draait tegenwoordig niet meer om het financieel bijstaan van de zwakkeren in de samenleving, maar om het hen met allerlei Kafkaëske regels zo lastig mogelijk maken om hun geld te krijgen. Al snel gaat zelfs een doorzetter als Daniel kopje onder in het bijstandsdrijfzand dat hem dwingt de hele dag te zoeken naar werk, dat hij van zijn arts niet mag aannemen omdat het zijn dood zou kunnen betekenen. Zelfs dan is hij nog beter af dan de jonge alleenstaande moeder Katie, die met haar twee kinderen gedwongen moest verhuizen vanuit Londen en eveneens slachtoffer dreigt te worden van de harteloze uitkeringsmachinerie. Onder het motto 'gedeelde smart is halve smart' sluit het tweetal vriendschap, om zich met niets dan wederzijdse hoop te handhaven in hun uitzichtloze situatie.

Meer info vind je hier.

WANNEER
17 oktober 2017 om 20u00 - 22u00
WAAR
De Roma
Turnhoutsebaan 286
Antwerpen 2140
Google map en route

Kom je?

Schrijf als eerste een commentaar

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

Klaar om de bevraging voor jouw stad in te vullen?